„Létrejött-e a szocialista nemzet, vagy csak a magyar társadalom próbált élni és boldogulni"

Sorköz

Többek között ezt a kérdést feszegeti Földes György Nemzet és hegemónia, Magyarország 1945-1989 című könyve.

Vajon a kádári konszolidáció eredményeképpen létezett-e szocialista (magyar) nemzet? Földes György az igen mellett teszi le a voksát, azzal az időbeli korlátozással, hogy mindez az 1960-as évek végétől a ’80-as évek közepéig tartott. A Kádár-korszak zenitjén és valamivel utána vagyunk. A Politikatörténeti Intézet volt főigazgatója hozzáteszi a Népszavának adott interjújában: „(…) nem attól volt szocialista a nemzet, hogy mindenki öntudatos kommunistává vagy szocialista hazafivá vált, hanem mert szocialista viszonyok között éltek az emberek, és a társadalom „belakta” ezeket a viszonyokat.”

Ez azért jóval problematikusabb kérdés ennél. Megítéléséhez figyelembe kell venni a szovjet fegyverek közt megtartott és elcsalt 1947-es választást, és az annak nyomán kierőszakolt kommunista „fordulatot” 1948-ban. S nem tekinthetünk el az ’56-os forradalom véres szovjet leverésétől, illetve a megtorlás során kivégzettek százaitól sem. Köztük a törvényes magyar miniszterelnökkel, Nagy Imrével.

És arról sem feledkezhetünk meg, hogy mindvégig tabu maradt a szovjet hadsereg „ideiglenes” jelenléte, az egypártrendszer léte, az MSZMP vezető szerepének firtatása, ahogy Trianon kérdése és a holokauszt borzalmai is.

Ráadásul minden, ami elütött a proletárdiktatúrát és internacionalizmust a középpontba helyező pártdirektívától, az nacionalizmusnak és/vagy ellenzékinek számított. A magyar társadalom ebben a traumatikus és megfélemlített légkörben, a lassan puhuló diktatúra évtizedeiben megpróbált élni, megúszni, alkalmazkodni, kibekkelni. Tény, hogy az 1956-os megtorlás után a diktatúra szorításán csak engedni lehetett, így a többi szocialista országgal szemben a kísérletezőbb, a központi tervutasítás doktrínájától távolodó gazdaságpolitikával jobb és a diktatúra keretei között szabadabb lett az élet, mint Bulgáriában, Csehszlovákiában, az NDK-ban vagy Romániában, nem beszélve a Szovjetunióról. Ám ezt minden fejlődés és előrelépés ellenére, a világ fejlettebb részeivel való versenyképtelenség, a lemaradás és az eladósodás árnyékolt be. De hogy ettől a hatvanas évek végétől a nyolcvanas évek közepéig húzódó szűk két évtizedben létrejött-e a szocialista nemzet, vagy egyszerűen csak a magyar társadalom a maga rétegzettségével próbált egyszerűen élni és boldogulni, ez a kérdés. Magam, Földessel szemben az előbbi, korántsem teljes felsorolásra támaszkodva kételkedem ebben.

 

Földes György időben átvezet a négy és fél évtizeden, ahol 1945 után egy merőben új erőtérben találja magát az ország, ahol a nemzetet (megítélésem szerint inkább a társadalmat) a szovjetizálás igájába hajtották, amit 1953-tól korrekciós kísérlet követett, majd a kemény vonal visszarendeződése egyenesen vezetett az ’56-os felkelésig és a 13 napos megismételhetetlen nemzeti szabadságharcig. A vereség és megtorlás utáni időszakot a történész egy első hallásra ellentmondó fogalommal, az antinacionalizmussal írja le. Ennek része, „hogy a nemzeti érdeket nem szabad és nem lehet a nemzetközi munkásosztály, a szocialista közösség rovására érvényesíteni.” Az 1963-at követő kádári konszolidációt Földes az antinacionalista nemzetépítés korszakaként írja le, ami a szerző szerint, ha bukdácsolva is, de sikerült, és a nem szabad választásokra alapozott hatalmi hegemóniára támaszkodva sikerült megteremteni a kulturális elsőbbséget is. Igaz, fontos művészek sorának kiszorításával. És mindebbe az egyházak is belefértek, bár arról kevés szó esik, hogy vezetőik, ha nem is mind önként, de nemritkán fedett ügynökként kollaboráltak a rendszerrel.

1956 a legnagyobb tabu volt, aki pedig a rendszerről kritikusan gondolkodott, azt még a képzeletbeli partvonalról is leszorították. A nemzetiségi kérdés is belügy maradt. A határon túli többmilliós magyarság ügyében a hetvenes évek közepétől az MSZMP frazeológiája használta ugyan a hídszerep kifejezést, de Kádárnak a román pártfőtitkárral tartott 1977-es, kudarcos nagyváradi és debreceni találkozóján Ceaușescu akarata érvényesült.

Az apolitikus és nemzeti érzéseiben lefojtott társdalom értelmiségi rétegeiben zajlottak ugyan irányított nemzetviták, de ezeket a haladó szocializmus ideológiájával, érthető okok miatt, aligha sikerülhetett szinkronba hozni. Jellemző, hogy a nyolcvanas évek első felében az MSZMP deklaráció szintjén már nem fogadta el, hogy a nemzetiségi kérdés belügy lenne, ám Aczél György úgy gondolta, az ebből eredő problémák megoldását az országok közötti jó kapcsolat segít majd megoldani. Ez a legsúlyosabb esetben a nyíltan a romániai magyarság elleni „mestertervig” vezetett, a beharangozott falurombolásig és Duray Miklós felvidéki segélykiáltásáig. Megítélésem szerint a magyar társadalom, dacára a 800 ezer párttagnak, ezekben az évtizedekben sokkal inkább passzív volt, és visszavonult abba a második – magánéleti, baráti, ismerősi – nyilvánosságba, amelyről sok szó nem esik a kötetben. Beszélhetünk-e bármiféle (szocialista vagy nem szocialista) nemzeti identitásról egy olyan közösség esetében, amelyet hatalmi erővel elzártak attól, hogy saját múltja legfontosabb kérdéseivel szembenézzen, azokat önazonossága részeként megélje? Az idegen fennhatóság alatt működő hatalom tett ugyan engedményeket a „nemzeti érzés” bizonyos aggályosan behatárolt megnyilvánulásainak, de a magyar társadalom ettől még korántsem élhette meg nemzetként önnön létezését. 

Vitára ingerlő, fontos könyvet írt Földes György. Sok ponton másutt látjuk a hangsúlyokat és a választóvonalakat, de éppen azért érdemes és kell beszélni egymással, hogy jobban megértsük a közelmúlt magyar történelméről szóló diskurzusok különféle megközelítéseit, eredményeit és ezek összegzését.    

Napvilág Kiadó, 2021. 270 oldal, 3600 forint

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.