Interjú

"Azt mondták, agyon fognak lőni"

Dmitrij Vilenszkij rendező, aktivista

  • Vértes Judit
  • 2013. május 11.

Színház

A Sto gyelaty? (Mit tegyünk?) nevű szentpétervári művészcsoport a tranzit.hu meghívására rendezte meg a tandráma és a közösségi színház módszereit alkalmazó Hová letta kommunizmus? című darab budapesti adaptációját. A Jurányi Inkubátorházban bemutatott előadást a művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola 2012. decemberi szemináriuma készítette elő, ahol a baloldali művészcsoport tagja, Dmitrij Vilenszkij vizsgálta - Tamás Gáspár Miklós segítségével - a magyarországi (anti)kommunizmus állapotát.

Magyar Narancs: Gondolom, önök már megtalálták a választ a kérdésre: mit tegyünk? De mi van a többi örök orosz kérdéssel: "Kinek jó Oroszországban élni?" "Ki a bűnös?"

Dmitrij Vilenszkij: Hogy kinek jó Oroszországban? Ez egyértelmű. Akinek hozzáférése van a hatalomhoz. A "Ki a bűnös?" pedig a jobboldali populizmus kérdése. Hát természetesen a zsidók, a homokosok, a bevándorlók, a kaukázusiak. A mi kérdésünk baloldalról jön. Azért jó a Sto gyelaty?, mert ez a folyamat kérdése, és a választ rá csak a gyakorlatban lehet megtalálni. Művészeti, filmes, színházi projektekben. Mellette publikálunk, újságot szerkesztünk.


Fotó: manufacturingtoday.org

 

MN: Hova pozicionálja magukat az orosz művészeti szcénában? Van kapcsolat más hasonló formációkkal, vagy légüres térben mozognak?

DV: A Vojna és a Pussy Riot hírneve leginkább a médiabotrányokkal függ össze. Nem lehet azt mondani, hogy a művészeti világban gyökerezne az ismertségük. Ez médiasiker. Oroszországban mi elég ismertek vagyunk az úgynevezett intelligencia, tehát olyan emberek körében, akik a priori ellenzéki pozíciót foglalnak el a putyinizmussal szemben. De mi eleve internacionalista művészként tekintünk magunkra.

MN: Mára már Oroszországban is elvesztette a művész azt a kitüntetett szerepét, amit korábban betöltött. Eljut-e a hatalomig az üzenetük? Nyilván az előadásaikra eleve olyan emberek mennek, akik osztják a nézeteiket.

DV: Igen, sajnos nagyon szűk réteget szólítunk meg. Úgy látjuk, Nyugaton szorosabb az együttműködés a társadalom és a művészek között. Terjed a community based art, de a társadalomra gyakorolt hatása így is erősen korlátozott. Mi azért olyan filmeket próbálunk csinálni, amelyek minden előképzettség nélkül is érthetők. A mainstreammel ellentétben az anyagainkhoz szabad hozzáférést biztosítunk, nincs viszont hozzáférésünk a széles néprétegekhez, mert ez már politikai kérdés. A nemzetközi porondon is jelen vagyunk, bár ezért is ér minket kritika, hogy mi úgymond Nyugatra termelünk. De ez ostobaság.

MN: Hogyan próbálnak hatni otthon?

DV: Az igazság az, hogy az elnyomottak önszervezésre vannak ítélve. Nyilván nem tudom megváltoztatni a középiskolai történelemoktatást, de szemináriumokat, workshopokat, filmvetítéseket szoktunk szervezni, és a Hova tűnt a kommunizmus? is fiatalokat bevonó tandráma. De mivel nincs hozzáférésünk a tömegmédiumokhoz, nyilván a megszólítottak köre sem olyan széles, mint szeretnénk. Valószínűleg ez a maximum, amit el tudunk érni úgy, hogy nem engedünk a cenzurális kompromisszumoknak.

MN: Miben nyilvánul meg a cenzúra?

DV: Ez tág fogalom. Az is cenzúra, ha elviszed a képeidet egy kiállításra, és elutasítják, de az is cenzúra, ha meg se hívnak, és az utóbbi sokkal keményebb, lényegibb. Az elutasításból tőkét lehet kovácsolni. Számomra az a kérdés, egyáltalán hogyan került oda a művész. Ez olyan, mintha megjelennék egy Putyinnak rendezett banketten, és ott jól megmondanám neki a véleményem. De hogy kerültem én oda? Mert oda meghívó kell. De minket se Putyin-bankettre nem hívnak, se a velencei biennáléra. Ez kicsit olyan, mint az NSZK-ban a berufsverbot, amikor a kommunista múltú emberek nem tölthettek be bizonyos posztokat. A hatalom számára a baloldali értékeket képviselő emberek nem szalonképesek.

MN: Milyen tapasztalatai voltak Magyarországon?

DV: Számunkra azért különösen izgalmas pont itt bemutatni ezt a projektünket, mert Magyarországon sokkal erősebb az antikommunista hagyomány, mint más volt szocialista országokban. Persze nálunk is jelen van, különösen a patriarchális-konzervatív diskurzusban, de Oroszországban 2003-tól megjelent és felerősödött egy újbaloldali mozgalom. A barátaink kifejezetten óvtak minket, hogy elfogadjuk a meghívást. Azt mondták, helyben agyon fognak lőni. A próbafolyamat során azonban úgy látszott, hogy itt se tűnt el annyira a kommunizmus, mint azt sokan szeretnék. Különben is, annak, ami a Szovjetunióban volt, semmi köze a kommunizmushoz, az államkapitalizmus volt. Ma már tudjuk, hogy a fasizmus és a kommunizmus konfliktusa nélkül nem lehet megérteni, miért olyan brutális formában valósult meg mindaz, amit szovjet történelemnek nevezünk, ahogy nem lehet megérteni a 20. századi kapitalizmus brutalitásának rendszerkritikája nélkül sem. Számunkra a kommunizmus nem egy konkrét rendszer, hanem az emberi lény alapvető vonása; egy olyan utópisztikus rendszer, amely meghaladja a bináris oppozíciókat, felszámolja az elidegenített munka és a tőke közötti ellentétet. Ne legyünk képmutatók: nagyon sok közös van a kereszténység és a kommunizmus eszméje között. Tulajdonképpen az egész európai civilizáció ezekből az eszmékből nőtt ki. De erre persze nagyon kevés ember gondol.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.