Kommentelő csapataink harcban állnak

  • Mikecz Dániel
  • 2016. december 14.

Liberális szemmel – Republikon

A Fidesz kommentelési útmutatója minden bizonnyal csökkenti a Facebookon posztoló állampolgárok egymás iránti bizalmát.

Nagy híre kelt annak a kommentelési útmutatónak, amely a fideszes Simonka György támogatóinak nyújt segítséget a helyes panelek, érvek alkalmazásához a Facebookon.

Az Együtt helyi politikusa által nyilvánosságra hozott és rejtélyesen a „stáb” által jegyzett anyag arra vonatkozóan ad tanácsot a szimpatizánsoknak, hogy melyik felületre milyen üzeneteket fogalmazzanak meg, milyen stílusban posztoljanak, valamint példákat is felsorolnak az útmutató szerzői. Bár a Békés megyei fideszes belharc önmagában is érdekes a kormánypárt szigorú egységét ismerve, a kommentelési útmutató adott a széles nyilvánosság számára is egy kis betekintést a kommunikációs harcok mindennapjainak világába. Az útmutató nyilvánosságra kerülésével ugyanakkor sokak számára igazolódni látszik az, hogy bérkommentelők és fizetett trollok rejtőznek a következetes politikai véleményt képviselők profilja mögött. Az útmutató stílusa, taglalása, összeszedettsége arra utal ráadásul, hogy nem először készített ilyet a „stáb”, hanem inkább sajátos műfajról van szó.

false

Az már teljesen magától értetődő, hogy a közösségi média Magyarországon is átalakította a politizálás kereteit. Tüntetések a Facebookon szerveződnek, politikusok blogokat írnak, megváltozik a nyomtatott sajtó szerepe és részben jelentősége is. Arra is gyakran adódott példa, hogy politikai erők a közösségi médiában kívánnak támogatást szerezni, akár anyagiról, akár természetbeniről volt is szó. A Facebookon azonban nem csak egy irányból érkezik a kommunikáció, hiszen minden felhasználónak van lehetősége a megszabott keretek között kinyilvánítania véleményét, szimpátiáját egy adott ügyben. Korábban az állampolgároknak csak az emelt tarifás betelefonálós műsorok, az „utca embere” típusú riportok, valamint a sokak szerint a szerkesztőségek által írt, de biztosan általuk válogatott olvasói levelek voltak a nyilvánossághoz való hozzáférés egyetlen eszközei. Az internet, a web2.0 és a közösségi média egyértelmű változást hozott ebben a tekintetben, ami felforgatta a közéletről, politizálásról és részvételről kialakított korábbi elképzeléseket.

A Simonka György békési támogatóinak szóló kommentelési útmutató bizonyítja, hogy a Facebook nemcsak az egyes állampolgár megszólalásának vagy a civilek mozgósításának, hanem a professzionálisan végzett agitációs munkának is a terepe. A politikai mozgósítás bizonyos formáihoz már hozzászoktunk, ilyen a telefonos üzenetek küldése, a többnyire a választási ajánlás miatt végzett egyéni megkeresés, a kitelepülés forgalmas helyekre és az aláírásgyűjtés. Bár feltételezhetően a kommentelési útmutató az önkénteseknek szólt, akikről szűkebb környezetükben is tudni lehetett, hogy Simonkát támogatják, a közvélemény számára mégis meglepő lehet a Facebook ilyen módszeres használata a kommunikációs adok-kapokban.

A Simonka-ügy kapcsán felbukkanó kommentelési útmutató példája azt mutatja, hogy a közösségi média nem csak az információk átadására, támogatók toborzására, események szervezésére alkalmas: a kommentháborúk szervezetten zajlanak. A többi kampányeszközhöz mérten szokatlan módszer önmagában nem sérti a sajtó szabadságát, de a közösségi nyilvánosságban torzíthat, különösen, ha nem tudható, hogy milyen szervezetek állna a politikai agitáció mögött. A kommentelési útmutató továbbá minden bizonnyal csökkenti a Facebookon posztoló állampolgárok egymás iránti bizalmát, az eltérő vélemények meghallgatását, elfogadását; az általános empátiát.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.