Janisch Attila: Megerősített kilövési parancs a Színház- és Filmművészeti Egyetemre

  • Janisch Attila
  • 2019. december 4.

Publicisztika

Nem engem, hanem a Színház- és Filmművészeti Egyetemet kell megvédeni.

Gothár Péter ügyével a kormánymédiát végighaknizó – most éppen Bayer Zsolt gyűlölet show-jának teljes második felét vendégként kitöltő – Kálomista Gábor minden mondata valóságos tények és bizonyítékok nélküli rágalomzuhatag, amelynek erősen gyanítható célja a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és a Katona József Színház tönkretétele és bekebelezése, közvetetten pedig a SZFE teljes tanári karának szakmai ellehetetlenítése, lecseréltetése. Hogy lenne-e az egyetem közeljövőbeli rektora – ő, aki még egy egyetemi tanári cím megnevezését sem tudja pontosan megtanulni (professzor emeritus vs emerícius professzor) –, vagy egy másik Fidesz- és Orbán közeli személy ácsingózik-e a posztra, az hamarosan kiderül.

Mindenesetre a jogos felháborodást keltő

Gothár-ügyről mind jobban leváló bekebelezési szándék egyre

nyilvánvalóbb, és egyre gátlástalanabbul artikulált. A forgatókönyv már nyilván elkészült, s aszerint dolgoznak hangyaszorgalommal a morál és az erkölcs e nemes vitézei.

Ebben a pillanatban ezeknek az intézményeknek (a SZFE és a Katona József Színház) és a dolgozóinak, vezetőinek morális lejáratása zajlik de facto rágalmazással, hitelrontással és az intézmények és tanáraik jó hírnevének megsértésével.

A régi terv megvalósításához kapóra jött Gothár Péter botránya, minthogy azt közvetlenül, illetve közvetetten e két intézményhez tudják kapcsolni. Csak arra kell ügyelniük, hogy a tényeket elferdítve, átszínezve, kizárólag a saját értelmezésük szerint tálalják és maszatolják szét – amiben nagy gyakorlatuk van

Tény, hogy Gothár Péter ügyét mindkét intézmény a saját fenntartó által is elfogadott és hitelesített szervezeti és működési szabályzatában meghatározott jogkövető és törvényes eljárás szerint az első körben a saját hatáskörében köteles kivizsgálni és csak annak eredményeként megtenni a szükséges lépéseket és meghozni a személyi döntéseket. Ez a folyamat – ha felelősen és körültekintően, értsd: jogkövetően kívánnak az intézmények eljárni – időigényes. Ezt az időhátralékot használják ki ezek a gátlástalan rágalmazók arra, hogy rágalmaikat véleményként megfogalmazott tényállításként kommunikálják a közvélemény felé, s így ássák alá mindkét intézmény, de különösen a Színház- és Filmművészeti Egyetem morális és szakmai tekintélyét, hitelét.

Szokványosnak mondható eljárás ez,

és most is az ismert kottából, begyakorolt összhangban játszva teszik a dolgukat, hiszen hasonló eszközökkel, hasonló módon lehetetlenítettek el, tettek tönkre és kebeleztek be az első kétharmados Orbán-ciklus elején más megkívánt intézményeket is. Ilyen, azóta is bizonyítatlan rágalmakkal és gyanúsításokkal fektették két vállra a Magyar Mozgókép Közalapítványt, miközben a legkevésbé sem érdekelte őket, hogy a teljes mozgóképszakmát tolvajlással, sikkasztással és egyéb köztörvényes bűncselekményekkel vádolva keverték gyanúba. A módszer működőképesnek bizonyult, hiszen a hatékony jogi és politikai ellenlépések hiányában ezek az intézmények rendre el is véreztek.

Most pedig – kihasználva Gothár Péter (a sértett titoktartási kérelme miatt) még nem teljesen feltárt ügyét, azt ezen intézmények teljes egészére, értsd minden ott dolgozó emberre is rávetítve – ugyanezzel a módszerrel esnek neki a 150 éves múltra visszatekintő Színház- és Filmművészeti Egyetemnek.

