Ara-Kovács Attila

A török elnökválasztás tétje

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. augusztus 7.

Publicisztika

Erdoğan egyfajta putyini megoldással szeretné végképp eltörölni a kemali rendszert, azaz kiiktatni a demokratikus működési technikát, a többpárti struktúra látszatát fenntartva egypártivá alakítani a rendszert, a gazdasági erőforrásokat egyetlen érdekcsoport kezére játszani, és végképp feladva a korábbi európai célokat, Ázsia felé fordítani a török államstratégiát.

Augusztus 10-én elnököt választ Törökország – eldől, ki költözik majd be a Çankaya-palotába. A kormányzó Igazság és Fejlődés Pártjának (AKP) jelöltje, mint ismeretes, a jelenlegi kormányfő, Recep Tayyip Erdoğan. Tekintettel arra, hogy a politikus az elmúlt években sok olyan intézkedést léptetett életbe, melyek az AKP-nak, illetve saját magának kedveznek az ellenzéki pártok rovására, sokan úgy gondolják, Erdoğan győzelméhez nem férhet kétség. Ez azonban koránt sincs így.

A mindössze tizenhárom éve alakított AKP 2002-ben már óriási fölénnyel nyerte a törökországi választásokat; azóta gyakorlatilag minden választást megnyert: három parlamenti és ugyancsak három önkormányzati választást, két, általa kiírt népszavazást és egy elnökválasztást. Mindehhez – ha gyakorta nem is egészen tiszta módszerekkel – Erdoğan segítette hozzá a pártot, így kétség sem férhetett ahhoz, hogy őt jelöljék államfőnek. Ugyanakkor felmerül a kérdés: miért akar a politikus elnök lenni egy olyan országban, amely nem prezidenciális jellegű? Miniszterelnökként ma több hatalom van a kezében, mint amennyi államfőként a jövőben lehet. Persze a jogkörök megváltoztathatók, de ehhez alkotmánymódosításra lenne szükség.

A 2011-es választások után felállítottak egy alkotmányozó egyeztető bizottságot, melyben valamennyi parlamenti párt tagja helyet kapott. Meg is egyezett a testület az új alkotmány több mint 70 paragrafusában, de a legfontosabbakban nem, fel is oszlatta önmagát nagyon hamar. Már az a tény, hogy az AKP belement egy efféle bizottság felállításába, mutatja, hogy nem volt meg a szükséges parlamenti többsége ahhoz, hogy egy új alkotmányt elfogadtasson, illetve a meglévőn változtasson, s akármilyen jelentősek is voltak a választási győzelmei, soha nem jutott a szükséges többség közelébe. Sőt: a miniszterelnök választási trükközése dacára az eredmények egyre csak gyengültek.

Nem kétséges, hogy bárki legyen is a miniszterelnök, Erdoğan később is – mintegy a háttérből, hisz az elnöknek pártsemlegesnek kell lennie, tehát formálisan el kell hagynia majd az AKP-t – kezében tudja és fogja tartani a kormányzó párt vezetését. De milyen mozgástere lehet az AKP-nak? Kevesebb mint egy év múlva, 2015 júliusában parlamenti választások lesznek, s a párt mintegy 70 jelenlegi képviselője helyébe újakat kell állítani. Ők azok, akik immár a harmadik ciklusukat töltik ki, így az alkotmány szerint már nem lesznek újraválaszthatók. Az AKP-nak eddig is nehéz volt olyan, minden szempontból megbízható, ugyanakkor szakértelemmel és széles kapcsolati rendszerrel rendelkező parlamenti gárdát kiállítani, amelynek tagjait a sorozatos korrupciós botrányok ne érintettek volna; ezután még nehezebb lesz. Kérdés az is, hogy ki lesz a miniszterelnök. A konzervatívok körében nagy népszerűségnek örvendő egyetlen országos politikus, a jelenlegi államfő, Abdullah Gül kijelentette: ha távoznia kell, nem óhajtja miniszterelnökként folytatni.

Minden jel arra utal, hogy Erdoğan egyfajta putyini megoldással szeretné végképp eltörölni az 1923-ban létrejött, Kemal Atatürk nevéhez fűződő rendszert, azaz kiiktatni a demokratikus működési technikát, a többpárti struktúra látszatát fenntartva egypártivá alakítani a rendszert, a gazdasági erőforrásokat egyetlen érdekcsoport kezére játszani, és, végképp feladva a korábbi európai célokat, Ázsia felé fordítani a török államstratégiát.

Ám ahhoz, hogy Erdoğan elnök lehessen, nélkülözhetetlenek a kurd szavazatok. A jövendő elnök – miniszterelnöki pozícióból – eddig sikerrel kenyerezte le a különféle kisebbségek, elsősorban a kurdok elitjét, teret nyitott számukra a politikában – igaz, általa ellenőrzött formában –, s gazdasági térnyerésüket is tolerálta. Ám komoly változások vannak a Közel-Keleten, s ezek fókuszában most ismét a kurd kérdés áll, illetve egy kurd állam létrehozása. Akár sikerrel jár ez, akár nem, a mára de facto Irakból kiszakadt területek gravitációja újra érezteti hatását Törökországban. Így Erdoğan esélyei nemcsak a belpolitikai helyzettől függnek, de attól is, hogy milyen irányba tereli a térséget a szír–iraki válság.

A szerző a DK külpolitikai kabinetvezetője.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”