Tánc

Pataky Klári Elfelejti, belebotlik…

  • Sisso
  • 2017. április 2.

Színház

Pataky Klári Elfelejti, belebotlik… című új koreográfiájában megint csak női tekintettel látja a világot. Nem azért, mert erre csak a női koreográfusok képesek, hanem azért, mert a társadalom és az abban elfoglalt női szerepek izgatják kezdettől fogva. Finoman hangolja a közönséget, túlérzékenyen rajzol, mintha halvány ceruzával tenné, aztán néha visszatöröl, és újra kerekít, majd határozottan áthúz vastagabban egy-egy táncba foglalt gondolatfutamot. Az akadályozottság és az azt követő lendület lesz az előadás ritmusa.

Három nőről szól a mese, bár történet nincsen. Három erős karakterű előadó – Dányi Viktória, Nagy Csilla, Temesvári Zsófia – táncolja a különös gesztusrendszerből álló koreográfiát, szinkronban vagy elcsúsztatva egymás mellett, miközben szól a dzsesszdob, esetleg épp a csendet ritmizálják a mozdulatok. Izgalmas figurák formálódnak, miközben senki nem lóg ki a sorból. Dányi és Nagy már önálló alkotókként is ismertek a kortárs táncban, és sejthető, hogy személyiségük is benne volt a koncepcióban. Magyarul bele voltak kalkulálva a vendégművészek, hiába tűnik úgy, hogy még a nézéseik is mind Pataky Klári instrukcióira olyanok, amilyenek.

Szépek ők így hárman, sokféleségükben azok, akár az Almodóvar-galaxis fő figurái, ahogy keresik a megnyilvánulási lehetőségeket. A megszokott mozdulatsoraik, a napi rutin közben saját utat járnak, és kimutatják a foguk fehérjét is, ha kell. Nem lötyög és nem feszül rajtuk a szerep. Túlságosan is kimértek valahogy.

Több emlékezetes képet is ki tudnék ragadni a falvédőmre az előadásból, de a legszebb a zöldségzabálós, barokkos jelenet. Először visszafogottan kóstolgatják, majd vadul tömik magukba a zöldséget, miközben az idő áll, és egy több száz éves szárnyas oltár szent asszonyai kacsintanak ránk. Odaképzelem a feltartott középső ujjakat is.

Pataky Klári Társulat, Bethlen Téri Színház, február 15.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.