Az új önkormányzat lényegében szabad utat nyitott a budapesti olimpiának
csepel.jpeg

Az új önkormányzat lényegében szabad utat nyitott a budapesti olimpiának

  • Haskó László
  • 2019. december 3.

Publicisztika

A kancellária már értelmezte is a főváros feltételeit.

Az új önkormányzati vezetők az atlétikai stadion fölépítésének elfogadásával lényegében szabad utat nyitottak a budapesti olimpiának, illetve – ami még rosszabb – Budapest olimpiai sportvárossá degradálásának. Ezzel nem az a baj, hogy megtörténik, még csak az sem, hogy a főváros lakói egyáltalán nem annyira sportosak, mint a felcsútiak.

A baj az, hogy az új funkció – a sport – kiszorítja a régit: a szép kulturált polgári életet. A belváros közelébe épülő több tízezres stadionokba a rendezvények idején özönlenek majd a vidéki és a külföldi turisták – ellehetetlenítve mindenféle közlekedést. Ha véletlenül egy magyar csapat vagy egyéni sportoló győz vagy veszít, százszor nagyobb lesz a randalírozás, mint a Fradi-Dózsa után. Szóval ez egy egészen más kultúra, egészen más világ. Nem azt kívánom hangsúlyozni, hogy ez a kultúra a fővárostól teljesen idegen. Azt nem, de a tágabb értelemben vett belvárosban csak akkor fér el, ha a meglévő funkciót és városképet tönkreteszi.

Tovább nehezíti Budapest sorsát az, hogy a fővárosi közgyűlés a kormánnyal való együttműködésre szavazott, ígéretéhez és elveihez hűen. Ez

igazán szép és európai dolog,

csakhogy a magyar kormány se nem szép, se nem európai, úgyhogy velük az együttműködés kölcsönösen előnyös formája elképzelhetetlen. A kormány szinte sohasem tartja be az ígéreteit. Sem a főpolgármester, sem a polgármesterek nem hihetik, hogy ez ügyben bármi változni fog. Hiába előnyös az alku a kormánynak és csak igen csekély fejlesztési reményt ad a fővárosnak, félő, hogy így sem lesz betartva. A kancellária miniszteri szócsöve már értelmezte is Budapest feltételeit: azokat javaslatnak tekintik, és „nyitott kapuk” döngetődnek. Szépséghiba, hogy a „nyitott kapukat” legalább 10 éve döngetjük – hiába.

Jobban tették volna az új vezetők,

ha rögtön a parti elején lehúzzák az adu ászt:

vagyis követelik a kormány és a főváros közötti forráselosztás újratárgyalását. Amíg ez nem történik meg, addig a két fél közötti viszony csak alá/fölé rendelés lehet. A kormány elsajátítja a főváros bevételeit, a főváros pedig könyörög, hogy valamennyit visszakapjon belőle. Ezt a forráselosztási megoldást nem a Fidesz erőltette a fővárosra és annak idején indokoltnak tűnhetett. Akkor Budapest „fejlettebbnek” számított és jogosan gondolta az akkori kormány, hogy szolidárisnak kell lenni a vidékkel. Azóta gyökeresen változott a helyzet. Az utóbbi tíz évben Budapest kimaradt az uniós pénzekből, miután fejlettnek nyilváníttatott. Úgyhogy most fejletlen, ezért elvárható a vidéktől a viszont-szolidaritás.

Ha bridzseznénk a kormánnyal, akkor az adu király lenne a következő kijátszott lap, ha ultiznánk, akkor az adu tízes: azt is rögzíteni kellene az ércnél keményebb alaptörvényben, hogy a főváros jövőjének tervezgetésével hagyjon föl a kormány és főleg Fürjes Balázs.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.