Az Úr adta, az Úr elvette – a kata statáriális kivégzése

Publicisztika

A kata statáriális kivégzése nem egy adózási formának a megszüntetése, hanem hadüzenet a gondolkodás ellen. Kíméletlen gyorsasággal végrehajtva, fellebbezési lehetőség, megvitatási esély, a tárgyalásos rendezés – a megegyezés – legkisebb sansza nélkül. Méghozzá az erő nyelvén megfogalmazva. Az Úr adta – az Úr elvette.

Az Úrnak pár éve úgy szottyant a kedve, hogy kedvez pár százezer embernek és engedélyezi számukra, hogy különösebb bürokratikus kötöttségek nélkül dolgozzanak – nem mellesleg: saját maguknak. Ez a pár százezer ember az életben nem kért soha semmit az államtól. Jó, nem is kapott, de ez most lényegtelen.

Ez a réteg önfoglalkoztató: saját maga szerez megbízást, saját maga gondol ki mindenfélét, és eladja, ha van rá kereslet, és hoppon marad, ha nincs, mert ez is benne van a pakliban. Ez az a réteg, amelyik maga finanszírozza a gáz-, a villany-, a víz- és telefonszámláját; nem szolgálati – értsd: mások adóforintjaiból vásárolt – VW Transporterrel jár vidékre, hanem tizenéves, németből behozott dízelpasszáttal. A maga alkalmazottja, aki nem ismeri a fix fizetés fogalmát. A fix költségekét annál inkább.

Ezek közül az egyik az adó, a kata, a havi 50 ezer forint, amit – természetesen – akkor is be kell csengetnie az államkasszába, ha épp egyetlen fillér bevételre sem sikerült szert tennie.

Aki egy multinál vagy egy minisztériumban dolgozik, a világ legtermészetesebb dolgának tartja, hogy egy csomó minden jár neki – az irodában nem ő fizet az áramért, a szolgálati telefon – melynek még a márkáját is többnyire maga választhatja meg – szintén járandóság, mint ahogyan a benzinkártya. A munka világának – legalábbis ebből a nézőpontból – legalább két kasztja van: az alkalmazottaké, meg az önfoglalkoztatóké. Tulajdonképpen jól is van ez így. Nem tudok elképzelni semmilyen vállalatot, ahová főfoglalkozású zeneszerzőket vennének fel, jó sok fizetést adnának nekik, és csak az lenne a dolguk, hogy dalokat írjanak.

A való életben a zenészek, akik dalokat írnak, ha elkészülnek és mondjuk szerződnek egy lemez kiadására, akkor egy vállalatnak nyújtják be a számlájukat. A szabadúszó újságírók ha megírnak egy cikket, elküldik egy szerkesztőségnek – a szerkesztőséget értelemszerűen egy vállalkozás működteti, tartja fenn – és majd a honorárium – annyi, amennyi – ettől a vállalkozástól érkezik meg, nem pedig a főszerkesztő (magánemberként) fizet érte.

Aki eldöntötte a kata kivégzését, az – sehogyan sem interpretálható másképp – egyfelől az önfoglalkoztatásnak üzent hadat, azt sugallván, ezekre az emberekre Magyarországon, mármint az ő Magyarországában nincsen szükség, azaz: neki nincsen szüksége.

Másfelől az üzenet ennél sokkal mélyebb: semmi olyasmire nincs szükség, amely az önálló gondolkodás terméke.

Nem kell új gondolat, elvégre a centrális erőtér eszméjénél úgy sincs jobb. Nem kell új zene. Nem kell egy olyan réteg, amelynek elég nagy része csak lesajnálóan tekint mindarra, amit a NER jelent. Hogy közben a kormányrádiók és propagandainfluenszerek is kiestek a pixisből? Erre vagy van egy jó terv, vagy nincs – ez esetben pedig a régi mondás az irányadó: ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Ez van.

Az átalányadó belengetése aligha old meg bármit is. Ez egy olyan forma, amikor egyes szellemi foglalkozású vállalkozók az áfa nélküli bevételük 60 százaléka után fizetik a 15 százalék szja-t, illetve a 13 százalék szochót, meg a tb-járulékot (18,5 százalék). Értsd: elvben 40 százalék nyereségük van, és a 60 után adóznak. Ha azonban ez a 60 százalék nem ér el egy bizonyos összeget, akkor a szochó+tb-ként minimum havi 86 120 forint. A kata 50 ezer volt.

Van még egy szereplő, akiről meg kell emlékezni, s aki nem más, mint az iparkamara elnöke. Más országokban az iparkamara a kis- és nagyvállalkozókat összefogó testület, amely a mindenkori regnáló hatalommal szemben fogalmazza meg, hogy mi a gazdasági szereplőik igazi érdeke. Ha jól működik, mindenki a tagja akar lenni, ha nem, akkor megszűnik.

A magyar kamara ezzel szemben a regnáló hatalom érdekeit a kis- és nagyvállalkozókkal szemben képviseli, úgy, hogy ezért államilag előírt kötelező regisztrációs díjat szed.

Ez feltűnően hasonlít ahhoz, amikor Sztálin idejében a kivégzés után a cseka kiküldte a számlát a főbelövéshez használt pisztolygolyóról az áldozat hozzátartozóinak.

Nem mondom, hogy katát fizetni jó volt – adót fizetni azonban nem jókedv kérdése. Ha az ember úgy érzi, hogy a hatalom méltányos, vagy legalábbis igyekszik az lenni, akkor vállat von és fizet.

A helyzet ennél sokkal szomorúbb. Nem lesz ki fizessen, és nem lesz miből. A jelek szerint a kormányt abszolút hidegen hagyja az euróárfolyam már-már katasztrofális romlása (már hogy is ne hagyná: forintban mérve jelentősen nőnek a bevételei). Nem számít, hogy az infláció a legújabb kori történelem rekordjait döntögeti.

Nem számít semmi. Semmi nem számít. Csak egy: vesszenek a katások. Ebből is látszik, hogy igazából kitől retteg a hatalom. Azoktól, akik még gondolkodnak. Akiknek még van gondolatuk.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.