Weöres Sándor 100

  • 2013. június 14.

Snoblesse

Egy zseni szavakban és 3D-ben a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
false

„Tudatos és mindent tudó zseni volt. Azt is tudta, amit nem lehet megtanulni, és azt is, amit meg lehet tanulni. Ha mégis hasonlítani akarnám, akkor azt mondanám, hogy olyan volt, mint Mozart! Ugyanis voltak nagyszerű zeneszerzők – és volt Mozart! Ugyanígy voltak nagyszerű költők – és volt Weöres!” – írta a költőről Csukás István, megerősítve azt a tényt, mellyel Weöres Sándor szinte minden pályatársa – s alighanem legtöbb olvasója – egyetért és egyetértett. A Petőfi Irodalmi Múzeum a költő születésének 100. évfordulója alkalmából a legmodernebb multimédiás, interaktív nyelvi játékok segítségével csinál kedvet Weöres életművéhez. Versfoltozás, versrajz, keresztöltés és gondolatfújás, 3D-s versleképzés, verslehívó koppintásra – csak néhány a költői szellemidézés népszerűnek ígérkező lehetőségei közül. A kiállítás persze nem nélkülözi az életrajzi betekintést sem: előkerülnek a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményében őrzött kéziratok, fotók, könyvek és képzőművészeti alkotások, hogy felidézzék a költő családjához, mestereihez, tanáraihoz és barátaihoz fűződő kapcsolatait, az irodalmi életről, a kor történelmi, politikai eseményeivel kapcsolatos gondolatait.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.