Radnai Márk már nem emlékszik rá, hogy megfenyegette Koltai Tamást

  • - urfi -
  • 2015. november 7.

Színház

Radnai korábban bocsánatot kért, hogy lecsótányozta és az ujjai eltörésével fenyegette az idős kritikust. Most, hogy Koltai már nem tud ellenkezni, a bátor rendező mindent tagad.

A Fidelio interjút készített Radnai Márk rendezővel, amelyben az újságíró, Hernádi-Bozi Eszter finoman szólva is tapintatosan rákérdez a kényes ügyre. Egészen pontosan így:

– A nyár folyamán egy, a Closer című darabodat érintő kritika miatti felháborodásod szolgáltatott témát a kulturális sajtó számára. Saját magaddal szemben mennyire vagy kritikus?

Erre Radnai a következőt válaszolja:

– A Closer előadással kapcsolatos felháborodásom maximum a bulvármédiának adhatott témát, és mivel én azóta sem olvastam az említett kritikát, így nehéz is reagálnom rá. Ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz. Nem szoktam rólam megírt kritikák miatt fenyegetni embereket.

Balra Radnai

Balra Radnai

Fotó: Átrium Film-Színház

Igen, jól látják, tényleg azt mondta, hogy „ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz”. Az újságíró pedig nem kérdez vissza.

A valóság

Ez a bizonyos történet úgy kezdődött, hogy Koltai Tamás, az egy hónappal később elhunyt kritikus a Facebookon nyilvánosságra hozta Radnai Márk levelét, amiben ez állt: „Valaki egyszer azt mondta rád, »kártékony csótány«. Szerinted miért? Ha még egyszer meglátlak bármelyik előadásom közelében, egyesével töröm el minden ujjad.”

A levél valódiságát Radnai akkor elismerte, és a maga módján bocsánatot is kért érte.

Az előadásnak helyet adó színház, az Átrium művészeti vezetője azt írta: „Radnai Márk rendező olyan stílusú üzenetet küldött Koltai Tamás kritikusnak, amely minden színházetikai és alapvető emberi normát megsért.”

Az Átrium egy ideig szüneteltette az előadás játszását, és Upor László ideiglenesen a darab fordítását is letiltotta.

Csendes-Erdei Emese újságíró ezután számolt be róla, hogy korábban Radnai őt is megfenyegette, mert le akart hozni egy interjút, amelyet amúgy a színház kezdeményezett: „Közölte, hogy eltöri a kezemet, ha lehozom a cikket.” Ezt kérdésünkre akkor az Átrium ügyvezető igazgatója is megerősítette.

Vajon a fenti megszólalók közül mindenki hazudik Radnai szerint, saját magát is beleértve? És az előadásának helyet adó színház vezetői vagy éppen maga Koltai Tamás is a bulvársajtó részét képeznék, amely ugyebár az egészet csak kitalálta?

Hirtelen felindulás

„Radnai Márk rendező következetesen arrogáns magatartása – és egyáltalán nem mellékesen nevezetes »hirtelen felindulása« – miatt úgy döntöttem, hogy a Closer című előadás fordítói jogdíját a továbbiakban nem veszem fel, és kérem az Átrium Színházat, hogy az összeget mostantól egyenest a Színművészeti Egyetem hallgatóit segítő Várkonyi Alapítványnak utalják. A döntést hetekkel ezelőtt meghoztam, a színház vezetői megértették, elfogadták. Ha korábban bizonytalan lettem volna (nem voltam), a rendezővel minap megjelent interjú végképp segített volna.” Ezt írja a Facebookon megjelent közleményében Upor László, aki korábban itt foglalta össze véleményét az esetről és annak tágabb kontextusáról. Ugyancsak a Facebookon jelezte több kritikus, hogy Radnai Márk előadásairól ezek után nem ír kritikát.

 

(Leadkép: jegy.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.