Motorcsónakok zajától hangos a Dunakanyar, a hatóságok mégsem lépnek

Már-már elviselhetetlen a dunakanyari települések folyóparti szakaszain az utóbbi években egyre intenzívebb motorcsónak-forgalom és az ezzel járó zaj az ott pihenők, nyaralók számára. Bár létezik szabályozás, nem tűnik úgy, mintha ennek megszegése bárkit is foglalkoztatna. Egyes önkormányzatok a kishajózásban turisztikai lehetőséget, adóbevételt látnak.

Ha valaki idén nyáron kiment egy Budapesttől északra eső dunai szabadstrandra, gyakorlatilag búcsút mondhatott a nyugalomnak, a pihenésnek. Nyaralók, fürdőzők százai kénytelenek szembesülni azzal, hogy Dunakeszitől Pilismarótig, Dunabogdánytól Zebegényig motorcsónakok, jetskik száguldoznak, vízisíelők hasítanak nemcsak a strandok környékén – ahova egyébként időnként be-behajtanak –, hanem a folyó azon részén is, ahol belföldi és nemzetközi személyhajó- és teherforgalom zajlik.

Dunakeszinél egy alkalommal egy vízisís egy szállodahajót követve lovagolt a hullámokon, de a hasonló eset nem ritka a felsőgödi és a verőcei Duna-part környékén sem. Dunakeszinél, Felsőgödnél és Pilismarótnál a vízen horgonyoznak ezek a járgányok, ami egyrészt azzal jár, hogy az ott és a környéken nyaralók, strandolók pihenését tönkreteszik az állandósuló zajjal járó motorbőgéssel, másrészt a vízi mellett a part környezeti terhelése is megnő: egyre több parkoló autó jelenik meg, egyre nagyobb a forgalom, egyre több az ember.

A motorcsónakosok, jetskisek betartanak a vízitúrázóknak is: nyilván nem azért jön valaki az ország egyik legszebb vízitúra-útvonalára, hogy egész nap a motorzúgást hallgassa, ráadásul a kenusok haladása, sőt, magának a vízitúrázásnak az élménye lehetetlenül el így. Merthogy a Dunakanyarban, különösen az említett települések környékén egy napsütéses nyári napon most már nem telik el két perc úgy, hogy ne a motorcsónakok, jetskik berregése-zúgása legyen az „alaphang”. Augusztus 20-án délután a zebegényi strandról belátható folyószakaszon tíz motorcsónakot számoltunk össze: fel-alá száguldoztak a Dunán, bőgették a motort, mintha csak azt akarták volna demonstrálni: nekik az Isten sem parancsol.

 
Békésen pihennek a kishajók a felsőgödi Duna-parton naplementekor
Fotó: Ambrus Vilmos

A jelenség számos kérdést felvet a zajterhelésen túl. Mindenekelőtt a szabályozottságét: hol és milyen feltételekkel szabad motorcsónakozni (és hasonló vízi járműveket, sporteszközöket használni) a Dunakanyarban, és mi rögzíti ezt. Hol „parkolhatnak” a parton, mennyire balesetveszélyes, vagy éppen biztonságos a használatuk, és persze a már említett probléma: milyen mértékben zavarják a lakosságot és a környezetet. Hogy mindezekre választ kapjunk, megkerestük az illetékes hivatalokat, hatóságokat és a dunakanyari önkormányzatokat.

„A hajók hullámkeltését kifogásolják”

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatása szerint a hajótulajdonosoknak, hajózási vállalkozást működtetőknek több jogszabályt – ilyen a víziközlekedésről szóló 2000. évi törvény (Vtk.), az alkalmasság, felelősség feltételeiről, a víziközlekedés rendjéről szóló rendeletek, helyi önkormányzatok szabályai – kell betartaniuk. Ezek alapján van több sarokpont, amit figyelembe kell venniük. Például nem szabad kijelölt fürdőhely területén közlekedniük, és a fürdőzőktől távol kell tartaniuk magukat. A sebességet úgy kell szabályozni, hogy ne keltsen olyan hullámot vagy szívóhatást, amely veszélyezteti, zavarja a fürdőzőket, más hajókat, műtárgyakat. Tilos vesztegelni, horgonyozni, a fürdőhely határán belül haladni, a bólyákra, táblákra, hatósági jelzésekre tekintettel kell lenni. És folyamatosan figyelni kell, hogy ne sodorják veszélybe a fürdőzőket.  

Ami a zajt illeti: ügyelni kell arra, hogy a hajózás ne okozzon felesleges környezetterhelést, így zaj- és rezgéskeltést sem. Tehát meg kell felelni a zajkibocsátási értéknek. Ezt a vízirendészet és a környezetvédelmi hatóság (kormányhivatal) is mérheti és bírságot szabhat ki (ennek mértéke pár tízezertől egészen egymillió forintig is terjedhet). A belső égésű motoroknál előírás a megfelelő kipufogódob, hangtompító megléte. (Egyes önkormányzatok – például a Balatonon és a Velencei-tavon – korlátozzák a hangos zenehallgatást is.) Az ÉKM válaszában csatolt egy kormányhivatali hirdetményt, amely kijelöli, hogy hol lehet a Dunán jetskivel közlekedni; ezt önkormányzatok bevonásával határoztak meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”