Koltai Róbert Móricz naplóit mondja

  • 2013. február 11.

Snoblesse

Istenkísértő, de sikeres vállalkozás.


Móricz naplói immár nemcsak a beavatott kevesek kutatási területe, hanem szabad préda, azóta mindenképp, hogy két vaskos kötet is forgalomba került nemrégiben az író naplójegyzeteiből. De más forrásból is értesülhetünk Móricz életének ügyes-bajos dolgairól: a Sanyi és Aranka Színház szűk terében Koltai Róbert adja elő „Móricz hisztérikus magánszínházát”, melyről kritikusunk igen elismerően nyilatkozott: „Egyszerűnek gondolnánk, pedig istenkísértő vállalkozás ez: egyedül a színpadon, minden segédeszköz nélkül. Márpedig Koltaira muszáj volt figyelni. Nem is a takarékosan mért erősebb gesztusok, hanem az arc finom elváltozásai és a szélsőséges hangulatingadozások egységes dikción belül tartott érzékeltetése miatt. A megcsalt feleséggel bonyolódó levelezésnél a hangfal adja a másikat: Molnár Piroska bejátszott felolvasása úgy vezet el az öngyilkosságig, hogy Jankát egyszerre látjuk kiszolgáltatottnak és uralkodni akaró tébolyultnak. Ahogy Móricz is szánandó tud lenni, minden hübrisze és önzősége ellenére, ahogy azt ismétli összeszorított fogakkal: Büdös kurva, imádlak!”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.