A kiskorú lányt és a gyermeket állítja középpontba - Bari Jutka író-dramaturg

  • rés a présen
  • 2016. április 1.

Snoblesse

Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara - bemutató ma az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtérben

rés a présen: A színház sokféleképpen nyúl ma a társadalmi témákhoz. Az Utcaszak színház milyen módszerrel dolgozik?

Bari Jutka: Az Utcaszak keresőben van, így nincs egy bevett módszerünk. A színházi eszközök a leghatékonyabban akkor működnek, ha a munka alkotásközpontú – mondja sűrűn Simon Balázs, az Utcaszak alapítója. Több éve működnek színjátszó csoportjaik a Cserehát kistelepülésein. A drámapedagógia eszközeit is úgy alkalmazzák, hogy szülessen egy színpadi, színházi produkció, akármennyire is aprócska vagy kezdetleges. Azt kell tudni, hogy ezek a gyerekek olyan szinten marginalizáltak és elzártan élnek, hogy sokszor mi vagyunk az egyetlen olyan közeg a számukra, ahol hisznek abban, hogy tehetségesek és fejlődhetnek.

false

rap: Hogyan fogtatok hozzá a Hátrányos Helyzetű Angyalok Kara című előadáshoz?

BJ: A találkozástól a színdarab megszületéséig majd három év telt el. Akkoriban a Máltai Szeretetszolgálatnak írtam különböző háttértanulmányokat, és így kerültem Heves megye kistelepüléseire, ahol a mintegy ezerötszáz fős faluközösségek családjainak fele gyakran prostitúcióból él. Kíváncsi lettem rájuk, és interjúkat kezdtem készíteni velük, majd workshopokat is tartottam nekik. Az összegyűlt interjúanyagot túl értékesnek tartottam ahhoz, hogy ne hasznosuljanak. Régóta foglalkoztatott, hogy a mai kor emberének narratívái meddig érvényesek, és milyen módon lehetne nem direkten felerősíteni az elesettek, kizsákmányoltak hangját. Megteremteni a sorsuk iránti érdeklődést, akár a saját maguk számára is. Az Utcaszak és a munka Simon Balázs rendezővel jó választásnak bizonyult. 2014–2015 során a Rákospalotai Leánynevelő Intézetben, a Kaffka Margit Leánynevelő (befogadó) Intézetben, az Esztergomi Leánynevelő intézetben, a Tököli FBVI-ben alkalmazott színházi eszközökkel dolgoztuk fel a prostituált anyák történeteit, és 2015 őszétől dolgozom az elmúlt évek impulzusait is sűrítő színdarabon, amely korántsem dokumentumdráma.

rap: Ért valami meglepetés a munka során?

BJ: Hogy a hűség milyen sokat foglalkoztatja a prostitúcióból élőket, hiszen többnyire párkapcsolatban élnek, és maga az élettárs vagy a férj az, aki striciként működik. Kiderült, hogy egyszerre uralja ez a kettősség a napjaikat, nagyon rémisztően skizoid módon élnek.

rap: Hogyan épül fel az előadás?

BJ: A főhős Anesz, egy kiskorú prostituált, aki pár hónapos csecsemőjével szökésben van, hogy ne kelljen javítóintézetbe vonulnia, és a gyermeke ne kerüljön állami gondozásba. Összehozza a sorsa a Bababank Közalapítvánnyal, a gyermektelen párokat segítő nemzeti szervezettel. A címben megjelenő Halmozottan Hátrányos Helyzetű Angyalok nem más, mint az állami gondoskodásba kerülő fiatalkorú prostituáltak és az ő ártatlan gyerekeik. Direkt módon nem a prostitúciót tárgyalja a darab, hanem a kiskorú lányt és a gyermeket állítja a középpontba.

rap: Mikor lesz a bemutató?

BJ: Március 31-én és április 1-jén lesznek az első előadások az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtérben. Ezt követően havonta két-három alkalommal lesz itt előadásunk. Tervezzük, hogy a darabban is tárgyalt jelenségekkel – prostitúció, kizsákmányolás – különösen „fertőzött” hazai régiókban feltétlenül előadjuk.

rap: Mivel foglalkozol ezután?

BJ: A saját jövőmet mint író és dramaturg tudom elképzelni tulajdonképpen gimis korom óta. Viszont mostanra érdemesnek is tartom közreadni, történetekbe sűríteni vagy éppen kivonatozni az élményeimet és a benyomásokat az életről, az emberekről.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.