Az üdvöske - Szalai Vivien, a Tv2 új hírigazgatója

  • Hamvay Péter
  • 2016.03.25 08:23

Riport

Kökény-Szalai Vivien a kajakozástól a regényíráson át a televíziózásig sok mindenhez ért. Döntéseit nem befolyásolja az empátia, és a tényeken is könnyedén átlép.

Kökény-Szalai Vivient (KSZV) nevezték ki februárban az Andy Vajna megvásárolta Tv2 aktuális műsorainak igazgatójává. (Szalai Vivien 2014-es házassága után vette fel férje, Kökény Roland vezetéknevét is.) Az Azurák Csabát váltó 34 éves bulvárújságíróhoz tartozik immár a Mokka, az Aktív és a Tények is. KSZV korábban a Stohl Andrásról, továbbá néhány szexipari és egy politikai prostituáltról szóló könyvével tette magát ismertté; ezekből ipar­ági információk szerint összességében 300 ezer példány kelt el. A napokban viszont televíziós és komoly hírgyártói tapasztalat nélkül vágott bele az egyik legnagyobb kereskedelmi televízió – több mint 800 ezer embert elérő – hírműsorának az irányításába.

Életrajza szerint magyar–filozófia szakos tanár, a Pázmány Bölcsészettudományi Karán tanult. A dékáni hivatal megkeresésünkre azt közölte, hogy „nyilvántartásunk szerint Szalai Vivien nevű személy nem szerzett oklevelet a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán”. Pedig az egyetem információi szerint hosszú ideig, 2001 és 2010 között koptatta az egyetem padjait egy 1982-ben született Szalai Vivien filozófia–történelem, majd kommunikáció és magyar szakokon.

Mivel KSZV sajnos nem reagált írásbeli megkeresésünkre, nélküle kell felvázolnunk karriertörténetét.

Kis színesek

KSZV 2003-ban került a Színes Bulvár Laphoz – a későbbi Borshoz –, ahol külpolitikai szerkesztő, majd sztárrovatszerkesztő, rovatvezető-helyettes lett, legalábbis az életrajza szerint. Pallagi Ferenc, az újság akkori és mai főszerkesztője szerint azonban a lapnak soha nem volt külpolitikai rovata, és így külpolitikai szerkesztője sem. KSZV idegen nyelvű lapokból, blogokból bányászott elő és fordított le sztárpletykákat – mondja a főszerkesztő. E területen valóban sikeres volt, egyik neve elhallgatását kérő akkori kollégája szerint „soha annyi megerőszakolt, megrontott, szexuális devianciával élő sztárról nem volt hír a lapban, mint amikor ő írta a külföldi híreket”.

Kizárólag név nélkül nyilatkozó egykori kollégái közvetlen, szorgalmas lánynak ismerték. Pallagi szerint KSZV „komoly lelki görcsökkel, frusztrációkkal, megfelelési kényszerrel küzdött”. Legjellemzőbb tulajdonságának – közvetlen munkatársaihoz hasonlóan – „lebírhatatlan ambícióját” nevezi meg a főszerkesztő; ennek köszönhetően megbecsült tagja lett a szerkesztőségnek. Pallagi szerint „elképzelhető, hogy a sztárrovatban szerkesztőként, helyettes rovatvezetőként is részt vett”, de hozzáteszi: „ez egy lapnál nem tekinthető magasan pozicionált vezetői munkakörnek”. Kollégái is inkább mint újságíróra emlékeznek rá, KSZV viszont minden nyilvánosan elérhető életrajzában büszkén írja, hogy 2006-tól a Bors – „egy országos napilap” – szerkesztője volt. Az igyekvő, de nem kiemelkedően tehetséges újságíró útját jól jellemzi az a Gandhinak tulajdonított idézet, amelyet már a Story vezetőjeként íratott ki főszerkesztői irodájába: „Először semmibe vesznek, utána nevetnek rajtad, majd harcolnak ellened, ám végül nyersz.”

Kökény-Szalai (balra) a bírái előtt

Kökény-Szalai (balra) a bírái előtt

Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

2011-ben igazolt át a Storyhoz szerkesztőnek. Hamarosan főszerkesztő-helyettes lett, és 2014 nyarán, miután a Sanoma Media Budapestet felvásárolta a Centrál Médiacsoport, sikerült megszereznie a lap alapító-főszerkesztőjének, Ómolnár Miklósnak a helyét is. Előrelépéséről sok ellenőrizhetetlen pletykát hallottunk, mindenesetre vannak olyanok is, akik szerint kitartó munkájának köszönheti kinevezését. Ómolnártól egyébként is meg akartak szabadulni, KSZV pedig kéznél volt (Ómolnárról és a Storyról lásd: Szeretettel Marikának!, Magyar Narancs, 2014. szeptember 11.) A Narancsnak nyilatkozó munkatársai bár elismerték, hogy KSZV képes átlátni a folyamatokat, szintetizálni az információkat, gyorsan és néha meglepően jól dönteni, azt mindannyian hangsúlyozták, hogy „állandó hangulatingadozásai, sértődékenysége, szétszórtsága, bosszúálló természete és a még Ómolnárénál is közönségesebb stílusa” hiszterizálta a szerkesztőségi munkát.

