Olvasni muszáj

Egy könyv, ami átkalauzol az időtlen időkön is

Sorköz

Az olasz részecskefizikus, Guido Tonelli második magyarul megjelent könyve Kronosz hatalmáról szól, és persze nem hagyhatja figyelmen kívül a kvantumfizikát, a fekete lyukakat és Borgest sem.

Sok mindennel vádolhatjuk a mai világot, de azzal nem, hogy ne lenne több hozzáférésünk a tudáshoz, mint elődeinknek. Jól példázza ezt a Guido Tonelli könyvét indító történet, amit a szerző saját nagyapjáról, egy alpesi kőfejtőről mesél: a férfi a durva tömböket kalapálva hirtelen arra lett figyelmes, hogy minden elsötétül. Térdre esett, könnyezni kezdett, azt hitte, elérkezett a világvége. Csak napfogyatkozás volt. Unokája, a genfi CERN kísérleti fizikusa ellenben kivette a részét a Higgs-bozon felfedezésében, és már a második könyve jelenik meg magyarul. Az első, a Genezis a világ születését mesélte el a kvantumfizika és a teremtésmítoszok összeegyeztetésével. Második, az Idő pedig arról szól, hogy megölhetjük-e valaha Kronoszt, megállíthatjuk-e az idő feltartóztathatatlan sodrását.

A magyar olvasónak nem kell, hogy ismeretlen legyen a téma, hasonló kérdésekkel foglalkozott Carlo Rovelli 2018-ban megjelent Az idő rendje című könyve is – az újabb kötet borítója is hajaz a régebbire. (Ejnye-bejnye!) Nem is lehet anélkül kitárgyalni az idő mibenlétét, hogy az ember ne vetődne minduntalan a filozófia és a költészet határterületeire: a végtelent a most folyamatosan meghaló és megszülető pillanatai alkotják, élni így annyit jelent, mint mindig meghalni egy kicsit.

Tonelli sokat ír az idő hétköznapi relativitásáról: a jelenségről, hogy egy gyönyörű nő társaságában töltött óra két percnek tűnik, egy unalmas ötperc pedig heteknek. Felidézi az ókori mítoszt, miszerint az idő ura, Kronosz féltékenységében, mert elpusztítani nem tudta őket, felfalta saját gyerekeit – ahogy az idő is elemészt minden létezőt –, s Zeusz tíz éven át tartó háborúja kellett a legyőzéséhez. Platóntól kezdve élt az emberben egy törekvés, hogy a múló világot egy örökké tartó, ideákkal benépesített világra cserélje le – és megölje Kronoszt. Ennek ellenére ma – pontosabban Newtontól kezdve – Kronosz nagyobb úrnak tűnik, mint valaha: megkerülhetetlen a mozgás törvényeiben, a hétköznapokban, a közlekedésben és a munkában. Nincs biztosabb befektetés a Rolex-karóráknál. „A mi időfogalmunk, amelynek használatához mindennapi teendőink végzése során hozzászoktunk, egyfajta univerzális órát feltételez: ez rendületlenül, pontosan és szabályosan ketyegve halad előre, és megvető közönnyel viseltetik mindennel szemben.”

 
Guido Tonelli: Idő
Forrás: Corvina Kiadó

 

Akkor hát hogyan öljük meg Kronoszt?

Newton abszolút realitásként tartotta számon az időt, a mai kor elméleti fizikusai (Smolin, Rovelli, Barbour) már megkérdőjelezik a létezését. Zénó híres négy paradoxonja nyomán Platón azt mondta róla, hogy illúzió, Einstein szerint relatív. Tonelli megáll Giotto a páduai Scrovegni-kápolnában látható apokaliptikus freskója előtt, és megkérdezi: ha az időnek van kezdete, lehet-e vége is egyszer? A válasz túl izgalmas ahhoz, hogy egy-két mondatban válaszoljunk rá. Mindenesetre a téridő tágulása, szétesése, a sötét anyag beférkőzése, az összeomló csillagok, a sötét, hideg hellyé váló világegyetem inkább emlékeztet a Jelenések könyvére, mint egy fizikatankönyvre. Pont ez adja Tonelli munkáinak – az előző, Genezis című könyvnek is –a vonzerejét: nem fél a bölcsészet „vívmányaihoz” nyúlni, amikor azokra van szükség.

 
Salvador Dalí Az emlékezet állandósága című festménye a New York-i MOMA-ban
Fotó: flowcomm/Flickr

A könyv fő érdeme azonban az, hogy Guido Tonelli, aki a tudomány élvonalában dolgozik kutatóként, biztos kézzel kalauzolja végig olvasóját az elmúlt egy-két évtized felfedezésein is.

Az időről szóló diskurzust hatalmas tömegű sztelláris és szupermasszív fekete lyukak, valamint müonok, protonok, fotonok „díszítik”, amikkel kapcsolatban az idő egész mást jelent, mint a hétköznapi valóságunkban. Kiderül, hogy Kronosznak sokkal több arca van, és a létezés bizonyos síkjain mintha megölni is sikerült volna. De az is, hogy minél távolabb kerülünk az idő általunk ismert fogalmától, a részecskefizika és a kvantummechanika területén annál nehezebben igazodik el az egyszeri olvasó.

Kronosz megölése végül – úgy tűnik – csak álom marad, de az utolsó fejezetben, miután mesélt a szimmetriáért rajongó Jorge Luis Borgesről, az időkapszulaként szolgáló mozgóképről, a megállíthatatlan entrópiáról, Tonelli humanista végkicsengéssel zárja a könyvet. Idő nélkül semmik vagyunk. Borges A titkos csoda című elbeszélését idézi, amelynek főhőse a kivégzőosztag előtt az idő megállítását kéri a Teremtőtől, hogy még befejezhessen egy irodalmi művet. A világ mozdulatlanná dermed, ő pedig a fejében komponál: de egy év múlva amikor végez és lerakja a pontot, ismét megmozdul minden, és leterítik a lövések. Olyan, mintha az idő nem létezne, de közben mégsem tudjuk kivonni az egyenleteinkből: „Kronosz a kicsattanó életerő félreérthetetlen jeleit mutatja.”

Guido Tonelli, Idő – Kronosz megölésének álma. Corvina Kiadó, 2023. 208 oldal, 4490 Ft

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.