Janisch Attila: Megerősített kilövési parancs a Színház- és Filmművészeti Egyetemre

  • Janisch Attila
  • 2019. december 4.

Publicisztika

Nem engem, hanem a Színház- és Filmművészeti Egyetemet kell megvédeni.

Gothár Péter ügyével a kormánymédiát végighaknizó – most éppen Bayer Zsolt gyűlölet show-jának teljes második felét vendégként kitöltő – Kálomista Gábor minden mondata valóságos tények és bizonyítékok nélküli rágalomzuhatag, amelynek erősen gyanítható célja a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és a Katona József Színház tönkretétele és bekebelezése, közvetetten pedig a SZFE teljes tanári karának szakmai ellehetetlenítése, lecseréltetése. Hogy lenne-e az egyetem közeljövőbeli rektora – ő, aki még egy egyetemi tanári cím megnevezését sem tudja pontosan megtanulni (professzor emeritus vs emerícius professzor) –, vagy egy másik Fidesz- és Orbán közeli személy ácsingózik-e a posztra, az hamarosan kiderül.

Mindenesetre a jogos felháborodást keltő

Gothár-ügyről mind jobban leváló bekebelezési szándék egyre

nyilvánvalóbb, és egyre gátlástalanabbul artikulált. A forgatókönyv már nyilván elkészült, s aszerint dolgoznak hangyaszorgalommal a morál és az erkölcs e nemes vitézei.

Ebben a pillanatban ezeknek az intézményeknek (a SZFE és a Katona József Színház) és a dolgozóinak, vezetőinek morális lejáratása zajlik de facto rágalmazással, hitelrontással és az intézmények és tanáraik jó hírnevének megsértésével.

A régi terv megvalósításához kapóra jött Gothár Péter botránya, minthogy azt közvetlenül, illetve közvetetten e két intézményhez tudják kapcsolni. Csak arra kell ügyelniük, hogy a tényeket elferdítve, átszínezve, kizárólag a saját értelmezésük szerint tálalják és maszatolják szét – amiben nagy gyakorlatuk van

Tény, hogy Gothár Péter ügyét mindkét intézmény a saját fenntartó által is elfogadott és hitelesített szervezeti és működési szabályzatában meghatározott jogkövető és törvényes eljárás szerint az első körben a saját hatáskörében köteles kivizsgálni és csak annak eredményeként megtenni a szükséges lépéseket és meghozni a személyi döntéseket. Ez a folyamat – ha felelősen és körültekintően, értsd: jogkövetően kívánnak az intézmények eljárni – időigényes. Ezt az időhátralékot használják ki ezek a gátlástalan rágalmazók arra, hogy rágalmaikat véleményként megfogalmazott tényállításként kommunikálják a közvélemény felé, s így ássák alá mindkét intézmény, de különösen a Színház- és Filmművészeti Egyetem morális és szakmai tekintélyét, hitelét.

Szokványosnak mondható eljárás ez,

és most is az ismert kottából, begyakorolt összhangban játszva teszik a dolgukat, hiszen hasonló eszközökkel, hasonló módon lehetetlenítettek el, tettek tönkre és kebeleztek be az első kétharmados Orbán-ciklus elején más megkívánt intézményeket is. Ilyen, azóta is bizonyítatlan rágalmakkal és gyanúsításokkal fektették két vállra a Magyar Mozgókép Közalapítványt, miközben a legkevésbé sem érdekelte őket, hogy a teljes mozgóképszakmát tolvajlással, sikkasztással és egyéb köztörvényes bűncselekményekkel vádolva keverték gyanúba. A módszer működőképesnek bizonyult, hiszen a hatékony jogi és politikai ellenlépések hiányában ezek az intézmények rendre el is véreztek.

Most pedig – kihasználva Gothár Péter (a sértett titoktartási kérelme miatt) még nem teljesen feltárt ügyét, azt ezen intézmények teljes egészére, értsd minden ott dolgozó emberre is rávetítve – ugyanezzel a módszerrel esnek neki a 150 éves múltra visszatekintő Színház- és Filmművészeti Egyetemnek.

