Karl Ove Knausgård – a tökéletes irodalmi termék

Sorköz

Az idei Könyvfesztivál díszvendége a világhírű norvég szerző, a csütörtökön megjelenő Narancsban benézünk a Knausgård-jelenség mögé.

Hat kötetes regénysorozata, a Harcom, az utóbbi évek legnagyobb nemzetközi irodalmi sikere lett, pedig nem szól többről, mint önmagáról. A napokban jelenik meg a regényfolyam negyedik kötete magyarul, a szerző pedig Budapesten vendégeskedik.

Ízelítő a cikkből:

Kérdés tehát, hogy mi az, ami ilyen hatékonyan működik a Harcomban. Hiszen, mint az első kötet kritikájában Sipos Balázs megjegyezte: „A Harcom arról szól, hogy egy fehér, középosztálybeli, heteroszexuális férfi minden figyelmét egy olyan élet részletezésére áldozza, amellyel az a legnagyobb probléma, hogy senkit sem érdekel.”

false

 

Fotó: Wikipédia

És itt ráadásul nagyon-nagyon hosszan van kifejtve ennek az érdektelen figurának gyakorlatilag minden mozdulata. Valószínűleg éppen ez a részletesség a kulcs, s az, hogy a figyelem elsősorban nem is magán a figurán van, hanem a körülményein, s ezekben a körülményekben, éppen hétköznapiságuknál fogva, könnyebb az olvasónak a saját életére ismernie.

Vagy ahogyan azt Knausgård egyik rajongója, a magyar olvasók előtt szintén nem ismeretlen Zadie Smith mondta, az elbeszélő figurájával nem pusztán azonosulni tud a befogadó, de az olvasás során gyakorlatilag elkezdi az ő életét élni. Legalábbis egy idő után olyan részletességgel ismeri ki magát az irodalmilag konstruált Knausgård-életútban (aminek részletessége, tehát az írói emlékezet túlzásba vitt precizitása – miközben hangsúlyozza, hogy nem jó a memóriája – éppen a konstruáltság, a fikcionalitás egyik legerősebb jele), ahogyan gyakorlatilag a sajátjában sem tud eligazodni.

A teljes cikket a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatja.

Ne felejtse el megvásárolni a lapot az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.