Jó olyan színházat nézni, ami komolyan veszi a nézőt - egy-egy remek előadás Komáromban és Újvidéken

  • Artner Sisso
  • 2024. március 5.

Színház

A társadalmi szembenézés, az önvizsgálat és a művészi identitáskeresés jegyében mutattak be január végén két határon túli magyar színházban, a Komáromi Jókai Színházban és az Újvidéki Színházban két fontos elóőadást. Mindkettő témája a színház maga, mindkettőt színházigazgató rendezte.

Komáromba hívták Béres Attilát, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatóját, hogy állítsa színpadra a Klaus Mann kisregénye nyomán, Varga Emese által bravúrosan dramatizált Mefisztót a Tükrök évadának nevezett időszakban. Béres Erdélyből indult, Budapesten végzett, 2006-ban lett az Operettszínház főrendezője, 2015-től pedig az idén kétszáz éves Miskolci Nemzeti Színházat vezeti. A színház az egyetlen magyar teátrumként az Európai Színházi Unió tagja lett.

A Komáromi Jókai Színház teljesítménye az elmúlt majd’ húsz évben hullámzó. Az intézmény szeretné újrapozícionálni magát időről időre, ezért szinte szimbolikus, hogy a Mefisztó főszerepét a rendező Gál Tamásra, a színház 2020-ban beiktatott felvidéki születésű, de Magyarországon is sokat működött jelenlegi igazgatójára osztotta. Dupla csavar, hogy Gál színészből lett színházigazgatót alakít a hatalom, a művészet, a manipuláció és a lelkiismeret kapcsolatáról szóló előadásban. A történet Fico újabb kormányzásának idején ott is elképesztően aktuális.

 
Fotó: Dömötör Ede

Magas labda tehát a becsvágy és lelkiismeret között őrlődő színész, színházigazgató Hendrik Höfgen pályáján keresztül bemutatni a propaganda által vezérelt rezsimek természetét. És hatásos is. A nézőtér oldalsó járatait felhasználó közjátékok, a játéktér erős fényekkel való felosztása, az ipari zörejek és Lakatos Róbert finomabb zenéinek ellentéte, Horesnyi Balázs egyszerű, de gigantikus díszlete, a mindent eltipró diktatúrát szimbolizáló óriási katonai bakanccsal és a falakba épített, mérsékelt funkcióval bíró vízszintes emberi alakokkal külön-külön is bombasztikus ötletek. A társulati összhang és a színészek játéka viszont nem egyenletes, így a nagy lehetőség mellett többször elmegy az előadás. A főszereplő pedig olykor vánszorog az erős, szellemes monológjai után, mintha inkább a hétköznapi, továbblépni képtelen figura felé billentené a szerepét, holott egy színházigazgatónak a színpadon és a valóságban is húznia kell magával a csapatát.

 
Fotó: Dömötör Ede

Több figyelemreméltó egyéni teljesítmény van az előadásban, sőt akadnak nagy meglepetések is: például Szebellai Dániel alakítása, ami felhívja a figyelmet arra, hogy a tehetségtelen, nemzetszocialista színész Miklas kicsi megvillanása kulcsszerep. Érdekes, hogy egy híresen vonalas ex-színházigazgató is színre került: Teophil Mardert, a fontoskodó és nagyképű színdarabírót Gáspárik Attila alakítja, aki 2012 és 2022 között a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház igazgatója volt. A Göringet igen plasztikusan játszó Mokos Attila szerepe szerint ebben már komoly szellemi összeesküvést fedezhetne fel.

 
Fotó: Dömötör Ede

Béres Attila Mefisztója megmutatja, hogy az ember csak egy ideig képes hazudni magának, aztán falnak megy, vagy elkezd száguldani az őrület felé. De az is felsejlik az előadás kapcsán, hogy a színház lényege „túlmutat a történelem kulisszáin, túllép időn és politikán”.

*

A Történt egyszer Újvidéken című előadás a közönség, a színészek és a rendezők, valamint a klasszikus és a kortárs színház viszonyával foglalkozik. A művészi identitás kérdését járja körül vajdasági magyar kontextusban.

Urbán András rendező a posztjugoszláv avantgárd színház egyik legfontosabb műhelye, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház alapítója és igazgatója volt. Frissen nevezték ki az idén ötvenéves Újvidéki Színház élére. Olyan előadással indított, ami a társulatról, a társulat történetéről és identitásáról szól, és egyben saját színházcsinálói ars poeticája is. A Történt egyszer Újvidéken saját szövegekből, beszélgetésekből, vitákból, improvizációkból született, összességében az egész Vajdaságról szól. Bátor előadás.

 
Fotó: Srdan Doroski

A színház, illetve a színház épületének elmúlt ötven évét mutatja be őszinte és impulzív színészi megnyilatkozásokkal. Az egész társulat szerepel benne. A kerettörténet szerint a színészek a színház ötvenéves születésnapjára szervezett gálaműsor másnapján, hajnalban ráébrednek, hogy mivel reggel társulati ülés lesz, már nem érdemes hazamenniük. Addig is őrültségekkel foglalkoznak, delirálnak, szellemet idéznek, egymást basztatják, meg a közönséget is. Elhangzik sok dal korábbi előadásokból, de a vajdasági zenész, Szerda Árpád szerzeményei és más egyéb zeneszámok is előjönnek, amelyek a témához, illetve az életérzéshez kapcsolódnak.

 
Fotó: Srdan Doroski 

A rendező és a koreográfus Gergye Krisztián is ügyelt arra, hogy az összhang tökéletes legyen. Kitűnőek az önreflexív stand upok és a zenés klipek (Krizsán Szilvitől Pongó Gáborig), és fantasztikus László Judit is, aki dzsesszénekesként is remek előadó: velőtrázó Szomorú vasárnapot énekel az előadás közepén, Mészáros Árpád pedig profi dekadens kabaristaként is kiválóan exponálta magát. A szürreális parti egy esztrádnak látszó, de mély értelmű jelenetfüzér a mozi korszakára emlékező indiános revütől a szerb-magyar keverék szlengben előadott párbeszédeken át a vezető színészek viadaláig. A Harag György rendezőre, a „keménypöcsű székely emberre” emlékező jelenettel a kisebbségi kör is bezárult, amit Mészáros Árpád a Rocky Horror Picture Show-ból a My sweet Transvestite from Transylvania című dallal, fülledt Gergye-koreográfiával ünnepel meg.

 
Fotó: Srdan Doroski

„Ha a nézőtéren már nem lesz itt senki/Ha már bosszankodva sem akarsz itt lenni/Akkor már lőttek a színháznak/Akkor vége lesz a világnak!” – mondja el prózában az előadás végén Elor Emina az előadás derekán még az egész társulat által énekelt dal szövegét, vagyis a hitvallásukat.

Jó olyan színházat nézni, amelyben minket, nézőket komolyan vesznek. És ez mindkét előadásra igaz.

(Címlapképünkön: részlet a Történt egyszer Újvidéken című előadásból. Fotó: Srdan Doroski)

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?

„Mint egy óvodás”

A közszereplők cáfolhatóan hamis privát legendáival az egyik fő probléma az irracionalitás, a logikátlanság – vélekedik a történész. A többi közt Magyar Péter sikeréről is beszélgettünk Ungváry Krisztiánnal, aki nem hiszi, hogy az országban hamarosan véget érne az agymosó demagógia uralma.