Bajnokok Ligája-döntõ: Porto Campeoes Europeus!

  • Fecser Péter
  • 2004. június 3.

Sport

Az UEFA döntése, hogy az idei BL-döntõt Gelsenkirchenben rendezi, az igazi futballturisták számára tökéletes döntés volt, hiszen kizárólag csak a meccsre kellett koncentrálni. A város legkevésbé sem tartozik az utazási irodák hagyományos célpontjai közé. Nem lehet olyan vastag egy Németországról szóló útikönyv, hogy említse. Jellemzõ, hogy a fináléra megjelentetett hivatalos kiadvány a környék három nevezetessége között - két esseni látnivaló mellett - egy duisburgi ipari parkot ajánl figyelmünkbe.

A legkedveltebb képeslaptéma szintén ipari létesítmény, a hammi Mammuth Building.

A német gazdasággal való ismerkedési lehetõségekkel nem élünk, az elõzõ estét és a döntõ napját Kölnben töltjük. Szállásadónkkal, egy magyar származású közgazdásszal egy kicsit szomorkodunk az 1. FC Köln kiesésén, s visszaidézzük a régi szép idõket. Ez számára Toni Schumachert, Littbarskit és Klaus Allofsot jelenti, számunkra azt, amikor a kölni védõk négykézláb mászva követték Törõcsik cseleit egy UEFA Kupa-meccsen. Az utóbbira persze csak mi emlékezünk, s így hamar a Bajnokok Ligájára terelõdik a figyelem: feltûnnek a portugál és francia drukkerek. Kevesebben a dóm környékén, többen a boltokban, még többen a vendéglátó-ipari objektumokban.

Gelsenkirchen felé

tartva folyamatosan zöldövezetben utazunk, parkok, erdõk között. Az AufSchalke Arena ugyancsak egy hatalmas park közepén található, kifejezetten kellemes környezetben. Egy tábla a Schalke-múzeumra hívja fel figyelmünket. A stadion a Schalke 04 otthona, az egyik legnémetebb s ennek megfelelõen az egyik legnépszerûbb csapaté. Még ma is beleborzongunk, ha az 1997-ben UEFA Kupa-gyõztes csapatra gondolunk. Totális antifutball, Eigenrauch, Martin Max, Mölder, Thon, De Kock stb. Elég azt megemlíteni, hogy a két cseh - Latal, az elöl praktikus, hátul divatos, sportos, egyenes Bundesliga-frizurájával (csehül: futbalerka) és Nemec ennek fodrokkal vadított változatával - még a csapat jobb képû tagjának volt mondható.

A múzeumot inkább kihagyjuk, s a gyülekezõ Porto-szurkolókhoz csatlakozunk.

A hivatalos szponzori sátrak és büfék mellett a portugálok maguk gondoskodnak szórakoztatásukról. Saját sátraikban halat és húst sütnek, bort mérnek baráti áron, rögtönzött koncertekkel és a rigmusok begyakorlásával melegítenek. A légkör lenyûgözõ s roppant barátságos. Itt is feltûnnek monacói szurkolók, s bár - ahogy a tréfás mondás tartja - barátságok nem köttetnek, a két szurkolótábor békében, nyugodtan sétálgat, sörözget egymás mellett. A focimeccs Magyarországon kívül mindenhol családi szórakozás, felhõtlen élmény. Agresszivitásnak, feszültségnek nincs nyoma.

Rossz elõjel a Monaco számára, hogy a két tábor között rendezett elektromos rolleres futballmérkõzést a fiatalabb, lendületesebb portóiak nyerik a kissé túlsúlyos, idõsebb és láthatóan kapatosabb francia ultrák ellen.

Majdnem mindenkin a csapat meze, szinte az összes játékos neve feltûnik valakinek a hátán. A portugáloknál igen népszerû a 04-es, Gelsenkirchen nevû balhátvéd, belõle van a legtöbb.

Rendõrt nem látunk,

rendezõket se nagyon, rájuk itt nincs szükség. Egy kapun át kis híján a pályára is besétálunk, egy idõs úr mosolyogva jelzi, hogy alighanem eltévedtünk, ne erre menjünk.

Az Arena káprázatos. Az egyik, ha nem a legmodernebb stadion ma Európában. A legfontosabb a több kilométer hosszú sörvezeték, amely révén a felépítmény bármely szegletében biztosított a sörellátás. Nekünk az is tetszik, hogy ha vége a mérkõzésnek, a gyepet kitolják a parkolóba levegõzni. Minden helyrõl tökéletesen lehet látni, ahol mégsem, ott kis tévékészülék segít a szurkernek.

A belépõjegy egy bankkártya, melyet a pénztáraknál lehet feltölteni, s a büfékben is vele kell fizetni, készpénzt nem fogadnak el sehol. Ezzel a trükkel már más nyugat-európai stadionokban is találkoztunk. A lényege az, hogy a feltöltés mennyisége elõre meghatározott, s az árak úgy vannak kalkulálva, hogy bármit vásárol a fogyasztó polgár, mindig marad a kártyán pénz. Kivéve talán, ha vennénk 25 csomag csokoládét és 8 diétás kólát. Nem veszünk, így mi is bukunk egy-két eurót.

Jegyünk közvetlenül a két kispad és a játékoskijáró fölé szól, váratlanul jó helyre. Elõttünk történik késõbb a kupa átadása is, kicsit sajnáljuk a túloldali VIP-páholyba szorult hercegi családot és Michael Schumachert, akik a kivetítõn keresztül lelkesítik a szurkolókat. Gerard Houllier és barátai is felénk veszik az irányt, de hiába, jegyük nem ide szól, udvariasan feljebb küldik õket.

