rés a présen

Napjaink virtuális valóságai - Hadi Juli táncos, koreográfus

  • rés a présen
  • 2015. szeptember 21.

Snoblesse

A Lábán-díjas előadás egyik alkotóját kérdeztük, aki szerint nagy a magyar táncosok és alkotók híre a világban.

rés a présen: Hogyan telik egy táncos nyara, miután bezártak a próbatermek?

Hadi Juli: Ez a nyár elég mozgalmasan telt: Lyonban és Antwerpenben készültünk az októberi bemutatónkra a Bodyscape-pel, a Hodworks Pirkad és a Kompánia Penelopé Retrospektív című előadásaiba ugrottam be, illetve részt vettem egy Lüzisztraté keresése című projektben Ardai Petra rendezésében a Zsámbéki Színházi Bázison.

rap: A Trafóban látható lesz újra a friss Lábán-díjas LépésIdő című előadás. Hogyan született?

false

HJ: Szeptember 28-án játsszuk újra a LépésIdőt, melyet állandó alkotótársammal, Arany Virággal hoztunk létre. 2009 óta dolgozunk együtt, közös formációnk a bodylotion co-dance, ez a legújabb közös munkánk. Általában más művészeti ágakkal szoros együttműködésben születnek a darabjaink, de ez kivétel, hiszen szigorúan a mozgásanalízis volt a kiindulópont. Meglepő és egyben megtisztelő volt számunkra az elismerés, mert a darab egy redukált, lecsupaszított rendszer szerint működik, elég radikális választás. Több meghívást kaptunk külföldi fesztiváloktól: voltunk Berlinben, Belgrádban, és az ősszel megyünk Koppenhágába, majd ismét Berlinbe. Nagy örömünkre a Trafó is helyet ad az előadásnak, elég nagy az érdeklődés, ami a díjnak és a dunaParton való részvételnek is köszönhető.

rap: Lesz premiered is ősszel a Trafóban. Kikkel készül és miről szól a Dar Winners?

HJ: A Bodyscape csapata 2012-ben találkozott először Pannonhalmán, egy Park in Progress nevű rezidencia­sorozat keretében. Itt ismertük meg Belgiumban élő alkotótársainkat, Damien Pairon videoművészt és Stephane Kozik hangszobrászt, akikkel 2013-ban kezdtünk el dolgozni ezen az előadáson. A Dar Winners demokratikus felállásban készül: nincs rendező, koreográfus, együtt hozunk döntéseket, ami sokszor nem könnyű, és lassabb, de biztosabb.

rap: Mikor lesz a bemutató, és mik a későbbi tervek a produkcióval?

HJ: Október 8–9-én mutatjuk be az előadást a CAFe Budapest keretében a Trafóban. Sok helyen szeretnénk játszani, témáját és műfaját tekintve színházon kívüli helyszínekre is illeszkedik.

rap: Mi a legérdekesebb ebben a munkában neked?

HJ: Nagyon fontos jellemzője a projektnek, hogy folyamatos interakcióban születik, a három alkotóelem (tánc, hang, videó) egymással analóg kapcsolatban van. Ettől a szoros egymásrautaltságtól egyedi világ keletkezik, mely nem tánc, nem színház, nem koncert, hanem valami ismeretlen, számunkra nagyon izgalmas forma, mely rímel napjaink virtuális valóságaira.

rap: Milyen helyen van nemzetközi szinten a hazai kortárs tánc szerinted? Mi az, ami itthon lendületet, rangot adhat a műfajnak?

HJ: Nemzetközi szinten nagy a magyar táncosok és alkotók híre: bárhova megyünk, mindenhol ismernek magyar szakmabelit, együttest, iskolát. Itthon eleve kisebb az érdeklődés a tánc iránt, kevés helyen lehet közönséget építeni egy fiatal csapatnak. Főleg a vidéki játszóhelyek hiányoznak szerintem. Jó lenne egy előadást nemcsak Budapesten játszani. Hosszabb élete lehetne egy-egy darabnak, ha lennének vidéki turnélehetőségek.

rap: Van szerepálma egy kortárs táncosnőnek?

HJ: Inkább alkotóként vannak még meg nem valósított ötleteim.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.