Színház

„Csináld meg te!”

Maradjunk annyiban

  • Tompa Andrea
  • 2017. április 2.

Színház

Az előadás mintha akkor kezdődne valójában, amikor vége van. Amikor a hajléktalan asszonyt alakító színésznő, Szalai Kriszta – egyébként jelentős taps után – színpadra szólítja azt az embert, aki monológját nemcsak ihlette, de egész élettörténetét, sorsát kölcsönadta, elmesélte neki.

Felmegy a színpadra Lakatosné Jutka, a közönség kitörő tapssal ünnepli. Elkezdődik valami, ami fórumszínháznak nevezhető, bár senki sem irányítja a beszélgetést. Lehet szabadon kérdezni, felelni, a közönség egymásnak is válaszolgat. Már-már forradalmat kirobbantani kész indulatok ébrednek: mit lehet tenni az utcán élőkért, kinek volna a dolga, miért van ennyi szegény ember, mit tesznek a vezetők és az egyházak, hiszen úgymond keresztény kormány van.

A vállalkozás szimpatikus: Szalai Kriszta a rádióban hallotta Lakatosné Jutka élettörténetét, felkereste őt, beszélgettek, ezután maga is kiment néhány éjszakára az utcára, végül előadás lett belőle. Az est mögött igazi „akarás” van, misszió. Talán túlságosan is erős ez a misszió, vagy inkább kontrollálatlan: Szalai azzal bocsát el az előadás végén, hogy reméli, hazafele menet már tudjuk, hogy min gondolkozzunk. Ám lehet, hogy eddig is gondolkodtunk, vagy tettünk, a közönségben vannak is „profik”, a hajléktalan embereket segítő civilek, A Város Mindenkié csoport képviselői, legalább három szociológus és mások.

A színésznő az erős történetet a leghagyományosabb reprezentációs formában és játékmódban tárja elénk: a szemünk láttára beöltözik utcán élő nőnek (tiszta ruhák, piszkosságot keltő smink és egy általam sosem látott, fogra kenhető krém, ami a fogak rossz állapotát hivatott jelezni). És erősen, túl erősen dolgozik az érzelmi hatással, egyfajta öntudatlan, talán szándéktalan vádemeléssel. Rendjén van, felelős mindenki, de ne állítsanak a szőnyeg szélére. A túl erős érzelmi hatások különbözőképpen hatnak; mellettem valaki sír, engem inkább eltávolít. Kicsit sok az önsajnálat, ahogy előadja ezt a történetet, színészként akkor a legjobb, amikor dühösen kitör; elfojtott indulatai jól jelzik azt a helyrehozhatatlan hajótörést, amit ez az élet elszenvedett. Az estnek nincs külső rendezője, dramaturgja, szakértője. Az elején érthetetlen szerepű vécépapír-tekergetésre is invitálják a közönséget, mintha valami csapatépítés folyna (semmi értelme egyébként), miközben a színésznő a színpadon jól érzi magát a zenére, táncikál. Aztán belecsapunk az élettörténetbe.

Lakatosné Jutka sorsa rendkívüli, és mégsem az: minden hajléktalansors valahogy nagy történet. Intézetben nevelkedő, de örökbe nem adható, abuzált gyermek áll a startvonalnál. Lakatosné, immár maga a konkrét, valóságos és sorsát méltósággal viselő ember legmegrendítőbb pillanata, amikor a saját életét tönkrementnek, szarnak nevezi. Olyan, mint egy fekete lyuk, minden szó fölöslegessé válik. Felkavaró mondatokat mond a megbocsátásról, meg lehet-e bocsátani a szülőknek, az elkövetőknek.

A színész tudása a színházi előadás: egy megismételhető, hatásokra építő, kiszámított útvonalon haladó mű létrehozása. A „valódi szereplő”, Lakatosné tudása puszta lénye, saját és hajléktalan embertársai sorsáról való gondolkodása, tartása. Lakatosné „lejátszhatatlan”, vagyis nyilvánvalóan sokkal erősebb, hiszen hitelességéhez nem férhet kétség; a színész mégis fontos közvetítő. Különösen itt, hiszen a Centrál Színház stúdiótermében vagyunk, nem független színházban, vagy a Kálvin téren nézünk egy flash mobot. Utóbbi módszert egy fiatal szociológus ajánlgatja a színésznőnek. Csodás gondolat: csinálja meg spontán módon a monológját az arra járó embereknek. Figyelni fognak, állítja, amivel én is egyetértek (és azt is gondolom, hogy az sokkal kortársibb színház lenne). Egy idős férfi ráförmed a lányra: csináld meg te! Mintha a férfi „színházi élményét” akarná valaki elvenni, azt a hagyományos formát, hogy egy színésznő belebújik a szerepbe, a közönség pedig kényelmes zsöllyéből nézi mások nyomorát.

Szalai Kriszta vállalásának fontosságát ebben a közvetítői szerepben látom: olyan emberekhez szól a színház nyelvén, akik egy alternatív, kortárs színházi formában nem találkoznának ezzel az élettel (mert nem járnak ilyen színházakba, vagy idegen számukra), másrészt tágítja a színházról való felfogást. Jó helyen teszi, mondjuk. Ugyanis a hajléktalantörténet és a fórumszínházi forma fura helyre került: egy szórakoztató színházba. Alant, a nagyszínpadon épp arról van szó – a színház legsikeresebb, sztárokkal játszott darabjában –, hogy ha majd kimosdasz a koszos ruháidból és nyelvezetedből, ha majd magamhoz emellek és megtanulsz végre rendesen beszélni, nem holmi dialektusban, akkor majd elég jó leszel, akár feleségül is vehetlek. A My Fair Lady enyhén szólva idejétmúlt, senki által felül nem vizsgált, nagyon is kirekesztő gondolatra épül. Nem tudom hát, milyen színházban is vagyok, milyen szellemi vállalásai vannak ennek a színháznak, de amit az egyik színpadon állítanak, azt a másikon épp cáfolják.

Centrál Színház, február 24.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.