Hősünk nagy becsvággyal vágott bele a főnökösdibe. Adott a külsőségekre is, hófehér Mercedesszel járt; munkatársai szerint megmosolyogtató volt, ahogyan az alapvetően farmeres-pulóveres szerkesztőségi közegben méregdrága ruhákban pompázott, amiket csak egy-két napig hordott. Miután főszerkesztő lett, sok munkatársától megvált, helyettük részben korábbi borsos kollégáit, részben más, jó nevű bulvárújság­írókat csábított a Storyhoz, mesés fizetésért. Volt, akinek a dupláját ajánlotta korábbi, akkor sem alacsony bérének – aztán 3-6 hónap múltán elküldte őket is mondvacsinált ürügyekkel; munkaügyi perről is van tudomásunk. Többségük ma is értetlenül áll a dolog előtt; vannak, akik szerint múltbeli – vélt vagy valós – sérelmeiért akart így bosszút állni rajtuk. Azt mindannyian megerősítik, hogy a legcsekélyebb empátia nélkül döntött beosztottai sorsáról.

Forrásaink szerint a főszerkesztőséget KSZV tudatos építkezésre használta. Az egyik legnagyobb példányszámú bulvárlap vezetőjeként szinte bárkihez bejutott. Noha korábban távol állt tőle a politika, pontosan érzékelte, „merrefelé” kell barátkozni. Kollégái szerint sokat beszélt arról, hogy milyen jóban van Hajdú Péterrel, de elsősorban a politikai, médiapiaci döntéshozók feleségeit, barátnőit környékezte meg: így került kapcsolatba Rogán Cecíliával, Vajna Tímeával és Kaminski Fannyval, Orbán Viktor Facebook-oldalának a szerkesztőjével, Habony Árpád volt felségével. Kaminski nyilvános Facebook-oldalán is látható olyan fotó, amelyen KSZV-vel és Rogán Cecíliával hármasban szelfiznek. (A 2015-ös karácsonyi Story címlapjára került az a fotó, ahol Rogán Antal a karácsonyfa alatt felesége combján pihenteti a kezét.) A szerkesztőségben nagy visszhangot váltott ki a Hende Csabáról és új élettársáról szóló kétoldalas csöpögős anyag is. Vajna Tímea korábban is állandó szereplője volt a lapnak, de miután KSZV lett a főszerkesztő, egyre pozitívabb színben tűnt fel. E kapcsolatok bizonyára nem jöttek rosszul a Vajna Tv2-jének hírigazgatói castingján.

Kajakozástól a Századvégig

KSZV sokoldalúságát jól mutatja, hogy 2013 novemberében barátja – tavaly óta férje –, Kökény Roland kajakos azt nyilatkozta a Nemzeti Sportnak, hogy „Vivi az augusztusi duisburgi világbajnokság előtt is beült néhányszor a motorosba, és az edzőm szerint is nagyon jó meglátásai voltak a kajakozással kapcsolatban”. A sportoló még azt is megpendítette, hogy Vivien készítené föl őt a riói olimpiára; később aztán a pár kénytelen volt elállni ettől a tervtől – pedig az olimpikonok hivatalos edzőinek szép summa jár.

KSZV írói babérokra is tört. Első könyve 2010-ben jelent meg Hamis gyönyör címmel; ez egy Szofinak nevezett luxusprostituált életé­ről szól. Egy évvel később jött a folytatás, a Drága kéj. A könyv hősének valódi személye – már ha volt ilyen, illetve ha egyvalaki volt – homályban maradt. Nem így a 2013-as A leghíresebb magyar madame esetében, ami a kitartottság miatt 2011-ben 1 év 8 hónap felfüggesztett börtönbüntetésre ítélt Keleti Györgyiről szól. E munkán jól lehet tanulmányozni KSZV alkotói módszerét: bár a borítón az áll: „igaz történet”, később ezt olvasni: „Regényes, fiktív részeket tartalmazó történet, valódi naplórészletekkel”. A Velvet kritikája felidézi azt is, hogy a Frizbiben maga Keleti tette idézőjelbe a könyv hitelességét: „Én nagyon ragaszkodtam ahhoz, hogy a történetek mind igazak legyenek a könyvben. Vivien szeretett volna beletenni olyat, hogy kiraboltak, és az végződjön úgy, hogy engem megerőszakoltak. Az egy dolog, hogy Vivien hogyan színezte ki, vagy milyen fiktív környezetbe helyezte, mert ez regény formában íródott.”

