Mit mondhat a pszichológia a létezésről?

Sorköz

Hiánypótló, átfogó és ambiciózus munka a Bevezetés az egzisztenciális pszichológiába című kötet – az emberi létezés lélektani összefüggéseit tárgyalja eszmetörténeti és gyakorlati kontextusban.

Ahogy azt a Bevezetés az egzisztenciális pszichológiába felütésében a szerző, Kőváry Zoltán megjegyzi, a fenomenológia és a hermeneutika a kezdetektől fogva kapcsolatban áll a XX. századi egzisztencializmussal, ezért nem meglepő, hogy ezek az elmúlt pár évtizedben együtt tértek vissza a lélektan világába, és a humán tudományos pszichológia fontos és immár jóval elfogadottabbnak tekintett episztemológiai és módszertani alapjait képezik.

Ez a könyv egyfajta bevezetés az egzisztenciális pszichológiába; ezekre a fejleményekre reflektálva született, annak reményében, hogy hasznos és részletes bevezetést nyújthat a téma iránt érdeklődő pszichológushallgatók, segítő szakemberek és mélyebb önismeretre vágyók számára, akik nem félnek szembenézni az emberi létezés nehezebb, sokszor tragikusabb oldalával sem.

Az első fejezet a pszichológia és az egzisztencializmus történeti megalapozottságát és kapcsolatát elemzi, áttekintve olyan szerzők hozzájárulását, mint Kierkegaard, Nietzsche, Jaspers, Heidegger, Buber, Sesztov, Bergyajev, Ortega y Gasset, Sartre, Camus, Schopenhauer, Bergson, Scheler, Tillich és még sokan mások. Ezután következik a második fejezetben az egzisztenciális pszichológia ismeretelméleti gyökereinek bemutatása, Husserl, Schleiermacher, Dilthey hozzájárulásait követve, majd az irodalmi hatások: Dosztojevszkij, Kafka, Rilke és Ibsen munkásságának kapcsolódásait fejti ki a szerző. A pszichiátria és a pszichoanalízis hatása is alapvető: különösen látványos a híd a pszichoanalízis és a humanisztikus pszichológiai megközelítések között – Freud, Otto Rank, Jaspers, Minkowski gondolatai kerülnek itt elő. Ugyanígy a fenomenológiai pszichiátria az antropológiai irányzatok és a „szellemtudományos lélektan” párhuzamos és egymást megtermékenyítő interakcióját is megismerhetjük ebből a fejezetből.

 

A harmadik és negyedik fejezetben kerül sor az egzisztenciálpszichológia irányzatainak részletes bemutatására, úgymint a daseinanalízis, a logoterápia és az egzisztenciál-humanisztikus irányzat, a fenomenológiai és sorsanalízis, valamint az egzisztenciálpszichológia emberképének ismertetésére. A szorongás, a szenvedés, a felelősség, az idő, az autentikus lét, a szeretet, a halálhoz való viszony, a szelf-percepció és reprezentációi és a felismert szükségszerűségből következő proszociális cselekvés szabadsága, amelyek leginkább jellemzik létünk pszichológiájának sarokköveit.

Végül a könyv utolsó részében a szerző az egzisztenciális szemlélet visszatérését mutatja be a XXI. század elején, a zárófejezet pedig századunk új kihívásainak hatásával foglalkozik, amikor is a klímaválság, a járványok, a liberális demokráciák nehézségei, az atomháború ismételt rémképe újra elbizonytalanítja a jövőnket.

Felmerül a kérdés, hogy van-e hatása az egzisztenciális pszichológiának a kliensekkel való tanácsadói és terápiás munkára. Ahogy azt már Karl Jaspers száz évvel ezelőtt kifejtette, az egzisztenciális lét dilemmáinak megvilágosítása alapjában nem feladata a pszichoterápiás munkának, ám a pszichoterapeuta és páciense óhatatlanul eljutnak az egzisztenciális kérdésekig, és ilyenkor

a terapeuta – ha tud róla, ha nem, ha szeretné, ha nem – „a létezést megvilágosító filozófussá válik”.

A könyv minden pszichológus és pszichoterapeuta szakembernek ajánlható, de ugyanígy a laikus olvasó és a társszakmák képviselőinek is hasznos, aktuális olvasmány, sőt, elengedhetetlen enciklopédikus mű mindenki könyvespolcán.

Kőváry Zoltán: Bevezetés az egzisztenciális pszichológiába. Történet, elmélet és alkalmazás. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2022, 780 oldal, 8000 Ft

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.