Keller Judit

A Fidesz házhoz jön

Az önkormányzatiság elsorvasztásának végső lépései

  • Keller Judit
  • 2012. augusztus 6.

Publicisztika

"Ha a fejlesztéspolitikában jártas szakemberek eddig arra panaszkodtak, hogy az ezredforduló óta a helyiek mozgástere a fejlesztési források felhasználásában egyre csökken, akkor ezt az intézkedést bízvást nevezhetjük a civil és a helyi, önkormányzati autonómiára mért végső csapásnak."

Július 3-án a kormány szinte észrevétlenül, rendeleti úton fontos testületet hozott létre, a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottságot (NFK). A kormányfő, valamint Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, Németh Lászlóné fejlesztési és Matolcsy György gazdasági miniszter alkotta bizottság egyedül dönthet a hazai uniós forrásalapú fejlesztésekről. Megmondja, mi számít kiemelt projektnek, a jóváhagyása kell az ún. operatív programok és akciótervek elfogadásához és módosításához és minden egymilliárd forint feletti támogatást igénylő projekt megvalósításához. Az értékelés nem valamiféle objektív mérce szerint folyik majd: a testület az origo.hu értesülései szerint Lázár János javaslata alapján dönt arról, hogy az egyes régiókban "politikai szempontból mi az elsődleges, minek kell minél gyorsabban megvalósulnia".

Ha a fejlesztéspolitikában jártas szakemberek eddig arra panaszkodtak, hogy az ezredforduló óta a helyiek mozgástere a fejlesztési források felhasználásában egyre csökken, akkor ezt az intézkedést bízvást nevezhetjük a civil és a helyi, önkormányzati autonómiára mért végső csapásnak.

Merre a járás?

Lassan húsz éve tart az a folyamat, amelynek során a magyar költségvetésből származó és az unióból érkező fejlesztési pénzek feletti döntések a központi államhoz vándorolnak, s így az épp hatalmon lévő politikai elit kezében összpontosulnak. Az önkormányzatok és a helyi, térségi civilek mind kevésbé alakíthatták saját fejlesztési céljaikat. Érdekeik képviselete a magasabb szinteken (megye, régió, állam) fokozatosan gyengült. A szocialista rendszer újraelosztó hagyományaihoz hűen a helyi fejlesztési kezdeményezések mindinkább központi állami függésbe kerültek. Noha a fejlesztéspolitika "államosítása" több területen, például a foglalkoztatási programok területén is végbement, e folyamatot kitűnően illusztrálja a hazai kistérségi együttműködések átalakulása.

A rendszerváltás után a központi állam a spontán megalakuló kistérségi együttműködésekben lehetséges partnereket látott. Mivel maga képtelen volt a fejlesztésekre szánt erőfeszítéseket koordinálni, ekkoriban még támogatta a széles bázisú, civileket és önkormányzatokat integráló helyi, térségi együttműködéseket és az így hozott fejlesztési döntéseket. A 90-es évek elején a helyiek saját belátásuk szerint léphettek partnerségre másokkal, jelölhették ki a fejlesztendő területeket, vállalhattak feladatokat. Ekkoriban - bármennyire is gyenge volt a civil társadalom - az önkormányzatok és civilek közti hatalmi egyenlőtlenség is kevésbé volt érzékelhető: az önkormányzatok jobban rászorultak az együttműködésre a civilekkel.

A területfejlesztés (újra)központosítása épp a helyi szereplők közti erőegyensúly átalakításával kezdődött. Az 1996-os területfejlesztési és az 1997-es önkormányzati társulási törvény kizárólag az önkormányzatok számára biztosított képviseleti jogot a decentralizált források felhasználásáról határozó megyei területfejlesztési tanácsokban. Evvel párhuzamosan a központi állam mind több jogot szerzett a helyi együttműködések összetételének és tartalmának meghatározásában is. A többcélú társulásokról szóló 2004-es törvény az önkormányzati társulási formát tette dominánssá, és arról is rendelkezett, hogy az együttműködéseknek a statisztikai határokhoz kell igazodniuk, és a társulásoknak bizonyos önkormányzati feladatokat is el kell látniuk. Ösztönzőként az önkormányzatok több normatív támogatást kaptak, ám ezek többsége pántlikázott pénz volt: a társulás csak a források alig másfél százaléka fölött rendelkezhetett szabadon. A kistérségi fejlesztési tanácsokban a civileknek addig legalább véleményezési joguk volt - ám miután a többcélú társulások átvették a feladataikat, a civilek beleszólási lehetősége lényegében megszűnt. Az pedig, hogy egy szervezetbe szuszakolták az önkormányzati feladatellátást és a területfejlesztést, a legtöbb kistérségben a fejlesztési kezdeményezések sorvadását hozta el. Sok kistérségben ezek után fel is számolták a civil fejlesztési szervezeteket.

