Hitch kötele

  • 2013. november 20.

Snoblesse

Két jól nevelt fiatalember a tökéletes gyilkosságra készül.
false

Ne kerteljünk: A kötél, Hitchcock 1948-as műve, a filmesztéták vágyainak netovábbja. Ez persze szinte minden Hitchcock-filmről elmondható, de A kötél még az agyonbeszélt, rongyosra elemzett Hitchcock-művek között is megkülönböztetett helyet élvez, el is mondjuk, miért, csak még várunk egy kicsit, mert a suspense technika – melynek Hitch volt a legnagyobb mestere – így kívánja. Szóval, készen állnak? Akkor hát jöjjön a válasz... Csak előbb még bedobunk egy szendvicset. Mindjárt jövünk.

Tehát, A kötél azért ilyen becses darab, mert az még csak hagyján, hogy ez Hitchcock első színes filmje, ám az már valami, hogy az egész film egyetlen lakásbelsőben játszódik, de ehhez még hozzájönnek további nyalánkságok. A furfangos Hitch például úgy vágta meg a filmet, hogy úgy tűnjék: abban egyetlen darab vágás sincsen. Ja, és azt még nem is mondtuk, hogy a tökéletes gyilkosságot tervezgető főszereplők – két ínyenc fiatalember – között mintha több lenne a barátságnál. 1948-at írunk, és Hitchcock mindezt egy stúdiófilm keretei között sütötte el – nem csoda, hogy ma komplett kurzusokat tartanak A kötélről.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.