Radnai Márk már nem emlékszik rá, hogy megfenyegette Koltai Tamást

  • - urfi -
  • 2015. november 7.

Színház

Radnai korábban bocsánatot kért, hogy lecsótányozta és az ujjai eltörésével fenyegette az idős kritikust. Most, hogy Koltai már nem tud ellenkezni, a bátor rendező mindent tagad.

A Fidelio interjút készített Radnai Márk rendezővel, amelyben az újságíró, Hernádi-Bozi Eszter finoman szólva is tapintatosan rákérdez a kényes ügyre. Egészen pontosan így:

– A nyár folyamán egy, a Closer című darabodat érintő kritika miatti felháborodásod szolgáltatott témát a kulturális sajtó számára. Saját magaddal szemben mennyire vagy kritikus?

Erre Radnai a következőt válaszolja:

– A Closer előadással kapcsolatos felháborodásom maximum a bulvármédiának adhatott témát, és mivel én azóta sem olvastam az említett kritikát, így nehéz is reagálnom rá. Ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz. Nem szoktam rólam megírt kritikák miatt fenyegetni embereket.

Balra Radnai

Balra Radnai

Fotó: Átrium Film-Színház

Igen, jól látják, tényleg azt mondta, hogy „ezt a történetet a sajtó találta ki, semmi köze a valósághoz”. Az újságíró pedig nem kérdez vissza.

A valóság

Ez a bizonyos történet úgy kezdődött, hogy Koltai Tamás, az egy hónappal később elhunyt kritikus a Facebookon nyilvánosságra hozta Radnai Márk levelét, amiben ez állt: „Valaki egyszer azt mondta rád, »kártékony csótány«. Szerinted miért? Ha még egyszer meglátlak bármelyik előadásom közelében, egyesével töröm el minden ujjad.”

A levél valódiságát Radnai akkor elismerte, és a maga módján bocsánatot is kért érte.

Az előadásnak helyet adó színház, az Átrium művészeti vezetője azt írta: „Radnai Márk rendező olyan stílusú üzenetet küldött Koltai Tamás kritikusnak, amely minden színházetikai és alapvető emberi normát megsért.”

Az Átrium egy ideig szüneteltette az előadás játszását, és Upor László ideiglenesen a darab fordítását is letiltotta.

Csendes-Erdei Emese újságíró ezután számolt be róla, hogy korábban Radnai őt is megfenyegette, mert le akart hozni egy interjút, amelyet amúgy a színház kezdeményezett: „Közölte, hogy eltöri a kezemet, ha lehozom a cikket.” Ezt kérdésünkre akkor az Átrium ügyvezető igazgatója is megerősítette.

Vajon a fenti megszólalók közül mindenki hazudik Radnai szerint, saját magát is beleértve? És az előadásának helyet adó színház vezetői vagy éppen maga Koltai Tamás is a bulvársajtó részét képeznék, amely ugyebár az egészet csak kitalálta?

Hirtelen felindulás

„Radnai Márk rendező következetesen arrogáns magatartása – és egyáltalán nem mellékesen nevezetes »hirtelen felindulása« – miatt úgy döntöttem, hogy a Closer című előadás fordítói jogdíját a továbbiakban nem veszem fel, és kérem az Átrium Színházat, hogy az összeget mostantól egyenest a Színművészeti Egyetem hallgatóit segítő Várkonyi Alapítványnak utalják. A döntést hetekkel ezelőtt meghoztam, a színház vezetői megértették, elfogadták. Ha korábban bizonytalan lettem volna (nem voltam), a rendezővel minap megjelent interjú végképp segített volna.” Ezt írja a Facebookon megjelent közleményében Upor László, aki korábban itt foglalta össze véleményét az esetről és annak tágabb kontextusáról. Ugyancsak a Facebookon jelezte több kritikus, hogy Radnai Márk előadásairól ezek után nem ír kritikát.

 

(Leadkép: jegy.hu)

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.