Színház

Az arcunkra fagyott mosoly

Lavina

Kritika

Akinek van családja, könnyen láthatja úgy, hogy az idill sokszor a borzalmak előszobája, és kizárólag arra jó, hogy még magasabbról essünk pofára, ha beüt a krach.

Kényelmes nyugati civilizációnk fenntarthatóságának kulcsa, hogy a társadalmi elvárások és az emberi valóság közötti tér minél kisebb legyen. Legyünk jó polgárok, megértő barátok, odaadó házastársak és gyerekeinket az életünknél is szeressük jobban. A rengeteg elvárás teljesítése közben, ha bele akarunk férni a „jó ember” kategóriába, önmagunkat jobbára a háttérbe kell szorítanunk. De ha egy hóágyú úgy találja el a fehér lepellel takart ösztöneinket, hogy kibukkan alóla a valódi énünk, egyszeriben az egész társadalom szerkezete meginog.

Az efféle kötelezően fakultatív önmegtagadásra számos dramedy épül, a kánon kiemelkedő darabja pedig Ruben Östlund filmje, a Lavina, amely ezúttal Pelsőczy Rékát ihlette meg. A rendező már jártas a skandináv drámák feldolgozásában, Thomas Vinterberg Vadászat és Születésnap című filmjeit is színpadra vitte, a Lavinával azonban humorosabbra vette a formát, kicsit talán humorosabbra, mint kellett volna.

Nem egyszerű egy külső helyszínekre nagyban építő filmet néhány négyzetméterre beszorítani, főképp, ha a tájnak szerepe is van, márpedig itt kulcsfontosságú a végtelen fehérség nyomasztása. A látvány (díszlet: Tihanyi Ildikó) mégsem csonka. Egy ötletesen használt kocka, mely kívülről havas tájképként, belülről szállodai szobaként, illetve szaunaként működik, bőven elég, hogy érzékeltesse, ebben a fagyos atmoszférában kint és bent egyaránt be vagyunk zárva, nincs menekvés a robajjal közelgő konfrontáció elől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.