Ugyancsak rossz irányba tett lépés volt, amikor a bürokrácia magasabb szintjein szűkítették a kistérségek érdekképviseletét: a megyei területfejlesztési tanácsok munkájában részt vevő kistérségi delegáltak számát 1999-ben háromban maximálták. (Korábban egy kistérség egy küldöttel képviseltette magát.) Lendületet kapott a központi állam "beszivárgása" is a helyi fejlesztéspolitikába. Az ágazati minisztériumok, illetve az uniós források felett diszponáló kormányhivatal, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) alkalmazásában álló "kistérségi menedzserek" a központi állam helytartóiként szólhattak bele a helyi fejlesztési tervek kidolgozásába, elbírálásába és értékelésébe. Ezek az állások politikai hálózatokhoz kötődtek: sokatmondó, hogy a 2006-os Nemzeti Fejlesztési Terv népszerűsítésére létrejött "Az NFT házhoz jön" program kistérségimenedzser-hálózatát szerte az országban csak "az MSZP házhoz jön" néven emlegették.

A hazai fejlesztéspolitika gyakorlatában (is) tetten érhető a bal- és jobboldali politika folytonossága. Ám míg a szocialista kormányzat a helyi fejlesztési autonómiákat - a maga cinikus módján - "csupán" közvetetten korlátozta, addig a Fidesz-kormány határozott huszárvágásokkal végzi ki az integrált fejlesztéspolitika intézményeit.

A területfejlesztési törvény tavalyi módosításai megszüntették a civilek és állami szereplők közötti minimális konzultációs fórumokat is: a kistérség-fejlesztési, a megyei területfejlesztési és a regionális fejlesztési tanácsokat. Ezek jogköre a megyei önkormányzatokhoz került. A regionális fejlesztési ügynökségeket állami felügyelet alá vonták; a döntéshozatalban részt vevők között lámpással sem találni civilt. A Széchenyi Programiroda megyénként már csak egyetlen tanácsadót alkalmaz a megyei kistérségek ügyeinek intézésére. Ez a "Fidesz házhoz megy" módszer. Az, hogy a kistérségekből járásokat csinálnak, csak gyengíti az integrált fejlesztéspolitika (területfejlesztés) lehetőségeit, hiszen a járások helyi államigazgatási funkciókat töltenek majd be.

Önkényalap

Ez az irány nem pusztán azért rossz, mert a nemzetközi tapasztalatok épp az ellenkezőjét sugallják, olyan intézményi keretet, amely több típusú társadalmi szereplőt von be a fejlesztéspolitikába - a központi államon kívül az önkormányzatokat, a civil szervezeteket, érdekképviseleteket, az állampolgárokat. A befogadó jellegű intézmények nem önmagukért és nem valamiféle elvont demokráciaértelmezés okán fontosak - hanem azért, mert az ország fejlődését, társadalmi-gazdasági innovációs képességét befolyásolják. Nélkülük a fejlesztések által megtermelt javakból a többség nem részesül. Ahogy Dessewffy Tibor a Népszabadságban ("Hol nemzet süllyed el...", 2012. június 16.) fogalmazott: "az értéktöbblet az oligarchikus kevesek kezében összpontosul, ami hosszabb távon a közösség hanyatlásához vezethet". Ha egy szűk társadalmi csoport szempontjai és érdekei irányítják a döntéseket, az alternatívák beszűkülnek. Ez pedig a közösség alkalmazkodási képességét gyengíti, megöli azon képességét, hogy a változásokra új megoldásokat találva reagáljon. A globális kapitalizmusnak való kiszolgáltatottság ellen is a helyi szereplők fejlesztési autonómiáinak megőrzésével, a hierarchikus viszonyok megszüntetésével védekezhetünk. A jó gyakorlat az, ha a helyiek saját maguk határozhatják meg fejlesztési céljaikat, és dönthetnek a források felhasználásáról, miközben a szabályozási környezet objektív mércék szerint ellenőrzi a közpénzek felhasználásának módját és eredményeit.

A Fidesz módszertana azonban az önkényen alapul. Ez az autoriter elemekkel dúsított magyar fejlesztéspolitika mindinkább a kudarcos görög modellre emlékeztet, ahol az uniós fejlesztési forrásokat az állam és a társadalom korrumpálására, a segélyektől való függőség növelésére használták fel. A görög típusú "visszafejlesztés", a fejlesztési pénzek önkényes, politikai indíttatású, kézi vezérlésű osztogatása függőségben tartja a helyi szereplőket, és gúzsba köti az országot. Ezt akarjuk?

A szerző kutató, főiskolai adjunktus.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.