Budapesti színházigazgatók: a helyzet a Kolibri „megszűnésével fenyeget”

  • narancs.hu
  • 2025. január 24.

Színház

Zalán Jánost annak ellenére nevezte ki a miniszter, hogy csupán egyetlen szavazatot kapott a társulatban.

Közös közleményben adnak hangot aggodalmunknak fővárosi fenntartású színházak igazgatói a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatóválasztása kapcsán – írja a fidelio.hu. Január 10-én ugyanis Hankó Balázs kultuszminiszter annak ellenére kinevezte Zalán Jánost, hogy ő csak egy szavazatot kapott a társulattól. A színházban dolgozók nagy többsége (88%, 51 fő) Vidovszky Györgyöt támogatta volna. Őt a sok évtized után leköszönő alapító, Novák János is támogatta.

Nem sokkal később kiderült, hogy tavaly májusban büntetőfeljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében, abban az időszakban, amikor Zalán János vezette teátrumot. Az ügyről Nagy Ervin színművész úgy írt: a miniszter „egy olyan emberre bízta Budapest legpatinásabb gyerekszínházát, akit ha meglát akár a bal-, akár a jobboldali szakma, átmegy az utca túlsó felére. Eperjes Károlytól Máté Gáborig.” Sőt, „egy olyan emberre, akit hűtlen kezelésért, költségvetési csalásért feljelentett a saját minisztériuma és aki bűnszervezetben lopta az egyébként is kivéreztetett kultúra maradék pénzét”, és „toxikus és abuzív légkört tartott fenn a munkahelyén”.

A Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. (Benkő Nóra), a Trafó (Erdődi Katalin), az Örkény Színház (Gáspár Máté és Mácsai Pál), a Radnóti Színház (Kováts Adél), valamint a Katona József Színház (Máté Gábor) vezetője közös közleménye szerint Zalán János pályázatának koncepciója „nem felel meg sem a pályázati kiírásban rögzített profilnak, sem az épület adottságainak, ezért Budapest egyetlen professzionális, több évtizedes konzekvens munkával felépített gyermek- és ifjúsági színházának megszűnésével fenyeget.” A Kolibri egyedülálló ifjúsági színház volt: „Városunk gyermek- és felnőttközössége akkor jár a legjobban, ha továbbra is megmarad annak, amivé hosszú évek odaadó munkájával vált: varázslatos mesékre, szabad gondolatokra és bátor kísérletekre nyitott találkozóhelynek.” Mint írják, a Kolibri „olyan egyedülálló, progresszív színházi műhely, amelynek jelenlegi profilját és értékeit meg kell őrizni, biztonságos és kiszámítható fejlesztése mellett ki kell állni”, és ez a minisztérium, a színház nonprofit kft.-je és a főváros közös felelőssége.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.