Juhász Géza: Ha tényleg én lennék a miniszter (Pályázat)

  • 2003. szeptember 18.

Publicisztika

Az esélyegyenlőségi miniszter asszony, Lévai Katalin pályázatot hirdetett: ötleteket vár a köztársaság polgáraitól, mit tennének a miniszter helyében a férfiak és a nők közötti kirívó, bántó diszkriminációk megszüntetésére.
Az esélyegyenlőségi miniszter asszony, Lévai Katalin pályázatot hirdetett: ötleteket vár a köztársaság polgáraitól, mit tennének a miniszter helyében a férfiak és a nők közötti kirívó, bántó diszkriminációk megszüntetésére.

Amikor a pályázatot megláttam, fölkiáltottam: de jó, hogy demokrácia van! A kormány a nép véleménye alapján akar kormányozni! De aztán gondolkodóba, majd kisvártatva zavarba estem.

Én, azt hiszem, elég fantáziátlan miniszter lennék.

H

Első munkanapomon reggel hatra bemennék a hivatalomba, és beosztottjaim megérkezése előtti magányomban, amikor újságírók sem kopognak még ajtómon, titokban kinyitnám a CD-jogtárat. Beütném a tárgyszavas keresőbe azt a szót, hogy "nők", és megnézném a találatokat.

Hat óra tíz perckor megállapítanám, hogy csak két jogszabály tartalmaz jelentősebb, állami feladatokat előíró rendelkezéseket a nemek egyenjogúsága tárgykörében. Az egyik az ENSZ égisze alatt született CEDAW-egyezmény (azaz a nőkkel szembeni megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról elfogadott egyezmény, kihirdette az 1982. évi 10. törvényerejű rendelet). A másik pedig a 2174/1997. (VI. 26.) kormányhatározat a Nők IV. Világkonferenciáján, Pekingben elfogadott nyilatkozatban megfogalmazott feladatok magyarországi megvalósítását szolgáló cselekvési programról. Mivel nem szeretek képernyőn olvasni, kinyomtatnám ezeket: tízes betűmérettel, kétujjnyi margóval az egyezmény nyolc, a kormányhatározat két oldal lenne. Íziben neki is állnék olvasni őket.

A kormányhatározatban megjelölt első feladat úgy hangzik: "A nők emberi jogainak érvényesítése érdekében női jogsegélyszolgálatot kell felállítani, amely telefonos tanácsadás keretében elsősorban munkajogi és családjogi kérdésekben nyújt segítséget azoknak, akiket jogsérelem ért. Felelős: munkaügyi miniszter. Határidő: 1997. szeptember 1." Ezért aztán, ha én lennék a miniszter, odaírnám a papír szélére: "Átszólni neki, hogy csinálja meg, de nyomban."

Kicsit lejjebb ezt olvasnám a kormányhatározatban: "Fel kell mérni, hogy a közszolgálatban dolgozók képzése kiterjed-e és milyen módon a nők jogaival kapcsolatos ismeretekre, javaslatot kell kidolgozni a további programokra. Felelős: belügyminiszter, művelődési és közoktatási miniszter, igazságügy-miniszter. Határidő: 1997. december 1." Ezek után plajbászommal széljegyzetelnék: "Fölhívni őket, hogy lássanak neki, jó lesz délutánra is."

És mit olvasnék ezek után az 5. pontban? "Az erőszak elleni fellépés érdekében ki kell dolgozni a családon belüli erőszak elleni hatékony fellépéshez szükséges jogi szabályozást. Felelős: igazságügy-miniszter, belügyminiszter. Határidő: 1997. december 31." A papír szélére írnám: "Megkérdezni őket, miért nem kezdtek neki hat év alatt."

H

Ha én lennék a miniszter, ügyesen megszámolnám, hogy a kormányhatározat 17 konkrét feladatot ír elő, melyek közül 13 feladat határideje 1997-ben járt le, egyé 1998-ban, a többi folyamatos határidejű. Mivel miniszter létemre olvasnék újságot és néznék tévét is, fejből tudnám, hogy a kormányzat egyik feladatnak sem tett eleget, sőt a legtöbbjébe bele sem kezdett. Ezért aztán a kormányhatározat aljára, mivel alul is van margó, odavésném: "Szólni a miniszterelnöknek, hogy tűzzön ki a felelős minisztereknek az összes elsumákolt feladat pótlására féléves határidőt, és fenyegesse meg őket, hogy aki addig sem csinálja meg a dolgát, ki lesz rúgva."

Evvel, ha én lennék az esélyegyenlőségi miniszter, végeznék úgy hét óra tájt. Ekkor rövid szünetet tartanék munkámban, hogy megegyem a reggelimet. Miközben a reggelimet enném, szöget ütne a fejembe, hogy az 1997-es kormányhatározat nekem semmilyen feladatot nem ad, hiszen efféle miniszter akkor még nem létezett. Ezért - miután befejeztem a reggelimet és a morzsákat lesöpörtem az íróasztalomról -, nekilátnék elolvasni a Magyarország által 1982-ben aláírt CEDAW-egyezményt is, hátha találok benne valami tennivalót egész ebédig, sőt délutánra is!

