Kommentelő csapataink harcban állnak

  • Mikecz Dániel
  • 2016. december 14.

Liberális szemmel – Republikon

A Fidesz kommentelési útmutatója minden bizonnyal csökkenti a Facebookon posztoló állampolgárok egymás iránti bizalmát.

Nagy híre kelt annak a kommentelési útmutatónak, amely a fideszes Simonka György támogatóinak nyújt segítséget a helyes panelek, érvek alkalmazásához a Facebookon.

Az Együtt helyi politikusa által nyilvánosságra hozott és rejtélyesen a „stáb” által jegyzett anyag arra vonatkozóan ad tanácsot a szimpatizánsoknak, hogy melyik felületre milyen üzeneteket fogalmazzanak meg, milyen stílusban posztoljanak, valamint példákat is felsorolnak az útmutató szerzői. Bár a Békés megyei fideszes belharc önmagában is érdekes a kormánypárt szigorú egységét ismerve, a kommentelési útmutató adott a széles nyilvánosság számára is egy kis betekintést a kommunikációs harcok mindennapjainak világába. Az útmutató nyilvánosságra kerülésével ugyanakkor sokak számára igazolódni látszik az, hogy bérkommentelők és fizetett trollok rejtőznek a következetes politikai véleményt képviselők profilja mögött. Az útmutató stílusa, taglalása, összeszedettsége arra utal ráadásul, hogy nem először készített ilyet a „stáb”, hanem inkább sajátos műfajról van szó.

false

Az már teljesen magától értetődő, hogy a közösségi média Magyarországon is átalakította a politizálás kereteit. Tüntetések a Facebookon szerveződnek, politikusok blogokat írnak, megváltozik a nyomtatott sajtó szerepe és részben jelentősége is. Arra is gyakran adódott példa, hogy politikai erők a közösségi médiában kívánnak támogatást szerezni, akár anyagiról, akár természetbeniről volt is szó. A Facebookon azonban nem csak egy irányból érkezik a kommunikáció, hiszen minden felhasználónak van lehetősége a megszabott keretek között kinyilvánítania véleményét, szimpátiáját egy adott ügyben. Korábban az állampolgároknak csak az emelt tarifás betelefonálós műsorok, az „utca embere” típusú riportok, valamint a sokak szerint a szerkesztőségek által írt, de biztosan általuk válogatott olvasói levelek voltak a nyilvánossághoz való hozzáférés egyetlen eszközei. Az internet, a web2.0 és a közösségi média egyértelmű változást hozott ebben a tekintetben, ami felforgatta a közéletről, politizálásról és részvételről kialakított korábbi elképzeléseket.

A Simonka György békési támogatóinak szóló kommentelési útmutató bizonyítja, hogy a Facebook nemcsak az egyes állampolgár megszólalásának vagy a civilek mozgósításának, hanem a professzionálisan végzett agitációs munkának is a terepe. A politikai mozgósítás bizonyos formáihoz már hozzászoktunk, ilyen a telefonos üzenetek küldése, a többnyire a választási ajánlás miatt végzett egyéni megkeresés, a kitelepülés forgalmas helyekre és az aláírásgyűjtés. Bár feltételezhetően a kommentelési útmutató az önkénteseknek szólt, akikről szűkebb környezetükben is tudni lehetett, hogy Simonkát támogatják, a közvélemény számára mégis meglepő lehet a Facebook ilyen módszeres használata a kommunikációs adok-kapokban.

A Simonka-ügy kapcsán felbukkanó kommentelési útmutató példája azt mutatja, hogy a közösségi média nem csak az információk átadására, támogatók toborzására, események szervezésére alkalmas: a kommentháborúk szervezetten zajlanak. A többi kampányeszközhöz mérten szokatlan módszer önmagában nem sérti a sajtó szabadságát, de a közösségi nyilvánosságban torzíthat, különösen, ha nem tudható, hogy milyen szervezetek állna a politikai agitáció mögött. A kommentelési útmutató továbbá minden bizonnyal csökkenti a Facebookon posztoló állampolgárok egymás iránti bizalmát, az eltérő vélemények meghallgatását, elfogadását; az általános empátiát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.