Ad acta

  • 1997. március 11.

Publicisztika

Akár még jó is volna látni őket, szerencsétlen kisöregeket, ahogy az arcuk elé tett karjukkal osonnak el a tárgyalóteremből, amelyben jobbára jelképesnek mondható büntetésüket kimondták, hát akkor ennyi a büntetésük, nyugszik meg az erkölcsi győzelmekre éhes igazságérzet, a vesszőfutás a vakuvillogásban meg az, hogy a szomszédok darab ideig bízvást nem fogadják a köszönésüket. Különösen a négy egykori Stasi-tiszt köszönését nem, akik a RAF terroristáinak rejtegetési ügyében bizonyultak sárosnak, holott más bűnük, engedi sejtetni az ítélet indoklása, nemigen volt, mint az, hogy tagjai voltak a Stasinak: a RAF-tagok elrejtése az NDK-ban és mindaz, ami ezzel járt, tehát az, hogy kikapcsolták a terroristákat, megelőlegezve nekik azt az ideológiai rokkantnyugdíjat, amelybe később az őket befogadó állam maga is lecsúszott, aligha szankcionálható.
Akár még jó is volna látni őket, szerencsétlen kisöregeket, ahogy az arcuk elé tett karjukkal osonnak el a tárgyalóteremből, amelyben jobbára jelképesnek mondható büntetésüket kimondták, hát akkor ennyi a büntetésük, nyugszik meg az erkölcsi győzelmekre éhes igazságérzet, a vesszőfutás a vakuvillogásban meg az, hogy a szomszédok darab ideig bízvást nem fogadják a köszönésüket. Különösen a négy egykori Stasi-tiszt köszönését nem, akik a RAF terroristáinak rejtegetési ügyében bizonyultak sárosnak, holott más bűnük, engedi sejtetni az ítélet indoklása, nemigen volt, mint az, hogy tagjai voltak a Stasinak: a RAF-tagok elrejtése az NDK-ban és mindaz, ami ezzel járt, tehát az, hogy kikapcsolták a terroristákat, megelőlegezve nekik azt az ideológiai rokkantnyugdíjat, amelybe később az őket befogadó állam maga is lecsúszott, aligha szankcionálható.

Ezek után aligha meglepő, hogy megúszta az a kettő is, akinek az archetipikus Fal-gyilkosság ügyébe, Peter Fechter lelövésébe és elvérezni hagyásába sikerült belekeverednie. Fechter volt az első, aki nekirohant az akkor újdonságnak számító berlini Falba, a határőrök lőttek, talán kissé remegő, rutintalan kézzel, Fechter összeesett, és míg a határőrök a lehetséges eljárásokat latolgatták mintegy háromnegyed órán át, elvérzett. Tudta, hogy lőni fogunk, ki volt írva, tárta szét a karját az egykori határőr, és a bíróság sem tett másként.

Így van ez jól. Ha azt írják ki, hogy lőni fognak, ne menjünk oda, ha jót akarunk, mert tényleg lőni fognak. Meglehet, olykor rendszert váltanak, és utána darab ideig bűnösöket keresnek a korábbi parancsok végrehajtói között, ám aztán, ha rossz szájízzel is, de futni hagyják őket. Az elítélésük még félrevezetné az embereket, még rákapnának, hogy egyéni döntéseiket a fennálló rendnek szegezzék, nekirontanának Falnak, határnak, tilalomtáblának, önkéntes rendnek és felülről kezdeményezett konszenzusnak, visszapofáznának, mert még azt hinnék, hogy van még egy esélyük, egy Odaát, ahol helyére billen az Ideát tótágasra állított világ, vagy ha erről józanul letennének is, még mindig hinnének valamiféle utókorban, ami igazolja őket és felhőtlen, ostoba huszárcsínyeiket. De nem, nincs utókor, nemhogy kései igazságtétel, de még bosszú sincs, csak raison d´état. Jól van ez így.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.