Kértek a sulinak pár tollat hitelbe

  • Schlesinger Eszter
  • 2015. február 4.

Publicisztika

A tizenegy-tizenkettedikes gazdasági anyagot kell most a kilencedikes diákok fejébe nyomni. Miközben sem számukra, sem az informatikai tárgyakhoz nem készült könyv. Egy pedagógus pokoli beszámolója az iskolai helyzetről.

Szívesen írnám, hogy ha ráismernek az önök vagy gyermekük iskolájára, az a véletlen műve, hogy mindez a képzelet szüleménye, de sajnos ez a rögvaló.

Tanulságos volt a félévösszegző tantestületi értekezletünk. Megerősített abban, hogy nemcsak nem fogok portfóliót feltölteni, hanem elhagyom a pedagóguspályát, amilyen gyorsan lehet.

Az igazgatónk először is a személyi feltételeket ecsetelte, amit úgy összegezhetnék, hogy nagy a jövés-menés. Nagyon igaza van Nagy Emíliának, a november 17-i tüntetés leginkább épkézláb szónokának, aki úgy érzi, ezzel az új rendszerrel a kisebb iskolák családias, ismerős, baráti jellege is megszűnt, hiszen a jól ismert takarítók, gondnokok helyén mindig újabb és újabb arcok váltják egymást – köszönhetően a közmunkaprogramnak. A minősítőnek, szaktanácsadónak beálló, csökkentett óraszámmal üzemelő, nagyobb jövedelmet felvevő tanárok helyett újabb és újabb arcok jelennek meg a tantestületekben. Már nem is ismerem vagy öt kollégámat, és nagyon nem is töröm magam a megismerésükben, hisz hónapok kérdése, és ők is eltűnnek.

Aztán következett a pénzügyi helyzetünk bemutatása. A régi – gaz, liberális – rendszerben az intézmény – akár önkormányzati, akár megyei fenntartású volt – sok önállóságot élvezett pénzügyileg. A jó igazgató jó menedzserként vállalkozói támogatások megszerzésével, pályázatokkal erősíthette az iskolát. A mi iskolánk így fejlődött jól felszerelt, modern informatikai iskolává, a teljes tanári karunk a technikai dolgozókkal együtt így jutott el az Egyesült Államokba, Angliába és sok más országba tanulmányi kirándulásra.

Most az igazgató azt panaszolta, hogy egymás után lyukadnak ki a radiátoraink. Ez nem feltétlen a NER bűne. Elöregedtek, és kész. A pótlásuk viszont nagyon lassú, mert idő, míg engedélyért írnak a Kliknek, idő, míg a Klik elbírálja, és idő, míg ki is fizeti. A szerelvényboltban halomban állnak az iskolánk számára félretett, kifizetésre váró radiátorok, a papírboltban a táblásfilcek. Úgy kértek a suliból pár tollat hitelbe, hogy majd csak fizet a Klik, és addig is tudjon a tanár írni a táblára. A kéményünk életveszélyessé vált, tehát idő kérdése, hogy leállítsák a fűtést az iskolában.

Aztán ott a tantárgyi, tárgyi tartalmi szervezések kérdése. A gazdasági tárgyakat tanító kolléga sopánkodott, hogy az új tanterv szerint az egyenletekkel teli tizenegy-tizenkettedikes anyagot kell most a kilencedikes diák fejébe nyomni valahogy. Miközben sem számukra, sem az informatikai szakmai tárgyakhoz nem készült könyv. Mikor az infós kollégát kérdik a diákok, hogy miből tanuljanak, behoz nekik egy nagy rakás könyvet, és elmondja, hogy ő is nyolc könyvből mixeli össze óráról órára az anyagot.

A felsőbb osztályokból a diák nem bukhat vissza a NER-félébe (a nemzeti tantervbéli és a 2011-es törvény változásai miatt), hisz nem koherensek a tárgyai, maga a megtanulandó tananyag a másik osztályéval. Megbukni tehát még nagyobb gáz innentől.

Míg a nyelvtanárok száma csökken, a testnevelőké nő. Utóbbiak egyre nagyobb pánikban vannak, mert a feljövő rendszerben heti öt tesit nyomó diákok egyre magasabb óraszáma miatt már nincs hely hol bukfencezni. A kreatívak kitalálják, hogy az ebédlő helyén legyen egy mini tornaterem. Ennek a mini tornateremnek a megteremtése is a vízfej kegyétől függ többek közt.

A tesisek további panasza, hogy a diákok erőnléti mérése rengeteg időt elvesz, minden egyes diáknál vagy hét szegmenst vizsgálnak. A BMI-jüket (testtömegindexüket) is ki kell számolniuk, sőt a hashájat összecsípve (!) centiméterrel mérik az úszógumi vastagságát. (Hogy mindez hogyan hat egy akár picit is túlsúlyos, énképében sebezhető tini lelkére, azt talán jobb, ha nem firtatjuk. Esetleg még rá kellene jönni, hogy ez is ártalmas.)

Eddig lehetett tanári kézikönyveket rendelni egy iskolának. A mostani direktíva szerint úgy rendeljen egy intézmény könyvet a tanároknak, hogy akkor a diáknak nem marad kölcsönözhető könyvtári példány.

De ez még nem minden.

Még szó sem esett a tizenhat évesek utcára lökési lehetőségéről, az iskolarendőrökről, a szekularizációt helyenként szembeköpő közösségi szolgálatról (leánykori nevén önkéntes munkáról), ahol az állami iskolák diákjainak egyházi ténykedést is kínálnak, nem szóltam arról, hogy heti harmincöt órája van egy tizenegyedikes diáknak, ehhez jön az emelt szakmai tárgy, és ha még mást is szeretne, akkor máris harminchét tanítási óránál tart. Beleértve a délutáni tornaórákat, így sokszor négykor vonszolja haza magát a suliból.

A kisvárosi iskola pedagógusai az értekezlet során egyik irracionális, hülye feltételt, elvárást hallva a másik után nagy szemeket meresztenek, hitetlenkednek, és morognak-poénkodnak. Erre telik tőlük. Nem veszik észre tanult kollégáim, hogy az ő és a diákjaik, gyerekeik bőrére megy mindez? Számukra az a fontos, hogy lépkedjenek előre a megalázó, egész eddigi munkánkat megkérdőjelező életpályán, és szorgosan töltögetik fel a portfóliót. Elengedik a fülük mellett a Mendrey-féle PDSZ sztrájkra való felhívását, igyekeznek jól besimulni a rendszerbe, és mélyen hallgatnak arról, hogy hosszú távon nagy bajok lesznek. Úgy érzem, maguk a sztrájkot emlegetők szoronganak a legjobban, nehogy kiderüljön a rögvaló: a pedagógusok kilencven százaléka nem is akar hallani a sztrájkról.

Sokan áltatják magukat azzal, hogy ők azért nem hagyják el a pályát, mert a maguk helyén megteszik, amit tudnak, hogy mindez normálisabb legyen. A múltkor jött az ukáz, hogy a tanári karok üljenek össze, és alkossanak a Kliknek jövőképet. Két pedagógus akadt az országban, aki határozottan megmondta, hogy erre nem hajlandó, legalábbis rajtuk kívül más határozott ellenállásról e sorok írója nem tud. Egyikük ellen igazgatói feljegyzés is készült ennek örömére. A pedagógusok zöme, még ha morgott vagy kínjában röhögött is, szépen megcsinálta a Klik-jövőképet, még azok is, akik fennen hangoztatják, hogy ők azért maradnak, hogy belülről alakítsanak.

Mit is?

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.