Szemrevaló Filmfesztivál

  • 2012. szeptember 24.

Snoblesse

David Lynch-rajongó filmrendező, NDK-s orvosnő, középkorú szexturisták, szocialista gördeszkások – a német, osztrák és svájci film legjobbjai a fesztiválon.


 

A német nyelvű film (legyen német, osztrák vagy svájci) köszöni, jól van: legutóbb Ulrich Seidl hozta el a Velencei Filmfesztivál egyik díját, Cannes Haneke előtt hajolt meg, s ugyanitt tavaly Andreas Dresen (interjú vele itt) részesült elismerésben. És persze jönnek a trónkövetelők is, a pályakezdő süvölvények közül Jan Schomburg mesélt nemrégiben a Narancsnak (bugyi-, zokni- és filmes témakörben). Immár hagyomány, hogy a Szemrevaló Filmfesztiválon rendre bemutatkoznak a friss német filmsikerek – ez a hagyomány annyival egészül ki idén, hogy a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet ezúttal közösen szervezi a fesztivált, így garantált, hogy a német mellett a svájci és az osztrák filmgyártás legjobbjaival is találkozhat a közönség. Egy NDK-s orvosnő drámája és egy gyilkosságért elítélt fiatalember története éppúgy része a kínálatnak, mint egy David Lynch (és a megvilágosodás) nyomában járó filmrendező, néhány német demokratikus gördeszkás és Teresa, az ötvenes éveiben járó osztrák szexturista.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.