Radnai Márk már nem emlékszik rá, hogy megfenyegette Koltai Tamást

  • - urfi -
  • 2015. november 7.

Színház

Radnai korábban bocsánatot kért, hogy lecsótányozta és az ujjai eltörésével fenyegette az idős kritikust. Most, hogy Koltai már nem tud ellenkezni, a bátor rendező mindent tagad.

A Fidelio interjút készített Radnai Márk rendezővel, amelyben az újságíró, Hernádi-Bozi Eszter finoman szólva is tapintatosan rákérdez a kényes ügyre. Egészen pontosan így:

– A nyár folyamán egy, a Closer című darabodat érintő kritika miatti felháborodásod szolgáltatott témát a kulturális sajtó számára. Saját magaddal szemben mennyire vagy kritikus?

Erre Radnai a következőt válaszolja:

– A Closer előadással kapcsolatos felháborodásom maximum a bulvármédiának adhatott témát, és mivel én azóta sem olvastam az említett kritikát, így nehéz is reagálnom rá. Ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz. Nem szoktam rólam megírt kritikák miatt fenyegetni embereket.

Balra Radnai

Balra Radnai

Fotó: Átrium Film-Színház

Igen, jól látják, tényleg azt mondta, hogy „ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz”. Az újságíró pedig nem kérdez vissza.

A valóság

Ez a bizonyos történet úgy kezdődött, hogy Koltai Tamás, az egy hónappal később elhunyt kritikus a Facebookon nyilvánosságra hozta Radnai Márk levelét, amiben ez állt: „Valaki egyszer azt mondta rád, »kártékony csótány«. Szerinted miért? Ha még egyszer meglátlak bármelyik előadásom közelében, egyesével töröm el minden ujjad.”

A levél valódiságát Radnai akkor elismerte, és a maga módján bocsánatot is kért érte.

Az előadásnak helyet adó színház, az Átrium művészeti vezetője azt írta: „Radnai Márk rendező olyan stílusú üzenetet küldött Koltai Tamás kritikusnak, amely minden színházetikai és alapvető emberi normát megsért.”

Az Átrium egy ideig szüneteltette az előadás játszását, és Upor László ideiglenesen a darab fordítását is letiltotta.

Csendes-Erdei Emese újságíró ezután számolt be róla, hogy korábban Radnai őt is megfenyegette, mert le akart hozni egy interjút, amelyet amúgy a színház kezdeményezett: „Közölte, hogy eltöri a kezemet, ha lehozom a cikket.” Ezt kérdésünkre akkor az Átrium ügyvezető igazgatója is megerősítette.

Vajon a fenti megszólalók közül mindenki hazudik Radnai szerint, saját magát is beleértve? És az előadásának helyet adó színház vezetői vagy éppen maga Koltai Tamás is a bulvársajtó részét képeznék, amely ugyebár az egészet csak kitalálta?

Hirtelen felindulás

„Radnai Márk rendező következetesen arrogáns magatartása – és egyáltalán nem mellékesen nevezetes »hirtelen felindulása« – miatt úgy döntöttem, hogy a Closer című előadás fordítói jogdíját a továbbiakban nem veszem fel, és kérem az Átrium Színházat, hogy az összeget mostantól egyenest a Színművészeti Egyetem hallgatóit segítő Várkonyi Alapítványnak utalják. A döntést hetekkel ezelőtt meghoztam, a színház vezetői megértették, elfogadták. Ha korábban bizonytalan lettem volna (nem voltam), a rendezővel minap megjelent interjú végképp segített volna.” Ezt írja a Facebookon megjelent közleményében Upor László, aki korábban itt foglalta össze véleményét az esetről és annak tágabb kontextusáról. Ugyancsak a Facebookon jelezte több kritikus, hogy Radnai Márk előadásairól ezek után nem ír kritikát.

 

(Leadkép: jegy.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.