Az Úr adta, az Úr elvette – a kata statáriális kivégzése

Publicisztika

A kata statáriális kivégzése nem egy adózási formának a megszüntetése, hanem hadüzenet a gondolkodás ellen. Kíméletlen gyorsasággal végrehajtva, fellebbezési lehetőség, megvitatási esély, a tárgyalásos rendezés – a megegyezés – legkisebb sansza nélkül. Méghozzá az erő nyelvén megfogalmazva. Az Úr adta – az Úr elvette.

Az Úrnak pár éve úgy szottyant a kedve, hogy kedvez pár százezer embernek és engedélyezi számukra, hogy különösebb bürokratikus kötöttségek nélkül dolgozzanak – nem mellesleg: saját maguknak. Ez a pár százezer ember az életben nem kért soha semmit az államtól. Jó, nem is kapott, de ez most lényegtelen.

Ez a réteg önfoglalkoztató: saját maga szerez megbízást, saját maga gondol ki mindenfélét, és eladja, ha van rá kereslet, és hoppon marad, ha nincs, mert ez is benne van a pakliban. Ez az a réteg, amelyik maga finanszírozza a gáz-, a villany-, a víz- és telefonszámláját; nem szolgálati – értsd: mások adóforintjaiból vásárolt – VW Transporterrel jár vidékre, hanem tizenéves, németből behozott dízelpasszáttal. A maga alkalmazottja, aki nem ismeri a fix fizetés fogalmát. A fix költségekét annál inkább.

Ezek közül az egyik az adó, a kata, a havi 50 ezer forint, amit – természetesen – akkor is be kell csengetnie az államkasszába, ha épp egyetlen fillér bevételre sem sikerült szert tennie.

Aki egy multinál vagy egy minisztériumban dolgozik, a világ legtermészetesebb dolgának tartja, hogy egy csomó minden jár neki – az irodában nem ő fizet az áramért, a szolgálati telefon – melynek még a márkáját is többnyire maga választhatja meg – szintén járandóság, mint ahogyan a benzinkártya. A munka világának – legalábbis ebből a nézőpontból – legalább két kasztja van: az alkalmazottaké, meg az önfoglalkoztatóké. Tulajdonképpen jól is van ez így. Nem tudok elképzelni semmilyen vállalatot, ahová főfoglalkozású zeneszerzőket vennének fel, jó sok fizetést adnának nekik, és csak az lenne a dolguk, hogy dalokat írjanak.

A való életben a zenészek, akik dalokat írnak, ha elkészülnek és mondjuk szerződnek egy lemez kiadására, akkor egy vállalatnak nyújtják be a számlájukat. A szabadúszó újságírók ha megírnak egy cikket, elküldik egy szerkesztőségnek – a szerkesztőséget értelemszerűen egy vállalkozás működteti, tartja fenn – és majd a honorárium – annyi, amennyi – ettől a vállalkozástól érkezik meg, nem pedig a főszerkesztő (magánemberként) fizet érte.

Aki eldöntötte a kata kivégzését, az – sehogyan sem interpretálható másképp – egyfelől az önfoglalkoztatásnak üzent hadat, azt sugallván, ezekre az emberekre Magyarországon, mármint az ő Magyarországában nincsen szükség, azaz: neki nincsen szüksége.

Másfelől az üzenet ennél sokkal mélyebb: semmi olyasmire nincs szükség, amely az önálló gondolkodás terméke.

Nem kell új gondolat, elvégre a centrális erőtér eszméjénél úgy sincs jobb. Nem kell új zene. Nem kell egy olyan réteg, amelynek elég nagy része csak lesajnálóan tekint mindarra, amit a NER jelent. Hogy közben a kormányrádiók és propagandainfluenszerek is kiestek a pixisből? Erre vagy van egy jó terv, vagy nincs – ez esetben pedig a régi mondás az irányadó: ahol fát vágnak, ott hullik a forgács. Ez van.

Az átalányadó belengetése aligha old meg bármit is. Ez egy olyan forma, amikor egyes szellemi foglalkozású vállalkozók az áfa nélküli bevételük 60 százaléka után fizetik a 15 százalék szja-t, illetve a 13 százalék szochót, meg a tb-járulékot (18,5 százalék). Értsd: elvben 40 százalék nyereségük van, és a 60 után adóznak. Ha azonban ez a 60 százalék nem ér el egy bizonyos összeget, akkor a szochó+tb-ként minimum havi 86 120 forint. A kata 50 ezer volt.

Van még egy szereplő, akiről meg kell emlékezni, s aki nem más, mint az iparkamara elnöke. Más országokban az iparkamara a kis- és nagyvállalkozókat összefogó testület, amely a mindenkori regnáló hatalommal szemben fogalmazza meg, hogy mi a gazdasági szereplőik igazi érdeke. Ha jól működik, mindenki a tagja akar lenni, ha nem, akkor megszűnik.

A magyar kamara ezzel szemben a regnáló hatalom érdekeit a kis- és nagyvállalkozókkal szemben képviseli, úgy, hogy ezért államilag előírt kötelező regisztrációs díjat szed.

Ez feltűnően hasonlít ahhoz, amikor Sztálin idejében a kivégzés után a cseka kiküldte a számlát a főbelövéshez használt pisztolygolyóról az áldozat hozzátartozóinak.

Nem mondom, hogy katát fizetni jó volt – adót fizetni azonban nem jókedv kérdése. Ha az ember úgy érzi, hogy a hatalom méltányos, vagy legalábbis igyekszik az lenni, akkor vállat von és fizet.

A helyzet ennél sokkal szomorúbb. Nem lesz ki fizessen, és nem lesz miből. A jelek szerint a kormányt abszolút hidegen hagyja az euróárfolyam már-már katasztrofális romlása (már hogy is ne hagyná: forintban mérve jelentősen nőnek a bevételei). Nem számít, hogy az infláció a legújabb kori történelem rekordjait döntögeti.

Nem számít semmi. Semmi nem számít. Csak egy: vesszenek a katások. Ebből is látszik, hogy igazából kitől retteg a hatalom. Azoktól, akik még gondolkodnak. Akiknek még van gondolatuk.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.

Aktívan és örömmel

Július óta központi raktárból biztosítják az anyagellátást a hazai kórházak számára. A miniszterelnöki vő logisztikai cége is részese az üzletnek. Az elvileg a kórházi adósságok csökkentését szolgáló változtatás azzal járhat, hogy egyes intézményeknek nőnek a költségei.