A következő két könyv – Stohl – Őszintén (2011), Magyar börtönpokol (2012) – az ismert színész büntetőügyéről és a börtönben töltött hónapjairól szól. Stohl a Narancsnak elmondta, a könyvről az Alexandra Kiadó vezetőjével, Matyi Dezsővel egyezett meg, ő ajánlotta KSZV-t, akit a színész elfogadott. „Nem volt különösebb tétje, ki a szerkesztő, hiszen én pontosan tudtam, miről szóljon a könyv. Az első kötet a Szalaival történt beszélgetések felvételeiből, a második pedig saját jegyzeteimből készült.” A Magyar börtönpokol ugyanakkor nem bizonyult hibátlan munkának, ezt mutatja legalábbis, hogy miután a Blikk részleteket közölt belőle, a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága 12 pontban kért és kapott helyreigazítást, a Budapesti Fegyház és Börtön pedig jó hírnév megsértése miatt polgári pert indított a szerzők ellen, és ötmilliós kártérítést követelt. Végül fizetni nem kellett, csak elnézést kérni.

Sokkal jobban elszaladt KSZV-vel a ló a Pártházból börtönbe című, a csalásért és más bűncselekményekért hat évre ítélt egykori MSZP-s politikus, Zuschlag János-életrajzzal. A 2014-es országgyűlési választások kampányidőszakában megjelent könyvet már nem KSZV korábbi kiadója, az Alexandra, hanem a Fidesz holdudvaraként számon tartott Századvéghez tartozó Napi Gazdaság Kiadó adta ki. (Az, amelyik az új, habonyi médiabirodalom zászlóshajóját, a Magyar Időket is megjelenteti immár Magyar Idők Kiadó néven.) A szerző meg sem kísérli árnyalni Zuschlag tényekkel alá nem támasztott önigazolásait, különösen azt, hogy ő maga Gyurcsány és a pártelit néhány más tagjának az áldozata volna. Reflektálatlanul hagyja Zuschlagnak az MSZP-t lejárató tirádáit is. A szöveg amúgy súlyos ellentmondásokkal terhelt. Egyik fő – a többihez hasonlóan Zuschlag szavain kívül semmivel alá nem támasztott –, címlapon is szereplő állítása, miszerint egy reklámszatyorban kapott ötvenmilliót azért, hogy lemondjon a képviselő-jelöltségről. Ám a könyvben néhány sorral lejjebb Zuschlag arról beszél, hogy „ha akkor azt mondom, rendben, gyerekek, lemondok ötven misiért, lehet, hogy még össze is kaparták volna, de akkor tényleg el kellett volna tolni a biciklimet a párttól”.

Zuschlag Jánost immár Tv2-s igazgatóként is bevetette KSZV: a Tényekben arra célozgatott az egykori politikus, hogy a szekszárdi ifjú­szocialista vezetőknek – így a tanárlázadás egyik emblematikus alakjának számító Pukli Istvánnak is – tudniuk kellett a szocialista pártban történt csalásokról.

Lendületben

Tv2-s forrásaink szerint ahhoz képest, hogy nem rendelkezik tévés tapasztalatokkal, KSZV jól feltalálja magát új pozíciójában. Idejének jó részét a Tények című híradó tölti ki, s nagy önbizalommal folyik bele a napi munkába is. A híradósok eddig ahhoz szoktak hozzá, hogy a kevés politikai anyagot tisztességesen, de nem túl élesen kellett megfogalmazni. Ennek a langyosságnak vége, az pedig a képernyőről is látszik, hogy csakis egy irányba lőnek. A hangulat nem túl jó a Tv2 newsroomjában. Bár a legkínosabb anyagokat megcsinálja a Célpontból átigazolt Kunfalvi Nóra, mindenkinek ki kell vennie a részét az új világból. Személycseréket nem kezdeményezett az új vezető, és nem tudunk olyanról sem, aki felmondott volna. A Tv2 a jelek szerint továbbra is a bulvárral biztosítja a Tények magas nézettségét, így aztán a köztévénél jóval szélesebb közeghez jut el a néhány jól irányzott, az ellenzéket lejárató vagy a kormányt jó színben feltüntető anyag. E feladat végrehajtására pedig valószínűleg KSZV kiváló választás.

Neked ajánljuk