Oscar ma

  • 1999. március 25.

Publicisztika

Vasárnap este kiosztották az idei Oscar-díjakat. A gála kicsit hosszasabbra sikeredett a vártnál, de sebaj. Pár óra, amíg a világ, elfeledve nyavalyáit, véres keze, sebzett lelke helyett önnön jóképûségére, szórakoztató voltára figyel. Kortnyi áldott amnézia.

Ám legszebb arcunk önfeledt bámulása azzal is jár, hogy a tükör kimutatja, ha a kozmetikus rajtunk felejtett egy mitesszert. Sok bibis Oscar-ceremónia van már mögöttünk, a szó mozitörténeti és képes értelmében is. Megesik bizony, hogy amikor legjobban önélvezünk, betoppan a Marlon Brando által maga helyett küldött díszindián, és beszól.

Tán túl voltunk már Roberto Benigni széktámlákon eljárt örömtáncán, amikor Martin Scorsese és Robert de Niro színpadra támogatott egy kilencven éves férfit, ki az életmûvéért járó Oscart átvenni érkezett. Elia Kazan, Elia Kazanjoglu, a Konstantinápolyban született, öt éves kora óta Amerikában élõ görög-amerikai filmrendezõ.

Mozikban látható mûvéhez kétség se fér. A vágy villamosa, a Viva Zapata, A rakparton, az Édentõl keletre, az Amerika, Amerika vagy A látogatók tartalmukban, formájukban kiemelkedõ munkák. Ha van értelme a mûvészetben gyakorta használt terminus technicusnak: haladó, akkor ez pont ezekre a filmekre érvényes.

E haladó mûvész 1952-ben az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság elõtt tett vallomásában mint meghasonlott kommunista egy életre üldözöttségbe taszította tizenegy egykori eszmetársát.

A McCarthy-korszak a boszorkány- (zsidó- baloldali- egyáltalán: értelmiségi-, nota bene: haladó-) üldözés sunyi szezonja volt. Elia Kazan soha nem kért bocsánatot a Viva Zapata és A vágy villamosa évében nyújtott harmadik emlékezetes produkciójáért. A világ nagyobbik fele most megbocsátott és hódolt. Warren Beatty (na ja, nála kezdte a pályáját) és Sophia Loren (mi köze hozzá?) állva tapsolt. Spielberg ülve és kimérten (ha majd szobrot állítanak a politikai korrektségnek, õ lesz a modell e felvételrõl). Nick Nolte, Ed Harris föl sem állt, nem is tapsolt, de ottmaradt. Mit csinált volna Marlon Brando (ha járna ilyenekre, pont õ?); vagy James Dean (ha jöhetett volna)? Õket például Kazan mûködésének köszönheti a filmvilág.

A mûvészi nagyságért az elismerés meg nem tagadható. Az erkölcsi vagy politikai kislelkûség nem mûvészeti kategória. De a felejtés, miként a megbocsátás sem az.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.