Egy fiú és egy ország melankóliája - bemutatták Nemes Jeles László legújabb fimjét

Mikrofilm

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon láthatta először a közönség az Oscar-díjas rendező, Nemes Jeles László legújabb filmjét, az Árvát, ami az idei magyar Oscar-nevezés lesz. A premier utáni közönségtalálkozón a filmkészítés folyamatáról, az ötvenes évek Budapestjének rekonstruálásáról és a főszereplő Andor kiválasztásáról beszélt a rendező.

Hét magyar gyártású alkotás szerepelt a szeptember 5. és 13. között megrendezett CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál idei versenyprogramjában, négy nagyjátékfilm és három dokumentumfilm. A magyar filmek közül kettő Oscar-díjas művészhez kötődik: a CineFesten láthatta először a hazai közönség Deák Kristóf Egykutya, illetve Nemes Jeles László Árva című alkotását – utóbbiról a CineFestes premiervetítés napján jelentették be, hogy Magyarország ezt a filmet nevezi a 2026-os Oscar-gálára.

Az Oscar-díjas Saul fiát jegyző Nemes Jeles László harmadik mozifilmjét a rendező családjának története ihlette. A CineFestre egyenesen Velencéből érkező Árva 1957 tavaszán, Budapesten játszódik. A 12 éves Andort édesanyja egyedül neveli, a fiú még bízik benne, hogy a háborúban eltűnt édesapja visszatér. Egy nap megjelenik náluk egy férfi, aki azt állítja, hogy ő Andor apja. A fiú nem hajlandó apjának tekinteni az idegent, s miközben anyjával is egyre feszültebbé válik viszonyuk, elhatározza, hogy bármi áron, de megmenti családját a férfitől.

 
Nemes Jeles László a miskolci premier utáni közönségtalálkozón
Fotó: A szerző felvétele
 

Az Árva – vastapssal fogadott – vetítése utáni közönségtalálkozón Nemes Jeles László a film felépítéséről szólva úgy fogalmazott: a negyvenes-ötvenes évek mély nyomokat hagytak nemcsak a társadalom, de a családja és a saját életén is. Szerette volna ezt a korszakot hitelesen bemutatni – „egy felnőtt szemszögéből, aki a gyereket nézi, ahogy az a világot nézi. Azt szerettem volna, hogy ne egy bíró, hanem egy szemtanú pozíciójában legyen ez a felnőtt”. A rendező szerint a felnőttek, vagyis a nézők azt gondolhatják, hogy bölcsebbek mint az a gyerek, akit néznek, „ám egy idő után talán

elindul egy folyamat, amelyben nemcsak az történik, hogy leereszkedik a felnőtt a gyerekhez, hanem egyre inkább az ő szemével kezdi látni a világot”.

„Engem mindig is jobban érdekelt a filmezésben, hogy hogyan lehet limitálni, mintsem mindent megmutatni”, fogalmazott a vizuális eszközökről szólva Nemes Jeles. Az operatőrrel, Erdély Mátyással sokat beszélgettek arról, hogyan lehet képileg megfogalmazni, hogy

az a világ, amiben a történet játszódik, egyszerre kemény és szelíd, durva és kedves.

„Visszahozni az elnyomás rendszerét, s közben megmutatni: ebben egy gyerek hogyan tud létezni.” A rendező ugyan a nyolcvanas években volt gyerek, de, mint mondta, így is vannak élénk emlékei a diktatúráról, „amelyeket viszek magammal. Persze tudom, hogy az ötvenes évek sokkal rosszabb volt, de a nyolcvanas évek se volt olyan jó. Ezeket az emlékeket beletettem a filmbe.”

 
Az Árva forgatásán
Fotó: Szilágyi Lenke / Pioneer Pictures
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.