Panta Frei

  • 2002. február 7.

Publicisztika

Sok hónaposra nyúlt alkotói szabadsága leteltével ismét feltűnt a képernyőn Frei Tamás, és ami mögötte van. Ezúttal a barlangi búvárkodásba merült alá, a változatosság kedvéért a Tv 2-n sugárzott produkcióban.

n Sok hónaposra nyúlt alkotói szabadsága leteltével ismét feltűnt a képernyőn Frei Tamás, és ami mögötte van. Ezúttal a barlangi búvárkodásba merült alá, a változatosság kedvéért a Tv 2-n sugárzott produkcióban.

Most nyilván azt kéne írnunk, és nyilván lapunk egy másik részében, hogy ilyen szar volt vagy olyan szar volt, vagy esetleg hogy nem is volt szar. De a cikornya a dologban az, hogy ez egyáltalán nem fontos. Egyfelől ízlés dolga, másfelől pedig tökmindegy, hogy Frei effajta műsorai milyen minőségűek: ezt a Freit, sajnos, nem szabad beengedni a dobozba. Jöhet Frei, a showman, Frei, az állatidomár, esetleg Frei, a "Ki tud többet a lúdtalpamról?" műsorvezetője. De a "feltáró Frei" tavaly akkorát bukott, mint Spanish Fern egy évvel korábban, a BC Filly and Mare Turf startjánál, ahonnan már hiába szállították a lexingtoni állatkórházba. A riporter a múlt áprilisi bérgyilkos-szimulációval olyan szinten járatta le magát, ahonnan normális esetben nem illik visszacsámpázni se a Yucatán-félszigetre, se a Róna utcába.

De jó, ne játsszon az illem. Hanem azt a logikusnak tűnő kérdést miért nem teszi fel senki, hogy ha Alex vagy Szergej, vagy Sztyopa, a bérgyilkos bolti eladó volt, akkor ki lehet a mélybúvár? Gátőr Leninvárosban? És ha a búvár véletlenül mégis búvár, hol van a közjegyzői okirat, ami ezt igazolja? Ki filmezi Freit filmezés közben?

Azok számítása mindenesetre, akik szerint közjegyző nélkül is működőképes lehet a dolog, bejött: Frei műsora vasárnap este több mint kétmillió nézőt szögezett a tévé elé, ennyi szemtanúja volt a riporter feltámadásának. Ezért is vagyunk a nyertesek országa.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.