Nagy Ervin a Kolibri igazgatói kinevezéséről: Ez lesz Hankó Balázs kulturális kegyelmi botránya

  • narancs.hu
  • 2025. január 21.

Színház

A gyerekszínház élére kinevezett igazgató egyetlen szavazatot kapott a társulattól, és korábban a Pesti Magyar Színház éléről furcsa körülmények között távozott. 

Hosszú Facebook-posztban értetlenkedik Nagy Ervin színész és a Tisza Párt aktivistája azon, hogy miért Zalán Jánost nevezték ki március 1-től a Kolibri Színház új igazgatójának. 

A színházat 1992-ben megalapító és azóta vezető Novák János ugyanis nem pályázott újra a posztért, a Kulturális és Innovációs Minisztérium által kiírt pályázatra négyen nyújtottak be pályázatot: Vidovszky György főrendező, Pass Andrea rendező, a korábban az Operaház vezetésére aspiráló Aczél András és Zalán János, aki tavaly februárig a Pesti Magyar Színházat vezette, illetve a Vidnyánszky-féle einstand után az SZFE rektorhelyettese lett.

A társulat előzetesen Vidovszky kinevezését támogatta, aki 51 szavazatot kapott, vagyis a stáb 88 százaléka szavazott rá, Zalán mindössze egy szavazatot kapott a társulattól, Hankó Balázs miniszter ennek ellenére mégis Zalánt nevezte ki a színház élére 2030. február végéig

A hvg.hu beszámolója szerint Zalán a pályázatában azzal érvelt, hogy meg kell menteni a Kolibrit a bezárástól, holott erről szó sincs, viszont jegyáremelést, a dinamikus árazás bevezetését és állami források megszerzését ígérte, főleg az általános iskolások kulturális programokon való részvételét támogató Lázár Ervin Programon, illetve az előadások utaztatására szolgáló Déryné Programon keresztül. Zalán pályázatát Vidnyánszky is támogatta, vizsgaelőadásokra is használnák a színházat. 

Zalán pályázatában ráadásul az is szerepelt, hogy ha nem kap plusztámogatást, akkor szerinte „egyetlen lehetőség” marad a túlélésre:

„csak és kizárólag profitorientált működés, amelyben elsősorban a felnőtt közönség számára készülő szórakoztató darabok kerülnek a fókuszba”,

vagyis megszüntetné a Kolibri kimondottan gyerekszínház jellegét, amit amúgy is a színház gyengeségei közt említ. 

Nagy Ervin ezen felháborodva magyarázatokat keres Hankó Balázs miniszter döntésére, aki szerinte vagy nem tudja, hogy kit nevezett ki a Kolibri élére, vagy csak odaadták koncként a Kolibrit Zalánnak, hogy tartsa a száját. 

Nagy Ervin azt írja Zalán Jánosról, hogy 

  • Hankó Balázs "egy olyan emberre bízta Budapest legpatinásabb gyerekszínházát, akit ha meglát akár a bal-, akár a jobboldali szakma, átmegy az utca túlsó felére. Eperjes Károlytól Máté Gáborig."
  • "egy olyan emberre, akit hűtlen kezelésért, költségvetési csalásért feljelentett a saját minisztériuma és aki bűnszervezetben lopta az egyébként is kivéreztetett kultúra maradék pénzét" – ugyanis Zalán munkáját a Pesti Magyar Színház vezetőjeként a minisztérium kénytelen volt átvilágítani, és kiderült, hogy 400 millió forintos hiány van a büdzsében. Zalán ezután hivatalosan egy állítólagos másik fontos felkérés miatt vonta vissza a Pesti Magyar Színház vezetésére beadott pályázatát, de azóta sem derült ki, hogy mi lehetett ez, vagy volt-e egyáltalán ilyen.
  • "egy olyan nímandra, aki soha semmit nem rakott le az asztalra művészileg, de tanúk állítása szerint Sinkovits Imre és Tolnay Klári otthonának számító teátrumban mindennap azt hangoztatta, hogy ez 'Az én kávéházam és majd megtanítalak benneteket színészkedni'";
  • "egy olyan emberre, aki toxikus és abuzív légkört tartott fenn a munkahelyén. Aki vizsgáztatta és csicskáztatta a kollégáit és folyamatosan visszaélt a hatalmával."
  • "egy olyan emberre, aki Szabó Zoltánnak köszönhetően már az egyetemen is megbukott fél év után, gazdasági 'anomáliák' miatt."
  • "aki megbukott mint tanár, nem csak azért mert nem tud tanítani, hanem mert úgy bánt a diákokkal, hogy abban nem volt köszönet!"
  • "akinek sikerült inkorrekt piaci magatartásával a magyar szinkronszínészek gázsiját a pincében tartani 20 éven át!"
  • "aki úgy állt bosszút, ha elbukott egy munkaügyi pert a színházában, hogy körbetelefonálta a Teátrumi Társaság igazgatóit, hogy sehova ne vegyék fel az illetőt, ha el szeretne helyezkedni (nálunk az ilyet patkánynak hívják)".

Nagy Ervin azt írja, egy ilyen emberre bízta Hankó a gyermekek kulturális nevelését, amit ahhoz hasonlít, mintha a gyermekpornográf felvételek birtoklása miatt elítélt Kaleta Gáborra bíznának egy óvodás csoportot. 

"Tisztelettel kérdezem: maguk gyengeelméjűek?" – teszi fel a kérdést Nagy, aki szerint a másik opció Zalán kinevezésére az, hogy tudják, ki ez az ember, csak zsarolhatóak. "Megkapta a Kolibrit koncként, hogy tartsa a száját" – fogalmazott a színész, aki szerint

ez lesz Hankó Balázs kulturális kegyelmi botránya.

"Látszólag pimf ügy, átmegy rajta a NER henger, oszt jól van. Rossz hírem van, Balázs. Ez az ügy nem lesz elengedve, mert itt a gyerekeinkről és olyan minőségi alkotókról van szó, akiknek ez az élete! Nekik ez nem egy gazdasági társaság, ahonnan lehet egy kis közpénzt csenni, hanem a hely, ahol generációkat nevelnek arra, hogy a színház varázsával emberré váljanak... A közösségem nem engedi meg, hogy a magyar gyerekek kedvenc színházát kiárulják kulturális gengsztereknek. PONT. Nézzen rá a négy gyerekére és kezdjen el gondolkodni! Sose késő…" – írta Nagy Ervin. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.