Az Úr adta, az Úr elvette – a kata statáriális kivégzése

Publicisztika

A kata statáriális kivégzése nem egy adózási formának a megszüntetése, hanem hadüzenet a gondolkodás ellen. Kíméletlen gyorsasággal végrehajtva, fellebbezési lehetőség, megvitatási esély, a tárgyalásos rendezés – a megegyezés – legkisebb sansza nélkül. Méghozzá az erő nyelvén megfogalmazva. Az Úr adta – az Úr elvette.

Az Úrnak pár éve úgy szottyant a kedve, hogy kedvez pár százezer embernek és engedélyezi számukra, hogy különösebb bürokratikus kötöttségek nélkül dolgozzanak – nem mellesleg: saját maguknak. Ez a pár százezer ember az életben nem kért soha semmit az államtól. Jó, nem is kapott, de ez most lényegtelen.

Ez a réteg önfoglalkoztató: saját maga szerez megbízást, saját maga gondol ki mindenfélét, és eladja, ha van rá kereslet, és hoppon marad, ha nincs, mert ez is benne van a pakliban. Ez az a réteg, amelyik maga finanszírozza a gáz-, a villany-, a víz- és telefonszámláját; nem szolgálati – értsd: mások adóforintjaiból vásárolt – VW Transporterrel jár vidékre, hanem tizenéves, németből behozott dízelpasszáttal. A maga alkalmazottja, aki nem ismeri a fix fizetés fogalmát. A fix költségekét annál inkább.

Ezek közül az egyik az adó, a kata, a havi 50 ezer forint, amit – természetesen – akkor is be kell csengetnie az államkasszába, ha épp egyetlen fillér bevételre sem sikerült szert tennie.

Aki egy multinál vagy egy minisztériumban dolgozik, a világ legtermészetesebb dolgának tartja, hogy egy csomó minden jár neki – az irodában nem ő fizet az áramért, a szolgálati telefon – melynek még a márkáját is többnyire maga választhatja meg – szintén járandóság, mint ahogyan a benzinkártya. A munka világának – legalábbis ebből a nézőpontból – legalább két kasztja van: az alkalmazottaké, meg az önfoglalkoztatóké. Tulajdonképpen jól is van ez így. Nem tudok elképzelni semmilyen vállalatot, ahová főfoglalkozású zeneszerzőket vennének fel, jó sok fizetést adnának nekik, és csak az lenne a dolguk, hogy dalokat írjanak.

A való életben a zenészek, akik dalokat írnak, ha elkészülnek és mondjuk szerződnek egy lemez kiadására, akkor egy vállalatnak nyújtják be a számlájukat. A szabadúszó újságírók ha megírnak egy cikket, elküldik egy szerkesztőségnek – a szerkesztőséget értelemszerűen egy vállalkozás működteti, tartja fenn – és majd a honorárium – annyi, amennyi – ettől a vállalkozástól érkezik meg, nem pedig a főszerkesztő (magánemberként) fizet érte.

Aki eldöntötte a kata kivégzését, az – sehogyan sem interpretálható másképp – egyfelől az önfoglalkoztatásnak üzent hadat, azt sugallván, ezekre az emberekre Magyarországon, mármint az ő Magyarországában nincsen szükség, azaz: neki nincsen szüksége.

Másfelől az üzenet ennél sokkal mélyebb: semmi olyasmire nincs szükség, amely az önálló gondolkodás terméke.

Nem kell új gondolat, elvégre a centrális erőtér eszméjénél úgy sincs jobb. Nem kell új zene. Nem kell egy olyan réteg, amelynek elég nagy része csak lesajnálóan tekint mindarra, amit a NER jelent. Hogy közben a kormányrádiók és propagandainfluenszerek is kiestek a pixisből? Erre vagy van egy jó terv, vagy nincs – ez esetben pedig a régi mondás az irányadó: ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Ez van.

Az átalányadó belengetése aligha old meg bármit is. Ez egy olyan forma, amikor egyes szellemi foglalkozású vállalkozók az áfa nélküli bevételük 60 százaléka után fizetik a 15 százalék szja-t, illetve a 13 százalék szochót, meg a tb-járulékot (18,5 százalék). Értsd: elvben 40 százalék nyereségük van, és a 60 után adóznak. Ha azonban ez a 60 százalék nem ér el egy bizonyos összeget, akkor a szochó+tb-ként minimum havi 86 120 forint. A kata 50 ezer volt.

Van még egy szereplő, akiről meg kell emlékezni, s aki nem más, mint az iparkamara elnöke. Más országokban az iparkamara a kis- és nagyvállalkozókat összefogó testület, amely a mindenkori regnáló hatalommal szemben fogalmazza meg, hogy mi a gazdasági szereplőik igazi érdeke. Ha jól működik, mindenki a tagja akar lenni, ha nem, akkor megszűnik.

A magyar kamara ezzel szemben a regnáló hatalom érdekeit a kis- és nagyvállalkozókkal szemben képviseli, úgy, hogy ezért államilag előírt kötelező regisztrációs díjat szed.

Ez feltűnően hasonlít ahhoz, amikor Sztálin idejében a kivégzés után a cseka kiküldte a számlát a főbelövéshez használt pisztolygolyóról az áldozat hozzátartozóinak.

Nem mondom, hogy katát fizetni jó volt – adót fizetni azonban nem jókedv kérdése. Ha az ember úgy érzi, hogy a hatalom méltányos, vagy legalábbis igyekszik az lenni, akkor vállat von és fizet.

A helyzet ennél sokkal szomorúbb. Nem lesz ki fizessen, és nem lesz miből. A jelek szerint a kormányt abszolút hidegen hagyja az euróárfolyam már-már katasztrofális romlása (már hogy is ne hagyná: forintban mérve jelentősen nőnek a bevételei). Nem számít, hogy az infláció a legújabb kori történelem rekordjait döntögeti.

Nem számít semmi. Semmi nem számít. Csak egy: vesszenek a katások. Ebből is látszik, hogy igazából kitől retteg a hatalom. Azoktól, akik még gondolkodnak. Akiknek még van gondolatuk.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.