Tarlós és a bohócsipka
tarlos_istvan_metro_top_story_lead.jpg

Tarlós és a bohócsipka

  • Király Dávid
  • 2018. február 12.

Liberális szemmel – Republikon

Hiába ment át csont nélkül az akadálymentesítésről szóló népszavazás a Fővárosi Választási Bizottságon és a Kúrián, a főpolgármester szerint értelmetlen és nem kötelez semmire.

„… a jóisten mentsen meg bennünket attól, hogy az egyik legfontosabb demokratikus intézményt ebbe a bohóctréfába süllyesszék, és bohócsipkát tegyenek a népszavazás fejére.”

Akármit jelentsen is a fenti képzavar, ezt Orbán Viktor mondta 2007-ben ellenzékben. A referendum, amelyet Orbán Viktor a bohócsipkától féltett „sohavégetnemérős” kormányzását megelőzően, a szociális népszavazás volt, amelynek koordinátora a budapesti ellenzék akkori vezetője, Tarlós István későbbi főpolgármester volt.

A Fidesz azóta homlokegyenest mást gondol a népszavazásról, a 2010 óta eltelt időszakban a kormány és a fővárosi vezetés gyakorlatilag sportot űz a népszavazások ellehetetlenítéséből. E 180 fokos fordulat eredményeképpen nem dönthettek az emberek a vasárnapi boltzárról és a budapesti olimpiáról.

A bohócsipkát legutóbb Tarlós István rántotta elő, aki a római-parti mobilgátról szóló népszavazást akadályozta meg. A főpolgármester szintet ugrott, a fenti témákkal ellentétben ugyanis a mobilgát ügyében nem fújt visszavonulót: egy közgyűlési trükkel úgy lehetetlenítette el a népszavazást, hogy közben deklarálta: eszében sincs változtatni az árvízvédelemmel kapcsolatos elképzelésein.

Ellenzéki pártok jelenleg a 3-as metró teljes akadálymentesítéséről szóló népszavazáshoz gyűjtenek aláírásokat, a főpolgármester szerint azonban a népszavazási kérdés értelmetlen, sőt, úgy látja, hogy ha a referendum érvényes és eredményes lesz, továbbá azon az igenek győznek (tehát a budapestiek kiállnak a metró teljes akadálymentesítése mellett), az sem jelentene semmit.

Tudja-e Tarlós, mi a különbség a metró és a busz között?

Mindent bevet a főpolgármester, hogy ne kelljen akadálymentesíteni a metrót. „Hiába örvendezik annyira Horváth Csaba - inkább olvassa el a jogszabályt, s megtudja, hogy nemcsak lifttel biztosítható a metró akadálymentesítése, hanem például mozgójárdákkal vagy a felszínen, alacsonypadlós buszokkal is."

Bár a népszavazási kezdeményezés a Fővárosi Választási Bizottságon, majd a Kúrián is csont nélkül ment át, Tarlós mégis megkérdőjelezi egy ügydöntő, a Fővárosi Közgyűlésre nézve kötelező referendum létjogosultságát, már csak azért is, mert azt az a szocialista Horváth Csaba nyújtotta be, aki a főpolgármester szerint hiteltelen.

Kérdés azonban, hogy ha a referendumot Tóth József XIII. kerületi polgármester dobta volna be, ahogyan azt Tarlós felvetette, akkor vajon magáról az akadálymentesítésről más véleménye lenne-e a főpolgármesternek.

Kommunikációját tekintve a főpolgármester láthatóan összeomlott. Egy héttel ezelőtt Tarlós még ott tartott, hogy már csak azért sem kellenek liftek a metróhoz, mert ott hosszú sorok állnának, akkor meg már praktikusabb busszal menni, arra amúgy is többen férnek fel, mint egy liftbe.

Azóta azonban a városvezetés már ígéretet tett a Kálvin téri metrómegálló liftjére, továbbá további öt állomás teljes akadálymentesítésére – utóbbiakon a főváros mozgólépcsős-kabinos megoldással váltaná ki a lifteket, úgy tűnik, Tarlós ezek előtt nem vizionál hosszan kígyózó sorokat.

A főpolgármester azonban nem tett le a buszokról sem, a Pöttyös utcai és az Ecseri úti megállók akadálymentesítését továbbra is alacsonypadlós buszokkal oldaná meg. Érthetetlen, hogy miért épp ez a két megálló maradt ki a városvezetés terveiből, hiszen a két kéreg alatti megálló felszerelése liftekkel lényegesen olcsóbb lenne, mint bármelyik mélyépítésű megállóé a belvárosban.

A főpolgármester szerint a népszavazással két lift árát dobnák ki az ablakon. Ez viszont azt jelenti, hogy a városvezetésnek csak a fennmaradó két metrómegálló akadálymentesítéséről szóló döntést kellene meghozni és az okafogyottá váló referendum árát rögvest át is lehet csoportosítani a Pöttyös utcai és az Ecseri úti megálló liftjeire.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

 

Figyelmébe ajánljuk

Önarckép feketével

  • - turcsányi -

Ha van igazság a földön, Bert Schneiderből hétcsillagos hollywoodi aranyifjú válik. Egy léha, semmirekellő alak a sztárjelöltek örökké vidám, szőke és bikinis karéjában, a nyitott tetejű sport Mercije oldalának támaszkodva, golfhoz öltözve néz el a távolba, s számolja Los Angeles mindig felhőtlen egén az angyalokat.

Kiszámolós

Ha Ed Sheerannek van harminc kamionja, hat pengető alakú óriáskivetítője, öt saját fejlesztésű looper pedálja a forgószínpad öt különböző pontján, és 135 percet játszik – saját állítása szerint – nagyjából 70 ezer embernek, akkor hány keringős lüktetésű balladát játszhat el?

Az egyedüli boldogság

  • Balogh Magdolna

A dán írónő (1917–1976) bő öt évtizeddel ezelőtt befejezett, 1967 és 1971 között írt ön­életrajzi trilógiája azt az utat mutatja meg, ahogyan egy szegény sorsú, munkáskörnyezetben felnőtt lányból ismert és népszerű, számos díjjal kitüntetett szerző válik.

Térerő

A modern nagyváros az ipari forradalom következménye; a korábbiaktól gyökeresen eltérő termelési struktúra nyomán alakult ki az a térszövet, amelyben az európai civilizáció máig élni, bár lassan inkább csak túlélni próbál.

A vasutasok kérték

Talán Stephenson óta nem fordult elő, hogy egy működő vasúttársaság arra biztatta volna utasait, hogy ne vegyék igénybe a szolgáltatásait.

Magyar western fűnyíróval

Ha azt mondom, vásári bábjáték, azt mondod, Vitéz László. És persze Kemény Henrik. A műfaj magyarországi történetének meghatározó alakjai máig ott állnak minden, e hagyományt követő előadás mögött.

Veszélyes álmok

  • Eörsi Mátyás

Mire gondol az olvasó, ha azt hallja: „Zöld, biztonságos, versenyképes”? Vagy ezt: „Helyreállítás, erő és a hovatartozás érzése”? Esetleg ezt: „Együtt. Ellen­álló. Európa.”?