Radnai Márk már nem emlékszik rá, hogy megfenyegette Koltai Tamást

  • - urfi -
  • 2015. november 7.

Színház

Radnai korábban bocsánatot kért, hogy lecsótányozta és az ujjai eltörésével fenyegette az idős kritikust. Most, hogy Koltai már nem tud ellenkezni, a bátor rendező mindent tagad.

A Fidelio interjút készített Radnai Márk rendezővel, amelyben az újságíró, Hernádi-Bozi Eszter finoman szólva is tapintatosan rákérdez a kényes ügyre. Egészen pontosan így:

– A nyár folyamán egy, a Closer című darabodat érintő kritika miatti felháborodásod szolgáltatott témát a kulturális sajtó számára. Saját magaddal szemben mennyire vagy kritikus?

Erre Radnai a következőt válaszolja:

– A Closer előadással kapcsolatos felháborodásom maximum a bulvármédiának adhatott témát, és mivel én azóta sem olvastam az említett kritikát, így nehéz is reagálnom rá. Ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz. Nem szoktam rólam megírt kritikák miatt fenyegetni embereket.

Balra Radnai

Balra Radnai

Fotó: Átrium Film-Színház

Igen, jól látják, tényleg azt mondta, hogy „ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz”. Az újságíró pedig nem kérdez vissza.

A valóság

Ez a bizonyos történet úgy kezdődött, hogy Koltai Tamás, az egy hónappal később elhunyt kritikus a Facebookon nyilvánosságra hozta Radnai Márk levelét, amiben ez állt: „Valaki egyszer azt mondta rád, »kártékony csótány«. Szerinted miért? Ha még egyszer meglátlak bármelyik előadásom közelében, egyesével töröm el minden ujjad.”

A levél valódiságát Radnai akkor elismerte, és a maga módján bocsánatot is kért érte.

Az előadásnak helyet adó színház, az Átrium művészeti vezetője azt írta: „Radnai Márk rendező olyan stílusú üzenetet küldött Koltai Tamás kritikusnak, amely minden színházetikai és alapvető emberi normát megsért.”

Az Átrium egy ideig szüneteltette az előadás játszását, és Upor László ideiglenesen a darab fordítását is letiltotta.

Csendes-Erdei Emese újságíró ezután számolt be róla, hogy korábban Radnai őt is megfenyegette, mert le akart hozni egy interjút, amelyet amúgy a színház kezdeményezett: „Közölte, hogy eltöri a kezemet, ha lehozom a cikket.” Ezt kérdésünkre akkor az Átrium ügyvezető igazgatója is megerősítette.

Vajon a fenti megszólalók közül mindenki hazudik Radnai szerint, saját magát is beleértve? És az előadásának helyet adó színház vezetői vagy éppen maga Koltai Tamás is a bulvársajtó részét képeznék, amely ugyebár az egészet csak kitalálta?

Hirtelen felindulás

„Radnai Márk rendező következetesen arrogáns magatartása – és egyáltalán nem mellékesen nevezetes »hirtelen felindulása« – miatt úgy döntöttem, hogy a Closer című előadás fordítói jogdíját a továbbiakban nem veszem fel, és kérem az Átrium Színházat, hogy az összeget mostantól egyenest a Színművészeti Egyetem hallgatóit segítő Várkonyi Alapítványnak utalják. A döntést hetekkel ezelőtt meghoztam, a színház vezetői megértették, elfogadták. Ha korábban bizonytalan lettem volna (nem voltam), a rendezővel minap megjelent interjú végképp segített volna.” Ezt írja a Facebookon megjelent közleményében Upor László, aki korábban itt foglalta össze véleményét az esetről és annak tágabb kontextusáról. Ugyancsak a Facebookon jelezte több kritikus, hogy Radnai Márk előadásairól ezek után nem ír kritikát.

 

(Leadkép: jegy.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.