Egy fiú és egy ország melankóliája - bemutatták Nemes Jeles László legújabb fimjét

Mikrofilm

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon láthatta először a közönség az Oscar-díjas rendező, Nemes Jeles László legújabb filmjét, az Árvát, ami az idei magyar Oscar-nevezés lesz. A premier utáni közönségtalálkozón a filmkészítés folyamatáról, az ötvenes évek Budapestjének rekonstruálásáról és a főszereplő Andor kiválasztásáról beszélt a rendező.

Hét magyar gyártású alkotás szerepelt a szeptember 5. és 13. között megrendezett CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál idei versenyprogramjában, négy nagyjátékfilm és három dokumentumfilm. A magyar filmek közül kettő Oscar-díjas művészhez kötődik: a CineFesten láthatta először a hazai közönség Deák Kristóf Egykutya, illetve Nemes Jeles László Árva című alkotását – utóbbiról a CineFestes premiervetítés napján jelentették be, hogy Magyarország ezt a filmet nevezi a 2026-os Oscar-gálára.

Az Oscar-díjas Saul fiát jegyző Nemes Jeles László harmadik mozifilmjét a rendező családjának története ihlette. A CineFestre egyenesen Velencéből érkező Árva 1957 tavaszán, Budapesten játszódik. A 12 éves Andort édesanyja egyedül neveli, a fiú még bízik benne, hogy a háborúban eltűnt édesapja visszatér. Egy nap megjelenik náluk egy férfi, aki azt állítja, hogy ő Andor apja. A fiú nem hajlandó apjának tekinteni az idegent, s miközben anyjával is egyre feszültebbé válik viszonyuk, elhatározza, hogy bármi áron, de megmenti családját a férfitől.

 
Nemes Jeles László a miskolci premier utáni közönségtalálkozón
Fotó: A szerző felvétele
 

Az Árva – vastapssal fogadott – vetítése utáni közönségtalálkozón Nemes Jeles László a film felépítéséről szólva úgy fogalmazott: a negyvenes-ötvenes évek mély nyomokat hagytak nemcsak a társadalom, de a családja és a saját életén is. Szerette volna ezt a korszakot hitelesen bemutatni – „egy felnőtt szemszögéből, aki a gyereket nézi, ahogy az a világot nézi. Azt szerettem volna, hogy ne egy bíró, hanem egy szemtanú pozíciójában legyen ez a felnőtt”. A rendező szerint a felnőttek, vagyis a nézők azt gondolhatják, hogy bölcsebbek mint az a gyerek, akit néznek, „ám egy idő után talán

elindul egy folyamat, amelyben nemcsak az történik, hogy leereszkedik a felnőtt a gyerekhez, hanem egyre inkább az ő szemével kezdi látni a világot”.

„Engem mindig is jobban érdekelt a filmezésben, hogy hogyan lehet limitálni, mintsem mindent megmutatni”, fogalmazott a vizuális eszközökről szólva Nemes Jeles. Az operatőrrel, Erdély Mátyással sokat beszélgettek arról, hogyan lehet képileg megfogalmazni, hogy

az a világ, amiben a történet játszódik, egyszerre kemény és szelíd, durva és kedves.

„Visszahozni az elnyomás rendszerét, s közben megmutatni: ebben egy gyerek hogyan tud létezni.” A rendező ugyan a nyolcvanas években volt gyerek, de, mint mondta, így is vannak élénk emlékei a diktatúráról, „amelyeket viszek magammal. Persze tudom, hogy az ötvenes évek sokkal rosszabb volt, de a nyolcvanas évek se volt olyan jó. Ezeket az emlékeket beletettem a filmbe.”

 
Az Árva forgatásán
Fotó: Szilágyi Lenke / Pioneer Pictures
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.