Színház

Elcserélve

Pintér Béla és Társulata: Szívszakadtig

  • Tompa Andrea
  • 2017. május 6.

Színház

Majdnem két évtizedes életműve oly stabil nézői érdeklődést, támogatást élvez, mint kevés (független és nem független) társulaté. A forma csiszolása a kezdetekben előadásról előadásra haladt, ahogy a színészek is együtt növögettek és erősödtek a pintéri életművel.

Ám igazán erőteljes akkor tud lenni, amikor fontos témákat erős írói/rendezői kézzel sikerül megragadni. Pintér legjelentősebb darabjai azok, amikor az előadásnak társadalmi relevanciája is van; avagy a társadalmi szint és a személyes (Pintérnél mindig családtörténeti) szál találkozni tud. Az elsődleges, „látható” történet és a mögötte lévő másodlagos, láthatatlan téma együtt képes hatni a Titkaink, a Kaiserv TV Ungarn, a Gyévuska és az Anyám orra című darabokban. Vagy amikor egyet fordul a formai innováció is: az első ilyen formai „rátalálás” volt a Parasztopera, és ennek esztétikai megújítása, új társadalomkritikai szellemmel feltöltött folytatása, A bajnok. Voltak nem sikerült Pintér-darabok is, ezekben hol a témaválasztás volt erőtlen, hol az elbeszélés volt kusza. Pintér Béla a társulatával megmaradt a Szkéné (független színházi szempontból ma már kifejezetten nem kicsi) terében, nagyjából ugyanazzal a módszertannal készül minden, ritkán vannak kilépések az ismert képletből (A bajnok az volt – más térben, más színészekkel, a Bárkibármikort pedig az Átriumban mutatták be, s az előadásnak az a tér nem tett jót). Ez az ön-röghözkötés is mutatja: a társulat a saját kimunkált rendszerében, nyelvénél kíván maradni.

A Szívszakadtig című új darabban egy fiatal, kezdetben még szerelmes pár szervátültetésre vár; egyikőjüknél sikeresen megtörténik az új szív beültetése, a másikuknál nem. Az új szívhez azonban sok pénz kell, a lány családja felszámolja vagyonát, és a kért milliókat leteszi az orvos asztalára. Remek a szívtranszplantációs jelenet, melyben két orvos éppen a legnagyobb kihívást jelentő műtéti mutatványt végzi, miközben a Zeneakadémián bemutatott koncertről fecsegnek mint két esztéta. Pintér Béla orvosfigurájának jelenetében felsejlik a lehetőség, hogy erre menjünk tovább a történetben, mert a magyar egészségügy releváns társadalomkritikai lehetőséget is tartogat, de nem, a szívek útján haladunk.

A műtét ugyanis nem sima ügy. Aki szívet kap, annak viselkedése is megváltozik, lassan egész személyisége, világa, társadalmi ügyekhez való viszonya kicserélődik. A dolgok pedig szétmállanak körülötte, az új szív új helyzetet teremt, az előző tulajdonos múltjából előjönnek a bonyodalmak – és hab a tortán, egy nem akármilyen fiú is.

A helyzetek azonban nem elég erősek vagy izgalmasak, a történet nem tart ki feszesen, és társadalmi relevanciája sincs igazán. A színészek játéka persze élvezetes, de a forma túl ismert, a drámai anyag szegényes. Valahol a háttérben van a történetnek, a figuráknak aktualitása, az aktivista lányok a TESZ-ben dolgoznak, fákat mentenek, komoly, „20 fős” tüntetéseket szerveznek, mások csalnak a taxi­órán. Mégis akkor erős ez a társadalmi be­ágyazottság, ha történetté tud válni, úgy, mint a Pintér Béla alakította orvos esetében, aki kiválóan hozza létre az elithez tartozó jó szakembert, aki persze korrupt és cinikus, és végső soron semmiért nem vállal felelősséget. Jól megírt szereplő még – Friedenthal Zoltán kivételes alakításában – egy körülményes, tudálékosan fogalmazó, fárasztó és vicces öregember. Thuróczy Szabolcs apát alakít remekül poentírozva, minden megszólalásával erőteljesen. Van humora Enyedi Évának és figurájának, aki liberális civil aktivistaként szajkózza az elfogadás szólamait, de azért neki lesz elege először abból, hogy a húga egy igazi „kisebbséget” költöztet be a házba. És finom a játéka Szabó Zoltánnak, az ártatlan vloggernek és kissé ügyetlen szerelmesnek, aki akkor a leghumorosabb, amikor vlogol. Stefanovics Angélának jut a nehéz falat: az új szívet kapó aktivista lányból ő változik át vidéki asszonnyá. Utóbbit azonban nehezen találja, ahogy mi is nézőként: bár az átalakulását egy folyamat jelzi (lassan „öltözik be” kendős nénikének), bizonytalanok vagyunk ebben a nyilván mesei, nem realista átváltozásban; a rendkívülisége nem érzékelhető, a valóságossága nem hihető. A fogyatékos (és fekete) fiú új fordulatot hoz a történetbe (ismét Friedenthal), humorforrásnak jó, de nem jutunk messzebbre vele. Nem tudok rájönni, a humoron kívül mit jelenthet még – társadalomkritikának és sztorinak egyként kevés ez; le is ül az előadás ezekben a jelenetekben. Van azonban megrendülési pillanat is, a világos-sötét színek keverésének Pintér komoly tudója. És ebben a történetben is a legártatlanabb bukik el, éppen az, aki feláldozza magát másokért.

Pintér közvetlen megszólalással nyit és zár, reflektálja a színjátéki keretet, bár ennek mintha most az volna az olvasata, hogy nem sikerül belevágni erőteljesen az eseményekbe. S érezhető ugyan a drámai, írói lehetőség az „elcserélt szív” sztoriban, de sem ez, sem a mögöttes, rejtett szándék, amit ez az előadás el akart beszélni, nem tárult fel.

Szkéné, március 27.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.