Brook el

Egy varázsfuvola

  • Csáki Judit
  • 2013. május 11.

Színház

Az előadás (amely a párizsi Thé‰tre des Bouffes du Nord-ban készült) már az előcsarnokban elkezdődött: a masszív várakozás volt a nyitány. A Művészetek Palotájának aznap esti közönsége nem föltétlenül és nem elsősorban a Varázsfuvola elemzőgárdája volt, hanem egy várhatóan nagyszabású találkozás drukkere: egy "utolsó opera" és egy beharangozottan "utolsó rendezés", Mozart és Peter Brook randevújának tanúi.

Rétegzett várakozás volt ez; ami a Varázsfuvolát illeti, nem a nagy operai előadások, hanem Bergman filmje a nézői memória egyik talpköve, Brook pedig... hát igen, a huszadik századi színházművészet eleven és játékos ikonja, aki a hetvenes évek első felében itthon is megmutatott előadásaival igencsak rányomta bélyegét a hazai színházművészetre is. Lehetett nagy durranást várni.

Aztán durranás nem volt, pontosabban nem durranás volt; semmi explozív jelenség - ellenben egy nagy, tiszta, homogén súly szép lassan leereszkedett a színpadra és a nézőtérre is.

Schikaneder librettójából csak annyi maradt, amennyi egy tiszta meséhez, egy egyszerű kijelentéshez elég: a három páron (Tamino - Pamina, Papageno - Papagena, Sarastro - Éj királynője) kívül Monostatos és egy remek prózai színész, Abdou Ouologuem, aki mintegy narrátorként, élő dramaturgiai rugóként mozog a színen. Mozart zenéjéből pedig nemcsak súlyos részek maradtak ki, hanem a nagyzenekar is: a zongoránál (melyre az átiratot Franck Krawczyk készítette) Rémi Atasay ült, aki nem is annyira kísérte, sokkal inkább vitte, animálta, szervezte, vezényelte az előadást, fantasztikusan könnyednek és természetesnek ható játékával.

Amiként az egész fantasztikusan könnyed és természetes volt. Peter Brook rendezői gesztusában nyilván ott van a nagyopera teljes szakirodalmához fűződő tartalmas viszony, nekünk, nézőknek azonban csak a végkövetkeztetést, a saját állítását tálalja föl: varázslaton és mágián túl az élet a látszatokkal és próbatételekkel folytatott küzdelem, a dolgunk csak annyi, hogy megérje az egész.

A színpad - ki lepődött meg? - szinte üres. A díszlet néhány (soknak ható) bambuszrúd, melyek helyét ötletesen változtatják a szereplők, és tud lenni minden: sorfal és erdő, kalitka és rács. A többi kellék és elem alighanem elfért abban az egyetlen ládában, amelyet - mintegy bútorként - olykor betolnak a színre.

Sok vicces komédiai elem és intonáció indítja és kíséri az előadást. Abdou Ouologuem veszi rá Taminót, hogy - a mozdulatlan, de "igazi" Paminát odaidézve és vázlatos arcképét a kezébe adva - nekivágjon a lány kiszabadításának. Az egyszerű fiatalember mintegy az ő parancsára szeret bele - varázsütésre - Paminába; amúgy nem néznénk ki belőle nagyszabású próbatételek teljesítését, hisz még a "herceg vagyok" is oly viccesen képtelenül jön ki a száján. Aztán a "ha már, akkor már" kényszerű lendülete viszi végig a becsületes helytállás útján. Antonio Figuero nem rántja magára az operatörténet összes Tamino-kliséjét; jó színész lévén azt játssza el, hogy lépésről lépésre nő fel a feladathoz.

Amiként Pamina (Anne-Emmanuelle Davy) sem légies tünemény, hanem zavarodott fiatal lány, akit éppen elrabolt szeretett édesanyjától, az Éj királynőjétől az a gonosz Sarastro, aki aztán egyáltalán nem tűnik gonosznak, inkább fölvilágosult, racionális és még szeretetre is képes uralkodónak.

A varázsfuvola: pici nádsíp, a csengettyű: triangulum - de a dallamot így is, úgy is zongorán halljuk. A kés sem kés - de hiszen az ölés sincs komolyan gondolva itt; tán még az Éj királynője (Le•la Benhamza) sem akarná valóban Sarastro halálát, még kevésbé azt, hogy a lánya ölje meg őt, hiszen a legvégén oly otthonosan állnak Sarastróval egymás mellett megbékélt birodalmuk élén.

És a sötétség birodalma sem félelmetes; nemcsak azért, mert Vincent Pavesi Sarastrója is csupa gyöngédség és szeretet, amikor a fogva tartott Paminát óvja-védi, és a Tamino elé állított próbatételekkel csak a lány árfolyamát csavarja följebb. Állhatatosság, kitartás, eltökéltség - ez minden, amit akar.

Virgile Frannais Papagenója viszont éppen ezeket nemigen akarja; neki alanyi jogon az életöröm jár meg egy hasonló aszszonyka. A figura hagyományos karakterét a színész kiteljesíti, a rendező viszont kissé hátrébb vonja az előadás lírai tónusú üzenete érdekében. Asszonyka kerül azért - Betsabée Haas még az öregasszonyjelmezben elénekel egy máshonnan idecitált, Die Alte című Mozart-dalt is, mielőtt kapucniját hátracsapva ránevet választottjára, akivel azonmód egymásnak is esnek.

Monostatos (Alex Mansoori) gonoszsága leginkább a magány szenvedése, könnyen leszerelhető. Aztán a tűzpróbán már ő az egyik, aki a két mécsest tartja... Az Éj királynőjével tervezett puccsban azután már maga sem hisz.

A vízpróba színpadképe magába sűríti az előadás egészének egyszerűségét és nagyszerűségét: derengő kékes fénnyel "vágják ki" a színen azt a téglalapot, amelyen méltóságteljesen átsétál a győztes ifjú pár...

Próza és ének (operai vájt fülűek szerint nem igazán nagy hangokkal) harmonikusan úszik egymásba; ez is mennyire stimmel Brook színházához, amely áttetszőségében lett igazán nomumentális, és hát egy nagy élet és egy nagy pálya végén azt mondja nekünk, hogy nem is olyan nehéz ez az egész.

De sok utolsó mondatot követ egy legutolsó: hátha lesz még egy legutolsó Brook-rendezés, mielőtt tényleg el.

Budapesti Tavaszi Fesztivál, Művészetek Palotája, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.