Labdarúgó-világbajnokság: Az igazságos forgatókönyv - Olaszország-Egyesült Államok 1:1

Sport

A volt főnököm igazi futballőrült, ráadásul italomán. Ha az olaszok játszanak, meccsenként két-három SMS-t küld, melyekben forgatókönyveket vázol, lelkesedik, dicsőit, reménykedik - mikor milyen sorrendben.

A volt főnököm igazi futballőrült, ráadásul italomán. Ha az olaszok játszanak, meccsenként két-három SMS-t küld, melyekben forgatókönyveket vázol, lelkesedik, dicsőit, reménykedik - mikor milyen sorrendben. Ha az olaszok éppen nem játszanak, akkor azokról ír, akiknek a vérében-nevében sejti az olaszt: "Messi a világ legjobbja" - írja, miközben csak legyint Tevez zsenialitására; Riquelme meg a többi spanyol, mesztic és indián máris legendás 24 passza a szerbek ellen neki nem érhet fel Cambiasso végső, jól helyezett lövésével. Mindenekfölött azonban Tottit csodálja, és ez köztünk a legnagyobb vitatéma. Szerintem ugyanis ténykérdés, hogy egy csapat vagy Tottira épül, vagy nem épül Tottira. A válogatottban nem lehetséges az, ami a Romában: mert Gattuso vagy Zambrotta ugyan mindenhol és mindenkivel feltörli-túrja a pályát, de ha Pirlo vagy ne adj' isten(i) Del Piero nem kap elég teret, akkor az egész működésképtelen. Az olasz-amerikai meccs "igazságos" forgatókönyvében azonban a huszonnyolcadik percben SMS-t váltva egyetértettünk: Totti formán kívül, Del Pierónak jönnie kell, hogy egy zseniális húzással eldönthesse a meccset. Aztán minden másként alakult.

A meccs elején persze még nekem is megvolt a forgatókönyvem. Amikor kiderült, hogy az amerikaiak a ramsteini támaszponton készültek az olaszok elleni "háborúra", azonnal bevillant: ezt már láttam, ez egy Bud Spencer-film, az Akit Buldózernek hívtak. (A német verzióban Bud Spencert Mückének, azaz Szúnyognak hívják, aminek különösen azért nincs értelme, mert az egész film alatt megy a "na-na-na-na buldózer"-zene, szúnyogról pedig egy szó sem esik.) Sok mindenre emlékszem belőle: volt tengerparti rögbi, csihipuhi, némi mélylelki vonulattal, nehézségek árán győzött a jó. Ami a leginkább megmaradt: Bud Spencer szkanderozik a főamerikaival, először hagyja, hogy majdnem lenyomja, aztán úgy csapja le, hogy szét-törik az asztal. Tulajdonképpen ezt vártam a meccstől, és az első percek erre is utaltak. Jöttek az amerikaiak, de Gilardino megmutatta, hogy is állnak az erőviszonyok, aztán még az öngól is belefért - néha Piedone is kap egy-egy pofont. Utána azonban olyasmi történt, ami felborította az igazságról kialakított prekoncepciót: De Rossi akrobatikus könyökmozdulattal a levegőben ütötte le szegény statiszta McBride fejét; ömlött a vér. Ez az, ami nem lehetséges Bud Spencernél. Az ő ellenfelei fogják a lábukat-fejüket, aztán a következő jelenetben be vannak kötözve, de a nyílt törés meg a patakvér nem látszik soha.

De Rossit figyelem egy ideje, és úgy gondolom, hogy már két meccsel ezelőtt végleg ki kellett volna zárni a futballvilágból. Néhány hete, a svájciak elleni barátságos játék végén, 1:1-nél, amikor igazából már csak annyi volt hátra, hogy az ellenfelek három nyelven jó utat kívánjanak egymásnak a vébére, olyan brutálisan szállt bele az egyik svájciba, hogy az szó szerint párját ritkítja. Fiatal még, elkapta a hév - magyarázták az olasz szakértők.

A heves védő legfrissebb gyilkossági kísérlete nyomán összegabalyodott a meccs addig nyílegyenes vörös fonala, és főszerepet kapott az uruguayi kegyetlenségen szocializálódott bíró. Ettől fogva minden egyes döntése, két kiállítás, lesgól, meg nem adott tizenegyes sorsdöntőnek tűnt, és sokszoros nagyításban, kínosan kikockázva jelent meg. (A bírókérdés olasz viszonylatban mostanában egyébként is kényesnek tűnik, bár a bundaügyről az utóbbi években már több könyvben és több szemszögből is kimondták az igazságot, de sokáig senki sem akart odafigyelni.)

A németországi világbajnokságon 25 kamera mutatja a meccsek mindegyikét, a németek ezt szolgáltatják a világnak, ezt nevezik Weltbildnek, azaz világképnek. (A Bud Spencer-filmekhez elég két kamera, a másik Terence Hillt mutatja, ha épp a közelben van.) E helyütt ne foglalkozzunk azzal, hogy milyen a németek által kínált világkép, nézzük meg, mit mutat a bírókról. Sajnos, azt hiszem, ilyen formában túl sokat. Ugyanis nincs az a szuperpartjelző, aki meg tudná mondani, hogy ha két védő kifelé rohant harminccal, három csatár meg befelé ugyanennyivel, vajon abban a pillanatban, amikor húsz méter távolságból valaki ötvennel meglőtte a labdát, ki hol állt. Még a snookerben is szokott tévedni a bíró, amikor egyetlen golyót kell visszaállítania az előző állásba, nemhogy 5-10 izgő-mozgó ember esetében. Nyilván vagy videobíró kellene, vagy pedig el kellene fogadnunk, hogy a játékvezető nem a pillanatnyi pontosság, hanem a globális igazság kedvéért van a pályán. Hogy ha valami az igazságtalan felé billen, azt visszabillentse. Ha dráma van, ne legyen belőle tragédia. Vagy legyen, ha lennie kell. Ez a különben kiváló uruguayi ember sajnos nem ebben az irányban működött, bár lehet, hogy egyenként valamennyi döntése jogos és képviselhető volt. A bíró kevéssé empatikus működése nem tette lehetővé, hogy Cannavarót és Nestát ismét hősies oldalukról ismerjük meg, ahogy mindig is a legjobbak voltak. Miatta nem tudhattuk meg, milyen a normális olasz csapat, és mit tudnak az amerikaiak, ha előnybe kerülnek. Persze lehet, hogy az egész csak azért volt, mert az olaszok egyszerűen rosszak voltak, az amerikaiak meg kevesek.

Arról azonban, hogy a nagy huzakodás végül mégis igazságosan zárult, és nem lett belőle se amerikai limonádé, se Bud Spencer nem jött el Del Piero képében, és nem kólintott mindenkit fejbe, inkább a híres "láthatatlan kéz" tehet. Ahogy volt főnököm írta lehangolt, éjszakai SMS-ében: "Kézi Keller kivédte."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.