Csáki Judit

Nézzünk bizakodva a jövőbe!

Kormányváltás utáni teendők a magyar kultúráért

  • Csáki Judit
  • 2021. január 20.

Publicisztika

Lenyúlták a Karinthy Színházat (is). Szétverték az amúgy javításra szoruló színházi struktúrát. Sóval hintenék be az SZFE helyét. Kulturális gigabirodalmakat építenek. Szórják a pénzt. Felújítják a csókosoknak adott ingatlanokat. És véletlenül sem csinálnak semmi jót; hogy egy barátom találó mondását idézzem: „Nem tévednek, mindig g.cik.”

De nem lesz ez mindig így. Ha egyszer kimúlik ez a kormányzás és menekülnek a szolgák, akkor lesz itt némi tennivaló.

A pusztítás egyelőre fölmérhetetlen, de akkor gyorsan föl kell mérni. És cselekedni kell – ugyancsak gyorsan. A lista nagyon hosszú, de nem végeérhetetlen. Alább csak néhány tétel szerepel, a folytatás legközelebb.

Színház- és Filmművészeti Egyetem

Mivel a kuratórium és kinevezettjei csak rombolni tudnak – elég végigfutni legtöbbjük pályáján –, az alapoktól kell újragondolni és újragründolni az egészet. A kinevezett bábok érdem, megfelelő előzmények és pályázat nélkül kerültek oda, ahol most vannak; parányi igazítás kell a törvényeken, hogy másutt keressenek állást. A kurátorok lecserélésének szintén megvan a jogi alapja, de ezt itt nem részletezem, mert a végén még tizedszer is átírják a gránitszilárdságút. A januárban (?) fölvett huszonvalahány „oktatónak” – többségük a kormánypropaganda alkalmazottja, és sem megfelelő képesítése, sem tanítási gyakorlata nincsen – egyelőre nemigen lesz kiket oktatnia; akárcsak más NER-fiókban, itt is kifizetőhely létesül, igaz, van miből. Az SZFE-n – mielőtt elindult az úthenger – lett volna alakítani- és javítanivaló bőven; na, azokat kell majd megcsinálni, ha végre kisüt a nap.

Magyar Művészeti Akadémia

Benne van az Alaptörvényben, bőséges apanázzsal és ingatlanvagyonnal kibélelve. A Vigadóban nem történik semmi, ami közönséget vonzana, a volt MÚOSZ-székházat csilliárdért felújítva irodaháznak használják, halandó a lábát oda be nem teheti. Vannak „kamu” konferenciák (nem hinném, hogy akár ők maguk azt hinnék, ilyen egy konferencia), „kamu” kutatások. És vannak az „akadémikusok”; egymást nevezgetik ki, mit sem törődve azzal, hogy átlagos kultúrafogyasztó a nyolcvan százalékuk nevét sem hallotta, és hangos kacajra fakad ezen a hangsoron: „Rátóti Zoltán akadémikus úr”. Mivel azonban az intézmény a nagy képben – vagyis a kulturális szcénában – nem oszt és nem szoroz, ráadásul nem is hajtotta végre azt a feladatot, amire létrehozták (a címek és javadalmak sűrű osztogatása mellett), vagyis nem írta át a kulturális kánont, nem építette föl a NER kulturális fellegvárát, alapos átfazonírozás után a jelenleg pusztulásra szánt, vagyontalan, ám a szellemi-művészi tőkét tekintve egyenesen oligarchának tekinthető Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia statútumát alapul véve rendbe kell tenni.

Nemzeti Színház

Nincs itt probléma. Alföldi Róbert igazgatásának utolsó évében 900 millió forint volt az állami támogatás. Ezt oda kell adni, míg le nem jár Vidnyánszky ciklusa, és máris megnyertük a többletet; ha hozzácsapjuk a Déryné Program tekintélyes apanázsát, akkor nagyjából kétmilliárdot. A Déryné Program csak pluszforrás a csókosoknak, miközben a vidék színházi ellátásának vannak új, jobb módjai. Ez a múlt századi forma a múlt századi tartalommal csak pénzpocsékolás.

Magyar Teátrumi Társaság

Ez a formáció ugyan nem tekinthető szakmai szervezetnek, noha tagjai színházak, ám gondosan politikai hovatartozás szerint összegereblyézve, de legyünk nagyvonalúak: jogosítványai és támogatása legyen a Magyar Színházi Társaságéhoz igazítva. Ha „magáncég”, vagy­is egyesület – mint ahogy az –, lehet színháza, lapja és bármi, ha el tudja tartani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.