Kértek a sulinak pár tollat hitelbe

  • Schlesinger Eszter
  • 2015. február 4.

Publicisztika

A tizenegy-tizenkettedikes gazdasági anyagot kell most a kilencedikes diákok fejébe nyomni. Miközben sem számukra, sem az informatikai tárgyakhoz nem készült könyv. Egy pedagógus pokoli beszámolója az iskolai helyzetről.

Szívesen írnám, hogy ha ráismernek az önök vagy gyermekük iskolájára, az a véletlen műve, hogy mindez a képzelet szüleménye, de sajnos ez a rögvaló.

Tanulságos volt a félévösszegző tantestületi értekezletünk. Megerősített abban, hogy nemcsak nem fogok portfóliót feltölteni, hanem elhagyom a pedagóguspályát, amilyen gyorsan lehet.

Az igazgatónk először is a személyi feltételeket ecsetelte, amit úgy összegezhetnék, hogy nagy a jövés-menés. Nagyon igaza van Nagy Emíliának, a november 17-i tüntetés leginkább épkézláb szónokának, aki úgy érzi, ezzel az új rendszerrel a kisebb iskolák családias, ismerős, baráti jellege is megszűnt, hiszen a jól ismert takarítók, gondnokok helyén mindig újabb és újabb arcok váltják egymást – köszönhetően a közmunkaprogramnak. A minősítőnek, szaktanácsadónak beálló, csökkentett óraszámmal üzemelő, nagyobb jövedelmet felvevő tanárok helyett újabb és újabb arcok jelennek meg a tantestületekben. Már nem is ismerem vagy öt kollégámat, és nagyon nem is töröm magam a megismerésükben, hisz hónapok kérdése, és ők is eltűnnek.

Aztán következett a pénzügyi helyzetünk bemutatása. A régi – gaz, liberális – rendszerben az intézmény – akár önkormányzati, akár megyei fenntartású volt – sok önállóságot élvezett pénzügyileg. A jó igazgató jó menedzserként vállalkozói támogatások megszerzésével, pályázatokkal erősíthette az iskolát. A mi iskolánk így fejlődött jól felszerelt, modern informatikai iskolává, a teljes tanári karunk a technikai dolgozókkal együtt így jutott el az Egyesült Államokba, Angliába és sok más országba tanulmányi kirándulásra.

Most az igazgató azt panaszolta, hogy egymás után lyukadnak ki a radiátoraink. Ez nem feltétlen a NER bűne. Elöregedtek, és kész. A pótlásuk viszont nagyon lassú, mert idő, míg engedélyért írnak a Kliknek, idő, míg a Klik elbírálja, és idő, míg ki is fizeti. A szerelvényboltban halomban állnak az iskolánk számára félretett, kifizetésre váró radiátorok, a papírboltban a táblásfilcek. Úgy kértek a suliból pár tollat hitelbe, hogy majd csak fizet a Klik, és addig is tudjon a tanár írni a táblára. A kéményünk életveszélyessé vált, tehát idő kérdése, hogy leállítsák a fűtést az iskolában.

Aztán ott a tantárgyi, tárgyi tartalmi szervezések kérdése. A gazdasági tárgyakat tanító kolléga sopánkodott, hogy az új tanterv szerint az egyenletekkel teli tizenegy-tizenkettedikes anyagot kell most a kilencedikes diák fejébe nyomni valahogy. Miközben sem számukra, sem az informatikai szakmai tárgyakhoz nem készült könyv. Mikor az infós kollégát kérdik a diákok, hogy miből tanuljanak, behoz nekik egy nagy rakás könyvet, és elmondja, hogy ő is nyolc könyvből mixeli össze óráról órára az anyagot.

A felsőbb osztályokból a diák nem bukhat vissza a NER-félébe (a nemzeti tantervbéli és a 2011-es törvény változásai miatt), hisz nem koherensek a tárgyai, maga a megtanulandó tananyag a másik osztályéval. Megbukni tehát még nagyobb gáz innentől.

Míg a nyelvtanárok száma csökken, a testnevelőké nő. Utóbbiak egyre nagyobb pánikban vannak, mert a feljövő rendszerben heti öt tesit nyomó diákok egyre magasabb óraszáma miatt már nincs hely hol bukfencezni. A kreatívak kitalálják, hogy az ebédlő helyén legyen egy mini tornaterem. Ennek a mini tornateremnek a megteremtése is a vízfej kegyétől függ többek közt.

A tesisek további panasza, hogy a diákok erőnléti mérése rengeteg időt elvesz, minden egyes diáknál vagy hét szegmenst vizsgálnak. A BMI-jüket (testtömegindexüket) is ki kell számolniuk, sőt a hashájat összecsípve (!) centiméterrel mérik az úszógumi vastagságát. (Hogy mindez hogyan hat egy akár picit is túlsúlyos, énképében sebezhető tini lelkére, azt talán jobb, ha nem firtatjuk. Esetleg még rá kellene jönni, hogy ez is ártalmas.)

Eddig lehetett tanári kézikönyveket rendelni egy iskolának. A mostani direktíva szerint úgy rendeljen egy intézmény könyvet a tanároknak, hogy akkor a diáknak nem marad kölcsönözhető könyvtári példány.

De ez még nem minden.

Még szó sem esett a tizenhat évesek utcára lökési lehetőségéről, az iskolarendőrökről, a szekularizációt helyenként szembeköpő közösségi szolgálatról (leánykori nevén önkéntes munkáról), ahol az állami iskolák diákjainak egyházi ténykedést is kínálnak, nem szóltam arról, hogy heti harmincöt órája van egy tizenegyedikes diáknak, ehhez jön az emelt szakmai tárgy, és ha még mást is szeretne, akkor máris harminchét tanítási óránál tart. Beleértve a délutáni tornaórákat, így sokszor négykor vonszolja haza magát a suliból.

A kisvárosi iskola pedagógusai az értekezlet során egyik irracionális, hülye feltételt, elvárást hallva a másik után nagy szemeket meresztenek, hitetlenkednek, és morognak-poénkodnak. Erre telik tőlük. Nem veszik észre tanult kollégáim, hogy az ő és a diákjaik, gyerekeik bőrére megy mindez? Számukra az a fontos, hogy lépkedjenek előre a megalázó, egész eddigi munkánkat megkérdőjelező életpályán, és szorgosan töltögetik fel a portfóliót. Elengedik a fülük mellett a Mendrey-féle PDSZ sztrájkra való felhívását, igyekeznek jól besimulni a rendszerbe, és mélyen hallgatnak arról, hogy hosszú távon nagy bajok lesznek. Úgy érzem, maguk a sztrájkot emlegetők szoronganak a legjobban, nehogy kiderüljön a rögvaló: a pedagógusok kilencven százaléka nem is akar hallani a sztrájkról.

Sokan áltatják magukat azzal, hogy ők azért nem hagyják el a pályát, mert a maguk helyén megteszik, amit tudnak, hogy mindez normálisabb legyen. A múltkor jött az ukáz, hogy a tanári karok üljenek össze, és alkossanak a Kliknek jövőképet. Két pedagógus akadt az országban, aki határozottan megmondta, hogy erre nem hajlandó, legalábbis rajtuk kívül más határozott ellenállásról e sorok írója nem tud. Egyikük ellen igazgatói feljegyzés is készült ennek örömére. A pedagógusok zöme, még ha morgott vagy kínjában röhögött is, szépen megcsinálta a Klik-jövőképet, még azok is, akik fennen hangoztatják, hogy ők azért maradnak, hogy belülről alakítsanak.

Mit is?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.