Krisztus koporsója

  • 1997. május 22.

Publicisztika

Alig pár nappal pünkösd előtt kiderült, hogy jó dolog kereszténynek lenni Magyarországon, talán csak kereszténydemokratának lenni még jobb, hisz akkor újraélhető az újrakezdés lázas jókedve. Történt, hogy Horn Gyula megállapodott a Vatikánnal a katolikus egyház kártalanítási követeléseiről, mégpedig az ősi kisgazda reprivatizációs elv alapján: az ellopott jav nagyobb része 2011-ig ingatlanként visszakerül eredeti tulajdonosához, a másik részét, a járadékot készpénzben folyósítják, vagy hitelkártyával leemeli a materialistának nem nevezhető szervezet, szerencsére piti ügy ez, csak százmilliárd forintról van szó, nem sajnáljuk senkitől, ami visszajár, az visszajár; kérdés persze, hogy akkor mit szarakodtak a zsidók négymilliárdjával, mindegy, halleluja.
Alig pár nappal pünkösd előtt kiderült, hogy jó dolog kereszténynek lenni Magyarországon, talán csak kereszténydemokratának lenni még jobb, hisz akkor újraélhető az újrakezdés lázas jókedve. Történt, hogy Horn Gyula megállapodott a Vatikánnal a katolikus egyház kártalanítási követeléseiről, mégpedig az ősi kisgazda reprivatizációs elv alapján: az ellopott jav nagyobb része 2011-ig ingatlanként visszakerül eredeti tulajdonosához, a másik részét, a járadékot készpénzben folyósítják, vagy hitelkártyával leemeli a materialistának nem nevezhető szervezet, szerencsére piti ügy ez, csak százmilliárd forintról van szó, nem sajnáljuk senkitől, ami visszajár, az visszajár; kérdés persze, hogy akkor mit szarakodtak a zsidók négymilliárdjával, mindegy, halleluja.

Hanem azt azért kellő tisztelettel megkérdeznénk, hogyan képzelik az egyházak ezt a kiemelt támogatás dolgot. Ha a lapok jól adták vissza, készül egy újabb egyszázalékos törvény, amely szerint ha a történelmi egyházaknak nem jön össze az szja-ból egyszázaléknyi kápé, akkor az állami költségvetés fél százalék erejéig beszáll. Na most, ha félretesszük is az ateista liberálisok teljesen anakronisztikus (200 éves) nézeteit állam és egyház szétválasztásáról, nem teljesen világos, miért nem inkább saját fanclubjuk pénztárcáját veszik célba az egyházak, miért kell állami különalkukkal megfinanszíroztatni egy privát meggyőződést, amely meggyőződés biztosítására nem létezhetnek különalkuk. Ebből a szempontból mondjuk rosszkor jött Paskai bíboros lelkipásztori híre, hogy a szülők egyharmada adja csak hitoktatásra gyermekei fejét.

És azért is jó dolog kereszténynek lenni, mert nő az egyház politikai szerepe, Gyulay püspök például szinte újjáírta a KDNP működési szabályzatát, a Pólus Center kizsákmányolt dolgozói pedig ki máshoz, mint az anyaszentegyházhoz fordultak a pünkösdi otthon maradás védelmében. Ezenkívül csoda történt a budafoki baptista templomban: a kerületi rendőrkapitány beszélhetett a szószékről a bűn üldözéséről nagy sikerrel.

Legközelebb esetleg a MÚOSZ átrakhatná Horn Gyula nemzetközi sajtóértekezletét a Bazilikába. Ott állna Gyula a szószéken, és bejelentené a vagyonadót. Még egy könnycsepp is kicsordulna a feszületből.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.