Csáki Judit

Nézzünk bizakodva a jövőbe!

Kormányváltás utáni teendők a magyar kultúráért

  • Csáki Judit
  • 2021. január 20.

Publicisztika

Lenyúlták a Karinthy Színházat (is). Szétverték az amúgy javításra szoruló színházi struktúrát. Sóval hintenék be az SZFE helyét. Kulturális gigabirodalmakat építenek. Szórják a pénzt. Felújítják a csókosoknak adott ingatlanokat. És véletlenül sem csinálnak semmi jót; hogy egy barátom találó mondását idézzem: „Nem tévednek, mindig g.cik.”

De nem lesz ez mindig így. Ha egyszer kimúlik ez a kormányzás és menekülnek a szolgák, akkor lesz itt némi tennivaló.

A pusztítás egyelőre fölmérhetetlen, de akkor gyorsan föl kell mérni. És cselekedni kell – ugyancsak gyorsan. A lista nagyon hosszú, de nem végeérhetetlen. Alább csak néhány tétel szerepel, a folytatás legközelebb.

Színház- és Filmművészeti Egyetem

Mivel a kuratórium és kinevezettjei csak rombolni tudnak – elég végigfutni legtöbbjük pályáján –, az alapoktól kell újragondolni és újragründolni az egészet. A kinevezett bábok érdem, megfelelő előzmények és pályázat nélkül kerültek oda, ahol most vannak; parányi igazítás kell a törvényeken, hogy másutt keressenek állást. A kurátorok lecserélésének szintén megvan a jogi alapja, de ezt itt nem részletezem, mert a végén még tizedszer is átírják a gránitszilárdságút. A januárban (?) fölvett huszonvalahány „oktatónak” – többségük a kormánypropaganda alkalmazottja, és sem megfelelő képesítése, sem tanítási gyakorlata nincsen – egyelőre nemigen lesz kiket oktatnia; akárcsak más NER-fiókban, itt is kifizetőhely létesül, igaz, van miből. Az SZFE-n – mielőtt elindult az úthenger – lett volna alakítani- és javítanivaló bőven; na, azokat kell majd megcsinálni, ha végre kisüt a nap.

Magyar Művészeti Akadémia

Benne van az Alaptörvényben, bőséges apanázzsal és ingatlanvagyonnal kibélelve. A Vigadóban nem történik semmi, ami közönséget vonzana, a volt MÚOSZ-székházat csilliárdért felújítva irodaháznak használják, halandó a lábát oda be nem teheti. Vannak „kamu” konferenciák (nem hinném, hogy akár ők maguk azt hinnék, ilyen egy konferencia), „kamu” kutatások. És vannak az „akadémikusok”; egymást nevezgetik ki, mit sem törődve azzal, hogy átlagos kultúrafogyasztó a nyolcvan százalékuk nevét sem hallotta, és hangos kacajra fakad ezen a hangsoron: „Rátóti Zoltán akadémikus úr”. Mivel azonban az intézmény a nagy képben – vagyis a kulturális szcénában – nem oszt és nem szoroz, ráadásul nem is hajtotta végre azt a feladatot, amire létrehozták (a címek és javadalmak sűrű osztogatása mellett), vagyis nem írta át a kulturális kánont, nem építette föl a NER kulturális fellegvárát, alapos átfazonírozás után a jelenleg pusztulásra szánt, vagyontalan, ám a szellemi-művészi tőkét tekintve egyenesen oligarchának tekinthető Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia statútumát alapul véve rendbe kell tenni.

Nemzeti Színház

Nincs itt probléma. Alföldi Róbert igazgatásának utolsó évében 900 millió forint volt az állami támogatás. Ezt oda kell adni, míg le nem jár Vidnyánszky ciklusa, és máris megnyertük a többletet; ha hozzácsapjuk a Déryné Program tekintélyes apanázsát, akkor nagyjából kétmilliárdot. A Déryné Program csak pluszforrás a csókosoknak, miközben a vidék színházi ellátásának vannak új, jobb módjai. Ez a múlt századi forma a múlt századi tartalommal csak pénzpocsékolás.

Magyar Teátrumi Társaság

Ez a formáció ugyan nem tekinthető szakmai szervezetnek, noha tagjai színházak, ám gondosan politikai hovatartozás szerint összegereblyézve, de legyünk nagyvonalúak: jogosítványai és támogatása legyen a Magyar Színházi Társaságéhoz igazítva. Ha „magáncég”, vagy­is egyesület – mint ahogy az –, lehet színháza, lapja és bármi, ha el tudja tartani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.