Mintha zöld lámpát kapnánk minden kereszteződésnél – Juhász Gábor zenész

  • rés a présen
  • 2014. február 14.

Snoblesse

A Fonóban mutatja be február 15-én Coltrane: A Love Supreme című lemezét a Juhász Gábor trió.

rés a présen: Elkészült a Love Supreme című lemezetek. Hogyan?

Juhász Gábor: Az elképzelés, hogy eljátsszam a Love Supreme-et, másfél éve nyáron született meg. Egyből Szalai Péterre és Lukács Miklósra gondoltam partnerként. Legnagyobb örömömre igent mondtak a felkérésre, és elkezdtünk próbálni intenzíven. Ki kellett találni a hangképet, hiszen gyökeresen eltér az eredetitől. Nagyon szerettem a próbákat. A Love Supreme-hez tartozik egy szöveg, egy zsoltár, amit Coltrane szaxofonon játszik a lemezen. Ezt a szöveget a kedvesem lefordította, és költő barátunkkal, Varga Mátyással véglegesre csiszolták. Mivel Mátyás pannonhalmi bencés szerzetes, vele nagy biztonságban éreztem magam, hogy egy szakrális tartalmú műhöz nyúljak.

false

rap: Hol mutatjátok be?

JG: A Fonóban lesz február 15-én a bemutató koncert. Mivel a Fonó vezetője, Horváth Laci régi barátom, ő volt az előző szólólemezem, az 1978 producere is, nem volt kérdéses, hogy őt kérjem meg, adja ki a lemezt. Nagyon könnyen ment minden eddig. Még soha nem volt ilyen élményem. Sok munkánk van benne, sok törődésünk, de mintha zöld lámpát kapnánk minden kereszteződésnél. A Fonóban aznap nemcsak koncert lesz, hanem egy Fonó Szalon névre keresztelt esemény is. Ebben lesz pódiumbeszélgetés Varga Mátyással, Vancsó Zoltán kiállításának a megnyitása, pannonhalmi borok, de érdemes megnézni a Fonó honlapján a pontos kínálatot (www.fono.hu).

rap: Milyen más projektekben dolgozol?

JG: Most fejeztem be egy kis színházi zenét két nagyon szellemes Molnár-darabhoz, amiket Rátóti Zoltán rendezett Kaposváron. A hónap végén lemezt veszek fel Tóth Evelinnel és Szalai Péterrel, lesz koncertem gyerekkorom nagy mesterével, Berkes Balázzsal, mellette a régi produkciók egy része is fut még, például Szalóki Ágival lesznek koncertek. Sokat tanítok a konziban, tehát nem panaszkodhatok. A trióval is lesz három koncert a közeljövőben, és remélem, hogy még érkeznek meghívások nyárra és a következő évadra.

rap: Melyek dzsesszkarriered meghatározó momentumai?

JG: Szerencsére sokakkal zenélhettem, sok helyen voltam. Nagyon sokszor eszembe jut Palle Mikkelborg és felesége, Helen Davis, akikkel lemezt vettem fel. Szeretem a díjaimat is, emlékeztetnek arra, hogy valamikor, valakik szerették a kezem munkáját, és biztatnak, hogy dolgozzak tovább. Jólesik a messzi tájakra gondolnom, ahová eljutottam a gitárommal. Szőke Szabival újra játszom, Gyémánt Bálinttal duózom, a Smárton trióval barangoltunk Erdélyben. Egyáltalán az, hogy Erdélybe szinte hazajárok, fontos nekem.

rap: Mi az, amit át tudsz adni a következő generációnak?

JG: Nagyon jó látni, ha egy tanítványnak leesik a tantusz. Meg néha a tanítás kapcsán nekem is leesik. Nemrég például egy iskolai bemutató koncerten rájöttem, hogy sokkal dzsesszesebben játszanának a tanítványaim, ha több nyolcadot használnának. Ezt persze régről tudom, Babos Gyula sem mondott mást, Joe Pass, de még John Coltrane művészetéből is evidens a dolog, de hogyan vegyem rá a gyerekeket? Nagyon leterheltek, sokat kell tanulniuk, talán nem is bíznak annyira magukban, tehát kevesebbet tudnak gyakorolni elmélyülten.

rap: Mi a legmerészebb zenei kívánságod?

JG: Mondjuk, egy telt házas Carnegie Hall-koncert? De a viccet félretéve, azt kívánom, hogy sokaknak örömet, gondolkozást okozzon a zenénk, és tudjanak róla, hogy van.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.