Az új önkormányzat lényegében szabad utat nyitott a budapesti olimpiának
csepel.jpeg

Az új önkormányzat lényegében szabad utat nyitott a budapesti olimpiának

  • Haskó László
  • 2019. december 3.

Publicisztika

A kancellária már értelmezte is a főváros feltételeit.

Az új önkormányzati vezetők az atlétikai stadion fölépítésének elfogadásával lényegében szabad utat nyitottak a budapesti olimpiának, illetve – ami még rosszabb – Budapest olimpiai sportvárossá degradálásának. Ezzel nem az a baj, hogy megtörténik, még csak az sem, hogy a főváros lakói egyáltalán nem annyira sportosak, mint a felcsútiak.

A baj az, hogy az új funkció – a sport – kiszorítja a régit: a szép kulturált polgári életet. A belváros közelébe épülő több tízezres stadionokba a rendezvények idején özönlenek majd a vidéki és a külföldi turisták – ellehetetlenítve mindenféle közlekedést. Ha véletlenül egy magyar csapat vagy egyéni sportoló győz vagy veszít, százszor nagyobb lesz a randalírozás, mint a Fradi-Dózsa után. Szóval ez egy egészen más kultúra, egészen más világ. Nem azt kívánom hangsúlyozni, hogy ez a kultúra a fővárostól teljesen idegen. Azt nem, de a tágabb értelemben vett belvárosban csak akkor fér el, ha a meglévő funkciót és városképet tönkreteszi.

Tovább nehezíti Budapest sorsát az, hogy a fővárosi közgyűlés a kormánnyal való együttműködésre szavazott, ígéretéhez és elveihez hűen. Ez

igazán szép és európai dolog,

csakhogy a magyar kormány se nem szép, se nem európai, úgyhogy velük az együttműködés kölcsönösen előnyös formája elképzelhetetlen. A kormány szinte sohasem tartja be az ígéreteit. Sem a főpolgármester, sem a polgármesterek nem hihetik, hogy ez ügyben bármi változni fog. Hiába előnyös az alku a kormánynak és csak igen csekély fejlesztési reményt ad a fővárosnak, félő, hogy így sem lesz betartva. A kancellária miniszteri szócsöve már értelmezte is Budapest feltételeit: azokat javaslatnak tekintik, és „nyitott kapuk” döngetődnek. Szépséghiba, hogy a „nyitott kapukat” legalább 10 éve döngetjük – hiába.

Jobban tették volna az új vezetők,

ha rögtön a parti elején lehúzzák az adu ászt:

vagyis követelik a kormány és a főváros közötti forráselosztás újratárgyalását. Amíg ez nem történik meg, addig a két fél közötti viszony csak alá/fölé rendelés lehet. A kormány elsajátítja a főváros bevételeit, a főváros pedig könyörög, hogy valamennyit visszakapjon belőle. Ezt a forráselosztási megoldást nem a Fidesz erőltette a fővárosra és annak idején indokoltnak tűnhetett. Akkor Budapest „fejlettebbnek” számított és jogosan gondolta az akkori kormány, hogy szolidárisnak kell lenni a vidékkel. Azóta gyökeresen változott a helyzet. Az utóbbi tíz évben Budapest kimaradt az uniós pénzekből, miután fejlettnek nyilváníttatott. Úgyhogy most fejletlen, ezért elvárható a vidéktől a viszont-szolidaritás.

Ha bridzseznénk a kormánnyal, akkor az adu király lenne a következő kijátszott lap, ha ultiznánk, akkor az adu tízes: azt is rögzíteni kellene az ércnél keményebb alaptörvényben, hogy a főváros jövőjének tervezgetésével hagyjon föl a kormány és főleg Fürjes Balázs.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.