Oscar ma

  • 1999. március 25.

Publicisztika

Vasárnap este kiosztották az idei Oscar-díjakat. A gála kicsit hosszasabbra sikeredett a vártnál, de sebaj. Pár óra, amíg a világ, elfeledve nyavalyáit, véres keze, sebzett lelke helyett önnön jóképûségére, szórakoztató voltára figyel. Kortnyi áldott amnézia.

Ám legszebb arcunk önfeledt bámulása azzal is jár, hogy a tükör kimutatja, ha a kozmetikus rajtunk felejtett egy mitesszert. Sok bibis Oscar-ceremónia van már mögöttünk, a szó mozitörténeti és képes értelmében is. Megesik bizony, hogy amikor legjobban önélvezünk, betoppan a Marlon Brando által maga helyett küldött díszindián, és beszól.

Tán túl voltunk már Roberto Benigni széktámlákon eljárt örömtáncán, amikor Martin Scorsese és Robert de Niro színpadra támogatott egy kilencven éves férfit, ki az életmûvéért járó Oscart átvenni érkezett. Elia Kazan, Elia Kazanjoglu, a Konstantinápolyban született, öt éves kora óta Amerikában élõ görög-amerikai filmrendezõ.

Mozikban látható mûvéhez kétség se fér. A vágy villamosa, a Viva Zapata, A rakparton, az Édentõl keletre, az Amerika, Amerika vagy A látogatók tartalmukban, formájukban kiemelkedõ munkák. Ha van értelme a mûvészetben gyakorta használt terminus technicusnak: haladó, akkor ez pont ezekre a filmekre érvényes.

E haladó mûvész 1952-ben az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság elõtt tett vallomásában mint meghasonlott kommunista egy életre üldözöttségbe taszította tizenegy egykori eszmetársát.

A McCarthy-korszak a boszorkány- (zsidó- baloldali- egyáltalán: értelmiségi-, nota bene: haladó-) üldözés sunyi szezonja volt. Elia Kazan soha nem kért bocsánatot a Viva Zapata és A vágy villamosa évében nyújtott harmadik emlékezetes produkciójáért. A világ nagyobbik fele most megbocsátott és hódolt. Warren Beatty (na ja, nála kezdte a pályáját) és Sophia Loren (mi köze hozzá?) állva tapsolt. Spielberg ülve és kimérten (ha majd szobrot állítanak a politikai korrektségnek, õ lesz a modell e felvételrõl). Nick Nolte, Ed Harris föl sem állt, nem is tapsolt, de ottmaradt. Mit csinált volna Marlon Brando (ha járna ilyenekre, pont õ?); vagy James Dean (ha jöhetett volna)? Õket például Kazan mûködésének köszönheti a filmvilág.

A mûvészi nagyságért az elismerés meg nem tagadható. Az erkölcsi vagy politikai kislelkûség nem mûvészeti kategória. De a felejtés, miként a megbocsátás sem az.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.