Budapesti színházigazgatók: a helyzet a Kolibri „megszűnésével fenyeget”

  • narancs.hu
  • 2025. január 24.

Színház

Zalán Jánost annak ellenére nevezte ki a miniszter, hogy csupán egyetlen szavazatot kapott a társulatban.

Közös közleményben adnak hangot aggodalmunknak fővárosi fenntartású színházak igazgatói a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatóválasztása kapcsán – írja a fidelio.hu. Január 10-én ugyanis Hankó Balázs kultuszminiszter annak ellenére kinevezte Zalán Jánost, hogy ő csak egy szavazatot kapott a társulattól. A színházban dolgozók nagy többsége (88%, 51 fő) Vidovszky Györgyöt támogatta volna. Őt a sok évtized után leköszönő alapító, Novák János is támogatta.

Nem sokkal később kiderült, hogy tavaly májusban büntetőfeljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében, abban az időszakban, amikor Zalán János vezette teátrumot. Az ügyről Nagy Ervin színművész úgy írt: a miniszter „egy olyan emberre bízta Budapest legpatinásabb gyerekszínházát, akit ha meglát akár a bal-, akár a jobboldali szakma, átmegy az utca túlsó felére. Eperjes Károlytól Máté Gáborig.” Sőt, „egy olyan emberre, akit hűtlen kezelésért, költségvetési csalásért feljelentett a saját minisztériuma és aki bűnszervezetben lopta az egyébként is kivéreztetett kultúra maradék pénzét”, és „toxikus és abuzív légkört tartott fenn a munkahelyén”.

A Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. (Benkő Nóra), a Trafó (Erdődi Katalin), az Örkény Színház (Gáspár Máté és Mácsai Pál), a Radnóti Színház (Kováts Adél), valamint a Katona József Színház (Máté Gábor) vezetője közös közleménye szerint Zalán János pályázatának koncepciója „nem felel meg sem a pályázati kiírásban rögzített profilnak, sem az épület adottságainak, ezért Budapest egyetlen professzionális, több évtizedes konzekvens munkával felépített gyermek- és ifjúsági színházának megszűnésével fenyeget.” A Kolibri egyedülálló ifjúsági színház volt: „Városunk gyermek- és felnőttközössége akkor jár a legjobban, ha továbbra is megmarad annak, amivé hosszú évek odaadó munkájával vált: varázslatos mesékre, szabad gondolatokra és bátor kísérletekre nyitott találkozóhelynek.” Mint írják, a Kolibri „olyan egyedülálló, progresszív színházi műhely, amelynek jelenlegi profilját és értékeit meg kell őrizni, biztonságos és kiszámítható fejlesztése mellett ki kell állni”, és ez a minisztérium, a színház nonprofit kft.-je és a főváros közös felelőssége.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.