A képviselőjelölti viták tétje és értelme
gyurcsany_orban1.jpg

A képviselőjelölti viták tétje és értelme

  • Mikecz Dániel
  • 2018. február 7.

Liberális szemmel – Republikon

A Közös Ország Mozgalom szervezésében már a harmadik jelölti vitára került sor a héten. A viták célja, hogy a mozgalom által szervezett közvélemény-kutatások előtt a választókerületek szavazói érdemi információt kaphassanak az egyes jelöltek és pártjuk politikai programjáról, terveiről.

A magyar nyilvánosságban talán már elszoktunk a hasonló eseményektől. A Trump-jelenség kapcsán megfogalmazott általános szakértői vélemények szerint a választók fogékonyabbak lehetnek 280 karakteres Twitter-üzenetekre, mint több oldalas, szakértői alapossággal kidolgozott választási programokra. A jelölti vitát, mint műfajt azonban lehetséges adaptálni a mediatizált politikához. Ez az egyik ok, amiért nem kopott ki az amerikai politikai hagyományból.

Bár a jelölti viták valóban a választási programokról, cselekvési tervekről szólnak, más funkciót is betöltenek. A vita mutatja meg, hogy a politikus hajlandó reagálni a választói igényekre. Erősíti azt az elvárást, hogy a képviselet reszponzív legyen, tehát a későbbiekben is figyelembe vegye a választói igények változását. Éppen ebből adódik az, hogy a jelölti vitát a közvéleménynek kell „kierőszakolnia”. Olyan politikai klímának kell kialakulnia, ahol a jelölt csak veszíthet azzal, ha nem áll ki vitázni ellenfeleivel. Úgy tűnik, hogy az ellenzéki pártok most érzik ennek súlyát. Amennyiben lesz folytatása a vitáknak – például a 2019-es önkormányzati választások során – úgy szerencsés esetben átalakulhat a politikusok hozzáállása is e tekintetben. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az ellenzék rá is van kényszerítve a vitákon való részvételre, hiszen erős a konkurencia és korlátozottak a szereplési lehetőségek.

false

A jelölti viták súlyát ugyanakkor az is adja, hogy a választók érdeklődnek a viták iránt. A netes portálok élő közvetítései mutatják, hogy van ilyen igény, már amit a cikkek alatti Facebook ajánlások száma következtetni enged. A Budapest 6. választókerületi vitáról szóló Index-cikket több, mint 1100-an lájkolták, ami kimagasló a politikai bulváron túlmutató írásoknál. A Republikon Intézet vonatkozó kutatásából ugyanakkor az is kiderül, hogy nem csak helyi, de országos szinten is van igény a jelöltek vitájára. Az általunk megkérdezettek 46 százaléka szerint nagyon fontos vagy fontos lenne, hogy a 2018-as választások előtt legyen miniszterelnök-jelölti vita, és csupán 21 százalékuk szerint nincs szükség vitára.

A jelölti viták elleni érvként az merülhet fel, hogy ezek a viták erősítik az ellenzéki rivalizálást, és igazolják a „magával foglalkozó” ellenzékről kialakított pejoratív képet, miközben korábban a Közös Ország Mozgalom is az ellenzéki együttműködési szándékot kívánta erősíteni (lásd választási rendszer reformja). Az ellenzéki rivalizálás azonban önmagában természetes dolog, hozzátartozik a politika lényegéhez. Jól mutatja ezt, hogy még most is folyamatos az üzengetés a médiában az egyes ellenzéki pártok vezető politikusai között. Ez utóbbi ugyanakkor többet árt az ellenzék megítélésének, mint egy moderált vita.

A képviselőjelölti vitáknak továbbá erős szimbolikus jelentése is van. A színpadra kiállított, kérdésekkel bombázott politikus kiszolgáltatott helyzetben van. Pőrén áll választói előtt, nem térhet ki a válasz elől, nem menekülhet el a parlament lezárt folyosóira, nem bízhat a baráti újságírók felkérdezéseiben. A szituáció jelzi, hogy a hatalmat nem örökbe és önmagáért, hanem időlegesen, feltételesen, szolgálat érdekében kapja.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.