Budapesti színházigazgatók: a helyzet a Kolibri „megszűnésével fenyeget”

  • narancs.hu
  • 2025. január 24.

Színház

Zalán Jánost annak ellenére nevezte ki a miniszter, hogy csupán egyetlen szavazatot kapott a társulatban.

Közös közleményben adnak hangot aggodalmunknak fővárosi fenntartású színházak igazgatói a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház igazgatóválasztása kapcsán – írja a fidelio.hu. Január 10-én ugyanis Hankó Balázs kultuszminiszter annak ellenére kinevezte Zalán Jánost, hogy ő csak egy szavazatot kapott a társulattól. A színházban dolgozók nagy többsége (88%, 51 fő) Vidovszky Györgyöt támogatta volna. Őt a sok évtized után leköszönő alapító, Novák János is támogatta.

Nem sokkal később kiderült, hogy tavaly májusban büntetőfeljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében, abban az időszakban, amikor Zalán János vezette teátrumot. Az ügyről Nagy Ervin színművész úgy írt: a miniszter „egy olyan emberre bízta Budapest legpatinásabb gyerekszínházát, akit ha meglát akár a bal-, akár a jobboldali szakma, átmegy az utca túlsó felére. Eperjes Károlytól Máté Gáborig.” Sőt, „egy olyan emberre, akit hűtlen kezelésért, költségvetési csalásért feljelentett a saját minisztériuma és aki bűnszervezetben lopta az egyébként is kivéreztetett kultúra maradék pénzét”, és „toxikus és abuzív légkört tartott fenn a munkahelyén”.

A Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. (Benkő Nóra), a Trafó (Erdődi Katalin), az Örkény Színház (Gáspár Máté és Mácsai Pál), a Radnóti Színház (Kováts Adél), valamint a Katona József Színház (Máté Gábor) vezetője közös közleménye szerint Zalán János pályázatának koncepciója „nem felel meg sem a pályázati kiírásban rögzített profilnak, sem az épület adottságainak, ezért Budapest egyetlen professzionális, több évtizedes konzekvens munkával felépített gyermek- és ifjúsági színházának megszűnésével fenyeget.” A Kolibri egyedülálló ifjúsági színház volt: „Városunk gyermek- és felnőttközössége akkor jár a legjobban, ha továbbra is megmarad annak, amivé hosszú évek odaadó munkájával vált: varázslatos mesékre, szabad gondolatokra és bátor kísérletekre nyitott találkozóhelynek.” Mint írják, a Kolibri „olyan egyedülálló, progresszív színházi műhely, amelynek jelenlegi profilját és értékeit meg kell őrizni, biztonságos és kiszámítható fejlesztése mellett ki kell állni”, és ez a minisztérium, a színház nonprofit kft.-je és a főváros közös felelőssége.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.