Tánc

Pataky Klári Elfelejti, belebotlik…

  • Sisso
  • 2017. április 2.

Színház

Pataky Klári Elfelejti, belebotlik… című új koreográfiájában megint csak női tekintettel látja a világot. Nem azért, mert erre csak a női koreográfusok képesek, hanem azért, mert a társadalom és az abban elfoglalt női szerepek izgatják kezdettől fogva. Finoman hangolja a közönséget, túlérzékenyen rajzol, mintha halvány ceruzával tenné, aztán néha visszatöröl, és újra kerekít, majd határozottan áthúz vastagabban egy-egy táncba foglalt gondolatfutamot. Az akadályozottság és az azt követő lendület lesz az előadás ritmusa.

Három nőről szól a mese, bár történet nincsen. Három erős karakterű előadó – Dányi Viktória, Nagy Csilla, Temesvári Zsófia – táncolja a különös gesztusrendszerből álló koreográfiát, szinkronban vagy elcsúsztatva egymás mellett, miközben szól a dzsesszdob, esetleg épp a csendet ritmizálják a mozdulatok. Izgalmas figurák formálódnak, miközben senki nem lóg ki a sorból. Dányi és Nagy már önálló alkotókként is ismertek a kortárs táncban, és sejthető, hogy személyiségük is benne volt a koncepcióban. Magyarul bele voltak kalkulálva a vendégművészek, hiába tűnik úgy, hogy még a nézéseik is mind Pataky Klári instrukcióira olyanok, amilyenek.

Szépek ők így hárman, sokféleségükben azok, akár az Almodóvar-galaxis fő figurái, ahogy keresik a megnyilvánulási lehetőségeket. A megszokott mozdulatsoraik, a napi rutin közben saját utat járnak, és kimutatják a foguk fehérjét is, ha kell. Nem lötyög és nem feszül rajtuk a szerep. Túlságosan is kimértek valahogy.

Több emlékezetes képet is ki tudnék ragadni a falvédőmre az előadásból, de a legszebb a zöldségzabálós, barokkos jelenet. Először visszafogottan kóstolgatják, majd vadul tömik magukba a zöldséget, miközben az idő áll, és egy több száz éves szárnyas oltár szent asszonyai kacsintanak ránk. Odaképzelem a feltartott középső ujjakat is.

Pataky Klári Társulat, Bethlen Téri Színház, február 15.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.