Hitch kötele

  • 2013. november 20.

Snoblesse

Két jól nevelt fiatalember a tökéletes gyilkosságra készül.
false

Ne kerteljünk: A kötél, Hitchcock 1948-as műve, a filmesztéták vágyainak netovábbja. Ez persze szinte minden Hitchcock-filmről elmondható, de A kötél még az agyonbeszélt, rongyosra elemzett Hitchcock-művek között is megkülönböztetett helyet élvez, el is mondjuk, miért, csak még várunk egy kicsit, mert a suspense technika – melynek Hitch volt a legnagyobb mestere – így kívánja. Szóval, készen állnak? Akkor hát jöjjön a válasz... Csak előbb még bedobunk egy szendvicset. Mindjárt jövünk.

Tehát, A kötél azért ilyen becses darab, mert az még csak hagyján, hogy ez Hitchcock első színes filmje, ám az már valami, hogy az egész film egyetlen lakásbelsőben játszódik, de ehhez még hozzájönnek további nyalánkságok. A furfangos Hitch például úgy vágta meg a filmet, hogy úgy tűnjék: abban egyetlen darab vágás sincsen. Ja, és azt még nem is mondtuk, hogy a tökéletes gyilkosságot tervezgető főszereplők – két ínyenc fiatalember – között mintha több lenne a barátságnál. 1948-at írunk, és Hitchcock mindezt egy stúdiófilm keretei között sütötte el – nem csoda, hogy ma komplett kurzusokat tartanak A kötélről.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.