Ho-ho-ho-Hó Má-má-má-Márton

  • 2014. július 9.

Snoblesse

+ Jégkorszak + Bánkitó + fürdőszobapop (ami nem gardróbpop).

Kicsoda ez a Hó Márton és mit akar a fürdőszobádtól? Nos, a Narancs eljárt az ügyben és kiderítette:

false

Magyar Narancs: Valamiféle korszellem hívta létre két éve a Jégkorszakot?

Hó Márton: Nyilván benne volt a névválasztásban a kétezres évek globalizációs paráztatása, de nem volt annyira tudatos névválasztás, csak ez a név passzolt hozzám. Régebben újságíróként dolgoztam ezen a néven, többek között a Narancsnak is. Az első időszakban duóban játszottunk rengeteg helyen (kisebb klubokban, rádióadásokban), ez volt a két szál gitáros lo-fi időszak, amiben Szőke Barna, a Qualitons gitárosa volt a társam. Aztán nagyjából fél év alatt összeállt a Jégkorszak teljes zenekaros felállása (Horváth Kristóf basszusgitárral, Gulyás Kristóf dobbal csatlakozott), a bemutatkozó koncert 2010. december 27-én volt Péterfy Bori & Love Band előtt a szomorú véget ért West-Balkánban. Kezdetben azt mondtam mindenkinek, hogy gardróbpopot játszunk, de talán jobban jellemzi a zenénket a fürdőszobapop címke.

Van még kérdés Hó+Jégkorszak-ügyben? Rendben, menjünk tovább:

Magyar Narancs: Mikor érzed magad inspirálva?

Hó Márton: Elég sok minden hatott rám, és nem is elsősorban zenék vagy zenészek, nyilván nem tudok mindenkit felsorolni. Az egy szál gitáros singer-songwriterek közül Nick Drake (a Pink Moon lemezt mindenkinek ajánlom!), Bob Dylan, José Gonzalez, Laura Marling, Bon Iver, Sean Carey, a hazaiak közül Cseh Tamás, Víg Mihály, Bérczesi Róbert, Kristóf Norbert. Aztán vannak örök kedvenc zenekarok (Radiohead, Sonic Youth, Animal Collective, Nick Cave & The Bad Seeds), de rajtuk kívül talán fontosabbak azok az írók, filmrendezők, akik valamilyen úton úgyis hatnak rám, ha nem veszem észre: Kundera, Mrozáek, Murakami Haruki, Kurt Vonnegut, Lars von Trier vagy Fliegauf Benedek. Na, meg van néhány film is, például az Elveszett jelentés vagy a Donnie Darko. Bárki vagy bármi lehet inspiráló, egy kiállítás vagy installáció ugyanúgy, mint egy ismeretlen lány a metrón.

Kérdés még? Ha nincs, akkor már csak a szolgálati közlemény van hátra: Hóék ezúttal a Bánkitó Fesztiválon tolják a kontentot a lo-fi-indie vonal még nagyobb dicsőségére.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.