Tánc

Pataky Klári Elfelejti, belebotlik…

  • Sisso
  • 2017. április 2.

Színház

Pataky Klári Elfelejti, belebotlik… című új koreográfiájában megint csak női tekintettel látja a világot. Nem azért, mert erre csak a női koreográfusok képesek, hanem azért, mert a társadalom és az abban elfoglalt női szerepek izgatják kezdettől fogva. Finoman hangolja a közönséget, túlérzékenyen rajzol, mintha halvány ceruzával tenné, aztán néha visszatöröl, és újra kerekít, majd határozottan áthúz vastagabban egy-egy táncba foglalt gondolatfutamot. Az akadályozottság és az azt követő lendület lesz az előadás ritmusa.

Három nőről szól a mese, bár történet nincsen. Három erős karakterű előadó – Dányi Viktória, Nagy Csilla, Temesvári Zsófia – táncolja a különös gesztusrendszerből álló koreográfiát, szinkronban vagy elcsúsztatva egymás mellett, miközben szól a dzsesszdob, esetleg épp a csendet ritmizálják a mozdulatok. Izgalmas figurák formálódnak, miközben senki nem lóg ki a sorból. Dányi és Nagy már önálló alkotókként is ismertek a kortárs táncban, és sejthető, hogy személyiségük is benne volt a koncepcióban. Magyarul bele voltak kalkulálva a vendégművészek, hiába tűnik úgy, hogy még a nézéseik is mind Pataky Klári instrukcióira olyanok, amilyenek.

Szépek ők így hárman, sokféleségükben azok, akár az Almodóvar-galaxis fő figurái, ahogy keresik a megnyilvánulási lehetőségeket. A megszokott mozdulatsoraik, a napi rutin közben saját utat járnak, és kimutatják a foguk fehérjét is, ha kell. Nem lötyög és nem feszül rajtuk a szerep. Túlságosan is kimértek valahogy.

Több emlékezetes képet is ki tudnék ragadni a falvédőmre az előadásból, de a legszebb a zöldségzabálós, barokkos jelenet. Először visszafogottan kóstolgatják, majd vadul tömik magukba a zöldséget, miközben az idő áll, és egy több száz éves szárnyas oltár szent asszonyai kacsintanak ránk. Odaképzelem a feltartott középső ujjakat is.

Pataky Klári Társulat, Bethlen Téri Színház, február 15.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.