Olvasni muszáj

Szendrey Júlia és Petőfi Sándor szerelmének igaz történeténél izgalmasabbat kitalálni sem kell

Sorköz

Gyimesi Emese irodalom- és társadalomtörténész kötete szinte napról napra követi végig a magyar irodalom leghíresebb szerelmespárjának megismerkedése és nászútja között eltelt bő egy évet. Hiteles forrásokra támaszkodva rekonstruálja az esküvőig vezető igencsak rázós utat, miközben a kor összetett társadalmi viszonyaival is megismerteti az olvasót.

Petőfi Sándor és Szendrey Júlia vitathatatlanul a magyar irodalom leghíresebb szerelmespárja. Ennek megfelelően számtalan különböző módon és minőségben dolgozták már fel kettejük történetét, a rendszeres időközönként fel-fellángoló Petőfi-kultusznak köszönhetően pedig a mai napig megannyi bizonytalan forrásból táplálkozó legenda és anekdota van forgalomban a kapcsolatukat illetően. Gyimesi Emese irodalom- és társadalomtörténész, Szendrey Júlia-kutató a sztereotípiák, előítéletek és kétséges hitelességű visszaemlékezések rengetegében arra vállalkozott, hogy kizárólag megbízható dokumentumokara támaszkodva, a lehető legpontosabban rekonstruálja a nagykárolyi megyebál és a koltói nászút között eltelt hónapok eseményeit.

Egy olyan történetet mesél el, amelyet bár látszólag mindannyian jól ismerünk, valójában meglepően keveset tudunk róla.

Gyimesi elsődleges célja, hogy Szendrey Júlia és Petőfi Sándor szerelmének történetét hangsúlyosan a korabeli társadalmi viszonyok kontextusában, valamint az ekkoriban elinduló változások tükrében vizsgálja. A kötet legfontosabb állítása, hogy e kapcsolat alapos feltárása nem pusztán a nemzeti romantika két kiemelkedő alakjának élettörténetét illetően szolgál hasznos tanúságokkal, de „döntéseik, gondolkodásmódjuk, kapcsolatuk elemzése a rendi társadalom polgári társadalommá alakulásának folyamatát sajátos perspektívából képes megmutatni”.

Gyimesi Emese: Szendrey Júlia és Petőfi Sándor szerelmi szabadságharca

A cím elsőre talán kissé giccsesnek tűnhet, de pont arra utal, hogy a kor forradalmi erejű társadalmi változásait a pár a saját életében, közvetlenül is megélte. A szerző szerint a szerelmesek „szabadságharca” több különböző szinten is értelmezhető. Egyrészt nagyon súlyos belső vívódásként, elsősorban Szendrey Júlia lelkében, akinek szigorú neveltetése ellenére kellett szembeszegülnie a kor és családja elvárásaival, ugyanis „házasságkötése által nem a vidéki középnemességhez, hanem a pesti polgárság egy kiemelt, értelmiségi köréhez csatlakozott. Így nem a rendi társdalom logikája szerint lépett előre, hanem a kialakulóban lévő polgári társadalom világképe alapján.” Ezzel szorosan összefügg, hogy a „szerelmi szabadságharc” második szakaszában a házasságkötést következetesen akadályozni próbáló jószágigazgató apával, a saját társadalmi felemelkedését részében lánya házasságától remélő Szendrey Ignáccal nyílt konfliktust kellett vállalnia a párnak, akik nem sokkal később már tudatosan formálták konvenciók elleni lázadó imázsukat a korabeli sajtóban.

Egy érzelmekkel ennyire telített történetet persze egyáltalán nem könnyű történészi objektivitással tálalni, ezzel pedig a szerző is tisztában van. Már az első, bevezető fejezet tudatosítja az olvasóban, amit a kutatónak munkája közben mindvégig szem előtt kell tartania, hogy a tudományos vizsgálat során soha nem férhetünk hozzá a valódi érzelmekhez, „csupán” azok írásos lenyomataival találkozhatunk, ahogy az úgynevezett egodokumentumok (naplók, levelek, visszaemlékezések) sem a külső történések igazságtartalma felől értékelendők, hanem sokkal inkább szerzőjük ön- és világképe szempontjából.

Ennek megfelelően Gyimesi minden forrást és dokumentumot megfelelő távolságtartással és kritikával kezel, kutatásának eredményeit mégis olyan olvasmányos módon prezentálja, hogy a szöveg szakszerűsége ellenére sem válik szárazzá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.