Lemez

Klasszissal jobban

Saint Etienne: International

  • - minek -
  • 2025. szeptember 10.

Kritika

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Válthatták egymást trendek, jöhettek új, ígéretesnek tűnő korszakok a popzenében, nekik nem csupán túlélni sikerült, de valamennyi időszak visszahallgatásra érdemes zenei dokumentumai között ott találjuk albumaikat, csendben termelt sajátos slágereiket. Legendás bemutatkozó lemezüket, az 1991-es Foxbase Alphát követte további tizenegy – és esetükben a végső szám korántsem csupán egy tucat. A nevét a hetvenes években különösen eredményes korszakát író francia fociklubtól kölcsönző csapat régóta alkot azonos felállásban: jellemző, hogy legkésőbb a varázsos hangú vokalista Sarah Cracknell csatlakozott Bob Stanley és Pete Wiggs alapítókhoz, de ennek is már 33 éve (először a Nothing Can Stop Us című korai 91-es remekükön vokálozott vendégként). Zenéik számos nemes forrásból (northern soul, new wave) táplálkoznak, ebből és a mindenkori kortársakból magukba szívott inspirációkból hozták létre saját okos pop- és tánczenei univerzumukat, amely egyszerre tudott retró és futurista lenni.

Legutóbbi két albumuk (a 2021-es I’ve Been trying to Tell You és a 2024-es The Night) talán a leginkább kísérletező, de ezzel együtt maximálisan élvezetes darabok voltak a zenekar katalógusából. Ezt követően azonban megegyeztek abban, hogy idei, International című lemezük lesz az utolsó a sorban. E különleges alkalomra meginvitálták néhány barátjukat is, így Tom Rowlands (Chemical Brothers), Paul Hartnoll (Orbital), Tim Powell (ex-Xenomania), Erol Alkan és Vince Clarke kézjegye is hallható az albumon. Az International ezzel együtt, vagy éppen ennek köszönhetően, klasszikus, a legjobbak mellé helyezhető Saint Etienne-album lett: vannak itt melankolikus tánczenék, szívet tépő balladák és megannyi szofisztikált retró pop darab – digitális ráadásként még pár bónusz csemege és remix is befigyel.

A Tom Rowlands produceri és szerzői segedelmével komponált, Jez Williams (Doves) közreműködésével felvett Glad önmagában is tökéletes keserédes felütés: pattogó ritmusokkal, jól odatett basszussal, kellő pontokon csilingelő gitárokkal: Cracknell hangja pedig érett és érzelmes – szinte pereg, mint a méz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.