Panta Frei

  • 2002. február 7.

Publicisztika

Sok hónaposra nyúlt alkotói szabadsága leteltével ismét feltűnt a képernyőn Frei Tamás, és ami mögötte van. Ezúttal a barlangi búvárkodásba merült alá, a változatosság kedvéért a Tv 2-n sugárzott produkcióban.

n Sok hónaposra nyúlt alkotói szabadsága leteltével ismét feltűnt a képernyőn Frei Tamás, és ami mögötte van. Ezúttal a barlangi búvárkodásba merült alá, a változatosság kedvéért a Tv 2-n sugárzott produkcióban.

Most nyilván azt kéne írnunk, és nyilván lapunk egy másik részében, hogy ilyen szar volt vagy olyan szar volt, vagy esetleg hogy nem is volt szar. De a cikornya a dologban az, hogy ez egyáltalán nem fontos. Egyfelől ízlés dolga, másfelől pedig tökmindegy, hogy Frei effajta műsorai milyen minőségűek: ezt a Freit, sajnos, nem szabad beengedni a dobozba. Jöhet Frei, a showman, Frei, az állatidomár, esetleg Frei, a "Ki tud többet a lúdtalpamról?" műsorvezetője. De a "feltáró Frei" tavaly akkorát bukott, mint Spanish Fern egy évvel korábban, a BC Filly and Mare Turf startjánál, ahonnan már hiába szállították a lexingtoni állatkórházba. A riporter a múlt áprilisi bérgyilkos-szimulációval olyan szinten járatta le magát, ahonnan normális esetben nem illik visszacsámpázni se a Yucatán-félszigetre, se a Róna utcába.

De jó, ne játsszon az illem. Hanem azt a logikusnak tűnő kérdést miért nem teszi fel senki, hogy ha Alex vagy Szergej, vagy Sztyopa, a bérgyilkos bolti eladó volt, akkor ki lehet a mélybúvár? Gátőr Leninvárosban? És ha a búvár véletlenül mégis búvár, hol van a közjegyzői okirat, ami ezt igazolja? Ki filmezi Freit filmezés közben?

Azok számítása mindenesetre, akik szerint közjegyző nélkül is működőképes lehet a dolog, bejött: Frei műsora vasárnap este több mint kétmillió nézőt szögezett a tévé elé, ennyi szemtanúja volt a riporter feltámadásának. Ezért is vagyunk a nyertesek országa.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.