Haza és haladás

  • 1999. március 25.

Publicisztika

Kell-e egy romának tudnia, hogy milyen utcában jár éppen? Kell-e egy romának tudnia ezt cigányul? Követelheti-e a cigány, hogy anyanyelvén tájékozódjon hazája topográfiája felõl?

Haza és haladás

A többségi nemzet a rákospalotai cigány önkormányzat ama kérését, hogy kerületük utcanévtáblái oláhul is tüntessenek fel az utcasarkokon, a lelkük mélyén ki fogja röhögni. Többségi füllel a kérés ugyanis értelmetlen, már-már abszurd. A cigány ért magyarul, és - feltéve, hogy tud olvasni - magyarul is rájöhet, hogy hol van. A rákospalotai polgármester kevés fogékonyságot mutatott a kérdésben, és anyagi okokra hivatkozva (a roma utcatáblák ára 60-70 millió HUF) hárított; valamint a kisebbségi törvény esztétikai alapon álló jogértelmezõjeként még meg is jegyezte: a kerületben nyolc kisebbség van, ha mind hasonló követeléssel áll elõ, a kerület sarokházai rém hülyén fognak mutatni.

A polgármesternek igaza van: az utcanévtáblák sokba kerülnének. Hivatali kötelessége õrködni a kerület költségvetése fölött, s most szar helyzetben van. De a törvény szerint ki kell tennie azokat a nyomorult utcatáblákat, kost was kost.

A kisebbségi törvény rossz, régóta tudjuk. Azt is, hogy miért az: a több száz-ezer megszomorított és megalázott romát néhány ezres, több esetben csak papíron létezõ, élelmes etnikai vállalkozók által gründolt kisebbségekkel helyezi egyazon jogi megítélés alá. A polgármesternek e hülye és álszent törvény szerint kellene cselekednie. Az viszont, hogy a polgármester megtagadja a roma utcanévtáblák kifüggesztését kerületében, nem csak azért lenne helytelen, mert megkerülné a törvényt. Hanem azért, mert a romáknak az utcanévtáblák járnak. Nem csak a törvény szerint. Illetve: aszerint is. Sõt. A romáknak az is járna, hogy falvaikban a helyiségnévtáblák anyanyelvükön is kiírassanak, hogy a közintézményekben anyanyelvükön intézhessék ügyeiket. Hogy legalább ennyire a birtokukba vehessék ezt az országot.

Az utcanévtáblák ügye - minden anyagi következménye ellenére - a szimbolikus politizálás hímes mezején zajlik. Rákospalotán épp úgy, mint Dunaszerda-helyen vagy Kolozsváron. Ám az a meccs, amibe a magyarországi romák belekényszerültek, lehet, csak ezen a mezõn játszható le. Az ugyanis világossá vált az elmúlt tíz évben, hogy a romák felemelésüket hiába várják a többségi nemzettõl; és a rendszerváltás után végképp bezárultak elõttük az asszimiláció lehetõségei is. Sorsuk jobbra fordulását mástól, mint nemzeti emancipációjuktól aligha remélhetik. Ne csodálkozzunk ezen, és ne essünk kétségbe. A nacionalizmus a ká-európai nemzetek XIX. századi történetében a modernizáció hajtóereje volt. Nem vitás, a magyarországi romák közösségére ráférne a modernizáció - és lehet, ennek más útja a bejáratotthoz képest nincs. A többség dolga az, hogy ezt minél kevesebb konfliktus árán segítse megvalósulni.

Kerül, amibe kerül. Mert még mindig ez a legolcsóbb megoldás.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.