Rettegő, megnyomorított hallgatókról beszélnek

és a "szakmai képzést háttérbe szorító identitásképzésről", azt állítják (!), hogy a sikeres felvételi, a sikeres vizsgák és sikeres diplomázás feltétele, hogy az egyetemi oktatásba bekerülő hallgatók baloldaliak és liberális szemléletűek legyenek. Határozottan állítják, hogy más szemléletű jelentkező a SZFE hallgatói közé nem kerülhet be és/vagy nem végezhet ott. Ez az állítás okot adhatna arra, hogy soroljam a nem baloldali és nem liberális szemléletű hallgatók neveit, de ha akarnám, akkor sem tudnám ezt megtenni, mert fogalmam sincs, hogy a hallgatóimnak mi a politikai hitvallása, vagy épp milyen irányú a szexuális orientációja, ugyanis ezek a kérdések soha nem merülnek fel sem a felvételik, sem a vizsgák, sem a képzés során. De miért is merülnének fel?  A felsőoktatási művészképzésben – ahogyan semmilyen más oktatásban, felsőoktatási képzésben – nem lehet tényező a politikai és / vagy szexuális orientáció, hanem kizárólag a tehetség és a szakmai alkalmasság a meghatározó.

Feltételezem, hogy afféle freudi elszólással azért vádolják éppen a hatalmon lévők megmondóemberei ilyesmivel a Színház- és Filmművészeti Egyetemet, mert ez a hatalom irtózik minden gondolati és szexuális másságtól. S ők azok, akik társadalmi szinten szítják a gyűlöletet a velük nem azonos szemléletűek ellen. Ők azok, akik a másként gondolkodókat hazafiatlan idegenszívűeknek, nemzet- és hazaárulóknak nevezik, ők azok, akik ezeket a másokat rendre nyilvánosan alázzák, mocskolják – egyelőre csak verbálisan –, de az indulataikat tekintve valószínűsíthető, hogy ha tehetnék, komolyabb eszközöktől sem riadnának vissza, minthogy ők azok IS, akik a velük nem egy követ fújókat emberszámba sem veszik.

"Janisch Attila puszta létezése hűtlen kezelés és visszaélés mindennel, ami a Földön szép és emberi."

– közli Bayer Zsolt a velem kapcsolatos, náci beszédre hajazó, dehumanizáló véleményállítását a stúdióbéli és otthon a tévékészülékek előtt ülő nézőivel és a műsort később a youtube-on megtekintő közönségével. Csak úgy, mert miért ne!? Hiszen engem is le kell járatniuk, amiért rendszeresen elmondom az ő szemléletükkel, magatartásmintáikkal, kormányzásukkal mindenben ellentétes véleményemet és még az osztályvezető tanára is vagyok a most éppen kilövésre és bekebelezésre kiszemelt intézménynek.

Így megy ez. Így kezdődik a totális legázolás a NER mechanizmusában. Újra robog hát Orbán politikai és ideológiai úthengere, most éppen a morál és az erkölcs védelmének a jegyében, és akar maga alá temetni mindent, ami az útjába kerül. És vélhetően csakis az kerül az útjába, ami felé a kormányzati kezek irányítják.

Persze, nem engem, hanem a Színház- és Filmművészeti Egyetemet kell megvédeni. Azt az egyetemet, amelyet bár azzal rágalmaznak most, hogy ott szakmai képzés lényegében már nincs is, és az egész valamiféle ideológiai pártiskolává alakult, a SZFE képzésének szakmai eredményei vitathatatlanok – elég ha csak az elmúlt három évben a egyetem vizsgafilmjeire kapott három egymás utáni Student Oscar jelölésre gondolunk, amely jelölésekből az egyiket tényleges díjra is váltotta az egyik kiváló képességű hallgatónk a nagyszerű vizsgafilmjével. (Csak azért nem említem őt név szerint, mert nem kívánom ezzel a pitiáner, de annál mocskosabb és a romlott szándékokat már nem is leplező politikai háborúskodással összefüggésbe hozni.)

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.