H

Mindjárt az egyezmény első cikkéből megtudnám, hogy a nőkkel szembeni diszkriminációnak minősül a nők bármely emberi jogának nemi hovatartozásuk miatti valóságos csorbulása, és hogy a nők jogait családi állapotuktól függetlenül kell biztosítani. Visszalapoznék a kormányhatározat 5. pontjához, és az ottani széljegyzethez hozzábiggyeszteném: "Megmondani az igazságügy-miniszternek, hogy az ENSZ-egyezményből következően a nők elleni diszkriminációnak minősül, ha az állam nem védi meg a nőket a családon belüli erőszaktól."

A 2. cikk f) pontjában aztán azt olvasnám, hogy az aláíró államok "megtesznek minden megfelelő intézkedést, ideértve a jogszabály-alkotást is, abból a célból, hogy módosítsák vagy hatályon kívül helyezzék azokat a hatályos törvényeket, rendeleteket, és megváltoztassák azokat a szokásokat és gyakorlatokat, amelyek a nőkkel szemben megkülönböztetést jelentenek". Több se kellene ekkor nekem. Így utasítanám magamat: "Átfogó hatásvizsgálatokat rendelni a jog minden területén a közvetett diszkriminációk feltérképezésére. Tanulmányokat rendelni a gyakorlati tapasztalatokkal rendelkező jogvédőktől, szakszervezetek nőtagozataitól. Javaslatokat kérni a megkülönböztetést eredményező jogszabályok megváltoztatására. Azonnal eltöröltetni a nyíltan diszkriminatív jogszabályokat. Beszüntetni az abortuszra szoruló nők vegzálását. A prostitúcióra kényszerített nők üldözése helyett az őket kihasználó kliensek és a futtató maffia üldözése."

Az egyezmény 2. cikk g) pontja szerint az aláírók "hatályon kívül helyezik mindazon büntető jogszabályaikat, amelyek a nőkkel szemben megkülönböztetést jelentenek". Ehhez azt írnám: "A jogos védelem a valóságban is illesse meg a nőket és lányokat az erőszakkal szemben. Azonnali kegyelem minden, önmaga vagy gyereke védelméért jogerősen elítélt bántalmazott nőnek. A nemi erőszak kritériumait áldozat-központúvá alakítani."

Ha én lennék a miniszter, az egyezmény 5. cikkéből megtudnám: hazánk köteles minden megfelelő intézkedést megtenni a nők alávetettségét jelentő nemi szerepek megszüntetésére. Tollam ekkor vidáman azt sercegné: "A reklámtörvény módosításával véget vetni a nőket szexuális használati tárgyként ábrázoló reklámok áradatának. Megtörni a férfi nőgyógyászok feudális hatalmát: a nőgyógyászképzésben 90 százalékos női kvótát bevezetni. Törvényt a munkahelyi szexuális zaklatás ellen: a zaklató veszítse el állását. Ne élhessen apai jogokkal az a férfi, aki a háztartásban és gyereknevelésben nem vállal egyenlő részt." Az 5. cikk után elolvasnám a 6.-at is: "A Részes Államok kötelesek minden megfelelő intézkedést megtenni, ideértve a jogszabályalkotást is, abból a célból, hogy elfojtsák a nőkereskedésnek és a nők prostitúciós kizsákmányolásának minden formáját." Ideírnám: "Elolvastatni minden kormánytaggal és képviselővel. Nem a prostituált nőket kell büntető szabályokkal szorongatni, hanem a nők prostitúciós használatát kell minden eszközzel visszaszorítani és üldözni."

Ha én lennék a miniszter, a munkajogi tárgyú 11. cikkről is eszembe jutna ez-az: "Felülvizsgálni azokat a szabályokat, melyek anyagilag érdekeltté teszik a munkáltatókat a nőkkel szembeni megkülönböztetésben. Megkérdezni a miniszterelnököt, komolyan gondolta-e a kinevezésemet. Ha igen, hosszú távú programot indítani a nők eddig fizetetlen munkáinak megfizetésére. A férfiakat csak a saját teljesítményükért kell fizetni. A mögöttük álló nők teljesítményéért a nő kapjon bért, ne a férfi."

Ha én lennék az esélyegyenlőségi miniszter, egyszerűen csak komolyan venném a hat éve elszabotált kormányhatározat mellett a nők egyenjogúságáról szóló, papíron huszonegy éve Magyarországra is érvényes ENSZ-egyezményben megszabott állami feladatokat is. De mondom, énnekem szegényes a fantáziám.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.