Egy fiú és egy ország melankóliája - bemutatták Nemes Jeles László legújabb fimjét

Mikrofilm

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon láthatta először a közönség az Oscar-díjas rendező, Nemes Jeles László legújabb filmjét, az Árvát, ami az idei magyar Oscar-nevezés lesz. A premier utáni közönségtalálkozón a filmkészítés folyamatáról, az ötvenes évek Budapestjének rekonstruálásáról és a főszereplő Andor kiválasztásáról beszélt a rendező.

Hét magyar gyártású alkotás szerepelt a szeptember 5. és 13. között megrendezett CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál idei versenyprogramjában, négy nagyjátékfilm és három dokumentumfilm. A magyar filmek közül kettő Oscar-díjas művészhez kötődik: a CineFesten láthatta először a hazai közönség Deák Kristóf Egykutya, illetve Nemes Jeles László Árva című alkotását – utóbbiról a CineFestes premiervetítés napján jelentették be, hogy Magyarország ezt a filmet nevezi a 2026-os Oscar-gálára.

Az Oscar-díjas Saul fiát jegyző Nemes Jeles László harmadik mozifilmjét a rendező családjának története ihlette. A CineFestre egyenesen Velencéből érkező Árva 1957 tavaszán, Budapesten játszódik. A 12 éves Andort édesanyja egyedül neveli, a fiú még bízik benne, hogy a háborúban eltűnt édesapja visszatér. Egy nap megjelenik náluk egy férfi, aki azt állítja, hogy ő Andor apja. A fiú nem hajlandó apjának tekinteni az idegent, s miközben anyjával is egyre feszültebbé válik viszonyuk, elhatározza, hogy bármi áron, de megmenti családját a férfitől.

 
Nemes Jeles László a miskolci premier utáni közönségtalálkozón
Fotó: A szerző felvétele
 

Az Árva – vastapssal fogadott – vetítése utáni közönségtalálkozón Nemes Jeles László a film felépítéséről szólva úgy fogalmazott: a negyvenes-ötvenes évek mély nyomokat hagytak nemcsak a társadalom, de a családja és a saját életén is. Szerette volna ezt a korszakot hitelesen bemutatni – „egy felnőtt szemszögéből, aki a gyereket nézi, ahogy az a világot nézi. Azt szerettem volna, hogy ne egy bíró, hanem egy szemtanú pozíciójában legyen ez a felnőtt”. A rendező szerint a felnőttek, vagyis a nézők azt gondolhatják, hogy bölcsebbek mint az a gyerek, akit néznek, „ám egy idő után talán

elindul egy folyamat, amelyben nemcsak az történik, hogy leereszkedik a felnőtt a gyerekhez, hanem egyre inkább az ő szemével kezdi látni a világot”.

„Engem mindig is jobban érdekelt a filmezésben, hogy hogyan lehet limitálni, mintsem mindent megmutatni”, fogalmazott a vizuális eszközökről szólva Nemes Jeles. Az operatőrrel, Erdély Mátyással sokat beszélgettek arról, hogyan lehet képileg megfogalmazni, hogy

az a világ, amiben a történet játszódik, egyszerre kemény és szelíd, durva és kedves.

„Visszahozni az elnyomás rendszerét, s közben megmutatni: ebben egy gyerek hogyan tud létezni.” A rendező ugyan a nyolcvanas években volt gyerek, de, mint mondta, így is vannak élénk emlékei a diktatúráról, „amelyeket viszek magammal. Persze tudom, hogy az ötvenes évek sokkal rosszabb volt, de a nyolcvanas évek se volt olyan jó. Ezeket az emlékeket beletettem a filmbe.”

 
Az Árva forgatásán
Fotó: Szilágyi Lenke / Pioneer Pictures
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.