Közvetlen demokrácia vs. populista demokrácia

  • Mikecz Dániel
  • 2016. június 30.

Liberális szemmel – Republikon

A múlt heti brit népszavazásnak az Európai Uniót érintő konkrét intézményi és politikai változásokon túl is vannak következményei, még ha azok nem is olyan magától értetődőek és hosszabb távon fejtik majd ki hatásukat. A Brexit kapcsán az uniós – köztük magyar – állampolgárok státusza, a közös piac jövője, az európai integráció iránya és mélysége, valamint az euroszkeptikus politikai szereplők erősödése merül fel. A Brexit azonban azért is különleges esemény, mert az Egyesült Királyságra és a Nemzetközösség államaira is jellemző westminsteri modell szerint a parlamentnek van elsőbbsége a politikai rendszerben, annak szuverenitását semmilyen más szereplő nem korlátozhatja. Az EU-t érintő brit kritika többek között nehezményezte, hogy az a parlament szuverenitását sértette, azonban a népszavazások – még ha véleménynyilvánítóak is – nem kívülről és felülről, hanem belülről, alulról kezdhetik ki a parlament szuverenitását. A brit népszavazáson túl is egyre több jele van annak, hogy erősödik a közvetlen beleszólás igénye az állampolgárok részéről, azonban a hatalmon lévő politikusok könnyen a maguk közvetlen hasznára fordíthatják és kiüresíthetik a közvetlen demokratikus intézményeket.

Magyarországon már az első Orbán-kormányt értékelő tudományos és közéleti írásokban a prezidenciálódás, a cezarizmus és a vezérdemokrácia kategóriáival kívánták meg leírni azt a központosító, a hagyományos politikai intézményeken (érdekegyeztető fórumok, párt, parlament) túlnyúló politikai cselekvést, ami a kormányzást jellemezte 1998 és 2002 között. Ekkor ült össze három hetenként a parlament, csökkentette a kormány a jövedelem-megállapodásra is vonatkozó érdekegyeztetés jelentőségét, valamint hozzá kötődő párton kívüli személyeket helyezett a miniszterelnök kormányzati pozícióba. A vezérdemokráciák egyik fontos ismérve a karizmatikus politikai vezető, aki képes a politikai intézményeket megkerülve, közvetlenül a választókhoz intézni üzenetét. A vezérdemokrácia kialakulásában és a közvetlen vezér-választó kapcsolat kialakulásban lényeges szerepe van a modern tömegkommunikációnak, elsősorban a televíziónak és a tabloid sajtónak. A vezérdemokrácia legismertebb példája nem az első Orbán-kormány volt, hanem az egykori olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi Forza Italia pártja, mozgalma.

Berlusconi és Orbán: közvetlen kapcsolat

Berlusconi és Orbán: közvetlen kapcsolat

Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda

A vezérdemokráciákat gyakran a populizmussal azonosítják. Ez utóbbi esetében is jellemző a közvetlen kapcsolat, és a populista vezető szembeállítja az elitet egy nyelvileg konstruált többséggel, az „egyszerű emberekkel”, akiknek hangját csak ő képes meghallani és a nevükben cselekedni. A populista vezető és a nép közvetlen kapcsolatát olyan plebiszciter, azaz közvetlen demokratikus eljárások is segíthetik, mint a népszavazás és a különféle konzultációk. A probléma azonban az, hogy a népszavazás használata nem tesz egy intézkedést automatikusan demokratikussá és a konzultáció alkalmazása sem eredendően populista eszköz. A tiszta képviseleti demokrácia hívei és a közvetlen demokrácia mellett elkötelezettek ezt máshogy gondolják. A tisztánlátás érdekében azonban szükség van a fogalmak tisztázására, azaz a közvetlen elemeket beemelő plebiszciter és az azokat kihasználó, kiüresítő populista demokrácia megkülönböztetésére. Ennek nem csak a kutatói, elemzői tisztánlátás érdekében van szükség, hanem – ahogyan azt Csizmadia Ervin remek írásában megjegyzi – a liberális-demokrata törésvonal kialakulása miatt. A politikai vitákban ugyanis egyre inkább a megkérdőjelezhetetlen liberális elvek, normák, szakértelmek és a demokratikus többségi akarat egymásnak feszülését látjuk.

Gyakran felmerülő igény, hogy a demokrácia minőségét az állampolgári részvétel növelésével lehet elérni, ugyanakkor tudjuk azt is, hogy az állampolgárok nem hajlandóak használni a meglévő részvételi formákat. Ennek egyik oka az intézményekkel szembeni bizalmatlanság, valamint az általános individualizálódás. A foglalkoztatás, a szórakozás és a családi élet kereteinek átalakulása következtében mindenki lassan saját ügyének képviselője, kijárója lesz és nem egy kollektíva tagjaként csatlakozik tüntetéshez vagy vesz részt a politikában. Ez az individualizáció megteremti az igényt az állampolgár oldaláról a politikai vezérrel való közvetlen kapcsolat kialakítására, valamint az egyes ügyek mentén a rövid távú és felszínes elköteleződésre. Erre a folyamatra nem érdemes úgy tekinteni, mint valamiféle „zsákutcás” fejlődésre, hanem mint politikai realitásra. Egyrészt ezek a folyamatok nem csak Magyarországra, de a többi képviseleti demokráciára, így az Egyesült Királyságra is jellemzők, másrészt a realitástól elrugaszkodva nem lehetséges a politikai cselekvés.

Esetünkben a politikai realitás azt sugallja, hogy a magukat demokratikusnak tartó pártok ne utasítsák el a közvetlen formákat azért, mert azt populista eszközöknek vélik. A helyi és országos népszavazásokon túl több módszer is van a mennyiségi helyett a minőségi részvétel megteremtésére. Éppen ezek azok a formák, amelyeket a nép hangját meghallani vélő kormány helyi szinten ignorál. Legjobb példa erre a Városliget ügye, ahol biztonsági őrök és környezetvédők között folyik a vita a köztér közösségi szerepéről és a polgári engedetlenségi akciók igazolhatóságáról.

A politikai participáció igénye ugyanakkor nem kizárólag a döntéshozatalban való fáradságos részvételre vonatkozik, hanem a politikai közösséghez való tartozásra is. Ezeknek az igényeknek a kielégítése valódi konzultációk, meghallgatások, fórumok, népszavazások, előválasztások, aktív állampolgári oktatási rendezvények segítségével nem automatikusan populista politika, hanem reszponzivitás, a választói igények meghallgatása és kielégítése. Az elit és a választók közötti növekvő távolság, a politikai intézmények iránti csekély bizalom miatt és a működő demokratikus állampolgári nevelés érdekében szükség van a közvetlen demokratikus formák helyénvaló alkalmazására is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.