Kb. egyszerre érkezünk a csapatokkal, a játékosok egybõl a pálya felé veszik útjukat egy kis gyepellenõrzésre. A két edzõ lelkesen üdvözli egymást, a játékosok talán ha biccentenek egymás felé, nincs nagy barátkozás. Az egyenöltözetek roppant elegánsak, egy-két fiatal monacói játékos fehér sportcipõvel, a többség napszemüveggel próbál változtatni az öltöny egyhangúságán, de hiába, nekünk a Porto formaruhája és sötétbarna mokaszinja tetszik jobban. A portugálok megfontoltabbak, nekik nem ez az elsõ nemzetközi kupadöntõjük. A franciák gyermeki lelkesedéssel fotózzák egymást, s küldik haza a pálya közepérõl az MMS-eket. Evra kezében egy palm top, jegyzeteli a legfrissebb élményeket.

Elõttünk a düsseldorfi amerikaifutball-csapat táncoslányai készülnek a bevetésre, ez némileg könnyíti a várakozást. A kifestett légtornászok is megjönnek, nagyon fáznak.

Közben lassan a nézõk is beszivárognak. A portóiak vannak többen, nem meglepõ. A Monaco hazai bajnoki meccseit pár ezer nézõ elõtt játssza, idegenbe csak egy szûk mag szokta elkísérni õket. Egy ilyen igazi drukkerrel - Ludónak nevezi magát - váltunk pár szót. Maga is meglepõdött, hogy a BL- döntõbe jutással hirtelen mennyire megnõtt a csapat híveinek száma. ' nagyon örül ennek, úgy látszik, az ún. divatszurkoló-jelenség csak nálunk probléma.

Végül a monacói szektorok is megtelnek. Felvetésünkre, hogy esetleg a világ minden részére szétszóródott monacóiak gyûltek ma itt össze, határozott nem a válasz. Aki Monte-Carlóba születik, az onnan soha nem megy el.

A különbség érezhetõ a két tábor között. A portói induló alatt szinte felrobban az aréna, a monacóiak - bár a piros és fehér zászlóikat nagy lelkesedéssel lengetik - csak most ismerkednek a sajátjuk szövegével.

Rudi Assauer, a Schalke elnöke sétál el elõttünk, személyesen ellenõrzi, rendben mennek-e a dolgok. Minden rendezõt külön üd-vözöl, megjelenése - a szokásos szivarral, fuxokkal - kifejezetten arisztokratikus. Úgy néz ki, mint egy kokainbáró.

A meccs kezdéséig sem tudjuk eldönteni, kinek drukkoljunk.

A választás nehéz, ugyanis mindkét csapat a szívünkhöz közel álló látványos latint futballt játssza, s egyikük sem tartozik azok közé a nagyon gazdag óriásklubok közé, melyekkel kapcsolatban ellenérzéseink vannak.

Ha nem is pont ugyanilyen, de hasonló dilemmában volt részük az 1998-as futballvébén Párizsban a Nigéria-Dánia mérkõzésen elõttünk ülõ hardcore Fradi-szurkolóknak. Számukra a nagy kérdés az volt, szurkoljanak-e Nigériának. A színük zöld-fehér, a becenevük zöld sasok, de mégiscsak afrikaiak. A probléma áthidalhatatlannak tûnt, de szerencsére a kreatív ferencvárosi drukker a legnehezebb helyzetben is feltalálja magát. Ennek következtében mind a nigériai, mind a dán himnusz alatt zúgott a mocskos Újpest. Ez onnan jut eszünkbe, hogy az elõttünk ülõ német szurkoló valószínûleg valamelyest hasonló indíttatásból a döntõre egy zöld-sárga "scheisse Wolfsburg" hímzésû sálat tartott érdemesnek folyamatos lengetésre. A sál még arra is választ adott, a tulajdonosa miért nem szereti a Wolfsburgot. Keine Tradition, keine Fans.

A bevezetõ mûsor kicsit hosszú, bár az egymás felé õrült tempóban rohangáló atléták egyikének hasra esése okoz egy kis vidámságot.

Megkezdõdik: a mérkõzés és az este hátralevõ része a pályán, a kispadon és a lelátón portugál örömünnep (3-0).

Az ünneplés

forgatókönyve a szokásos. Papír-esõ, tûzijáték, "We are the champions", össznépi hajlongás, csúszkálás, éneklés, körbeszaladnak a kupával kétszer-háromszor. A monacóiak sem mennek el, végignézik a díjátadást, megünneplik csapatukat.

A portóiak még kidobják szurkolóiknak a gyorsan rájuk adott ünnepi pólót. Egy mez mellettünk, egy németnél landol, aki érzi, hogy nem neki szánták, rögtön odaadja egy örömittas portugál fanatikusnak. Vitor Baia reklámpólóját ugyanez a portói kaparintja meg, s rögtön odaadja a németnek: a légkör nem magyar szurkolóknak való.

Autónkat a portói buszok között közelítjük meg, ahol kisebbfajta utcabál áll, kicsit irigyeljük õket. Majdnem mindenkin PORTO CAMPEOES EUROPEUS póló, a trikógyártók optimizmusa kamatozott.

Állítólag a gépet nem is nagyon akarják átállítani, két hét múlva Eb, reményeik szerint csak a PORTO feliratot kell PORTUGAL-ra módosítani.

Fecser Péter

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.