Rettegő, megnyomorított hallgatókról beszélnek

és a "szakmai képzést háttérbe szorító identitásképzésről", azt állítják (!), hogy a sikeres felvételi, a sikeres vizsgák és sikeres diplomázás feltétele, hogy az egyetemi oktatásba bekerülő hallgatók baloldaliak és liberális szemléletűek legyenek. Határozottan állítják, hogy más szemléletű jelentkező a SZFE hallgatói közé nem kerülhet be és/vagy nem végezhet ott. Ez az állítás okot adhatna arra, hogy soroljam a nem baloldali és nem liberális szemléletű hallgatók neveit, de ha akarnám, akkor sem tudnám ezt megtenni, mert fogalmam sincs, hogy a hallgatóimnak mi a politikai hitvallása, vagy épp milyen irányú a szexuális orientációja, ugyanis ezek a kérdések soha nem merülnek fel sem a felvételik, sem a vizsgák, sem a képzés során. De miért is merülnének fel?  A felsőoktatási művészképzésben – ahogyan semmilyen más oktatásban, felsőoktatási képzésben – nem lehet tényező a politikai és / vagy szexuális orientáció, hanem kizárólag a tehetség és a szakmai alkalmasság a meghatározó.

Feltételezem, hogy afféle freudi elszólással azért vádolják éppen a hatalmon lévők megmondóemberei ilyesmivel a Színház- és Filmművészeti Egyetemet, mert ez a hatalom irtózik minden gondolati és szexuális másságtól. S ők azok, akik társadalmi szinten szítják a gyűlöletet a velük nem azonos szemléletűek ellen. Ők azok, akik a másként gondolkodókat hazafiatlan idegenszívűeknek, nemzet- és hazaárulóknak nevezik, ők azok, akik ezeket a másokat rendre nyilvánosan alázzák, mocskolják – egyelőre csak verbálisan –, de az indulataikat tekintve valószínűsíthető, hogy ha tehetnék, komolyabb eszközöktől sem riadnának vissza, minthogy ők azok IS, akik a velük nem egy követ fújókat emberszámba sem veszik.

"Janisch Attila puszta létezése hűtlen kezelés és visszaélés mindennel, ami a Földön szép és emberi."

– közli Bayer Zsolt a velem kapcsolatos, náci beszédre hajazó, dehumanizáló véleményállítását a stúdióbéli és otthon a tévékészülékek előtt ülő nézőivel és a műsort később a youtube-on megtekintő közönségével. Csak úgy, mert miért ne!? Hiszen engem is le kell járatniuk, amiért rendszeresen elmondom az ő szemléletükkel, magatartásmintáikkal, kormányzásukkal mindenben ellentétes véleményemet és még az osztályvezető tanára is vagyok a most éppen kilövésre és bekebelezésre kiszemelt intézménynek.

Így megy ez. Így kezdődik a totális legázolás a NER mechanizmusában. Újra robog hát Orbán politikai és ideológiai úthengere, most éppen a morál és az erkölcs védelmének a jegyében, és akar maga alá temetni mindent, ami az útjába kerül. És vélhetően csakis az kerül az útjába, ami felé a kormányzati kezek irányítják.

Persze, nem engem, hanem a Színház- és Filmművészeti Egyetemet kell megvédeni. Azt az egyetemet, amelyet bár azzal rágalmaznak most, hogy ott szakmai képzés lényegében már nincs is, és az egész valamiféle ideológiai pártiskolává alakult, a SZFE képzésének szakmai eredményei vitathatatlanok – elég ha csak az elmúlt három évben a egyetem vizsgafilmjeire kapott három egymás utáni Student Oscar jelölésre gondolunk, amely jelölésekből az egyiket tényleges díjra is váltotta az egyik kiváló képességű hallgatónk a nagyszerű vizsgafilmjével. (Csak azért nem említem őt név szerint, mert nem kívánom ezzel a pitiáner, de annál mocskosabb és a romlott szándékokat már nem is leplező politikai háborúskodással összefüggésbe hozni.)

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.