Nők a múlt mögött

  • 2017. február 13.

Snoblesse

NőNyugat – a legendás lap feminin oldala Gryllus Dorkával, Lázár Katival, Für Anikóval.
false

Hol vannak már azok a csodálatos nyugatos férfiak, és az ő csodálatos előadásuk?! A férfiakat – mint mindig – túlélték a nők, az Örkény Színház Nyugat-estje (a lapindítás 100. évfordulóját ünneplő Nyugat 2008–1908 című előadás), melyben – akárcsak a lapban – a férfiak vitték a prímet, már rég lekerült a műsorról, ám a nőNyugat, köszöni, jól van, s nincs szándékában lekerülni sehonnan sem. A Bíró Kriszta által szerkesztett és Mácsai Pál által rendezett előadásban a Nyugat feminin oldaláé, az írónőké és az írónéké, a múzsáké és a feleségeké, a szeretőké és a nem szeretőké a reflektorfény. A színpadon Kaffka Margit, Harmos Ilona, Török Sophie, Csinszka, Léda, Holics Janka, Simonyi Mária, Böhm Aranka és még jó néhány, az irodalomból jól ismert, Nyugat-közeli nőszemély – Bíró Kriszta, Für Anikó, Gryllus Dorka, Kerekes Viktória és Lázár Kati megformálásában.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.