TaxiWars az A38-on

  • 2016. március 9.

Snoblesse

Tömény élvezet egy belga jazzkombótól

A dEUS frontembere, Tom Barman utóbb megérdemelt világsikert aratott zenekara 1989-es alakulása óta sok mindet kipróbált már életében: volt ő zeneszerző, rocksztár, filmrendező. Ehhez képest is meglepő volt találkozása a belga jazz egyik legnagyobb tehetségével, az évek óta New York-ban élő szaxofonossal, Robin Verheyennel. A fantasztikus technikájú Verheyen a New York-i jazzélet dédelgetett muzsikusa, akit számtalan nagynevű muzsikus, előadó (például Roy Hargrove, Toots Thielemans, Maria Schneider, Branford Marsalis, Tyshawn Sorey, Gary Peacock vagy Joey Baron) hívott már zenélni zenélni.

false

Barman 2014-ben szinte véletlenül akadt össze Verheyennel, és pár órányi jam session után már nyilvánvaló volt, hogy érdemes ezt folytatni is: Verheyen hozta magával két régi belga muzsikustársát, kitalálták hozzá a jól csengő nevet is. A TaxiWars jellegzetes bőgő-bassline-okra, Verheyen elképesztően gazdag, változatos és hajlékony játékára, valamint Barman egyedi hangjára, improvizatív énekbeszédére épít. Zenéjükben ott a táncos szving, a groove-os funk, a cool jazz, és a hiphop szelleme, s a hagyományok ápolásához kellő adag kísérletezés is társul.

A Pesti Estek keretében futó rendezvényen honi részről fellép még a fiatal, tehetséges zenészek által alapított, ígéretes fúziós zenei projekt The Best Bad Trip is.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.