Színház

Kutyakomédia

Ma este megbukunk

Színház

A kudarc színháza – a Centrálban mostanra markáns vonulattá állt össze a színpadi bukás, a rossz színház komikumát, sőt röhejességét felmutató darabok sora.

A Függöny fel! meg a „Magyarország legsz@rabb musicalét” ígérő A Broadway felett az ég után ezen az őszön megérkezett Londonból a Révay utcába a leg­újabb katasztrófasiker: Henry Lewis, Jonathan  Sayer és Henry Shields urak egész estés bohózata, amely 2012 óta immár több száz estén döntötte romba a színpadokat.

Ez történik most a Centrál Színházban is: a londoni produkció hű mását itt is megteremtő rendezővel (Mark Bell), jól idomuló magyarítással (fordító: Baráthy György), s már a leg­első előadáson tökéletes színészi csapatjátékkal. Bizony, jó néha Budapesten olyan produkcióval találkozni, ahol már a premier estéjén készen van az előadás, s voltaképpen nem is olyan meglepő, hogy e ritka élménnyel a színházi élet bulvárszakasza ajándékozza meg a nézőt. Merthogy a műkedvelő krimielőadás totális káosza, mely a magyar változatban a nyírábrándi színkör bemutatóján szabadul el, valóban minden részletében remekül kidolgozott, s egyetlen­egy célra összpontosul: a nevetés, illetve a röhögés kiváltására. Ezért szakítják át a díszletfalat, ezért szabadul el a fizikai humor, ezért hoznak be pórázon nem létező kutyát a színpadra, s persze ezért borul elénk a színházi működés mindahány vélt vagy valós hibalehetősége elkevert kellékektől a rontott belépésekig. A sok ponton a kedélybeteg kritikust is megmosolyogtató hibák legszórakoztatóbb vonulata talán a szövegbotlásoké: az egy szekvenciával következetesen elcsúsztatott dialógus meg az ördögi körré össze­záruló, s ezért vagy féltucatszor elismételt jelenet a bravúron túl még ráadásul valami lényegeset is elmond a színház egyezményes szemfényvesztéséhez fűződő viszonyunkról.

A hibátlan színpadi csapatjáték típusfigurák profi működtetéséből áll össze, ideges szemjátékú, lefojtott indulatú társulatvezetőtől (Janicsek Péter) vérmes alkatú színészen (Schmied Zoltán) át az idegen szavakat rendre elhibázó, sután öregített komornyikig (Rada Bálint). A leghálásabb játékok sora a közönséggel mindegyre kontaktust teremtő, kifelé játszó nagyszívű műkedvelőé, akit Katona László a szerepben való nyílt színi lubickolás meg a férfiúi szemérmesség állandó jelzésével hoz elénk, túlzás nélkül frenetikus hatást kiváltva. S a női vonalon majdnem hasonló jutalomjáték került Botos Éva számára is: háttéremberből előbb élő díszletelemmé, s aztán mind’ jobban fel- és elszabaduló vészszínésznővé válva.

Az előadás előtt az utcán, az előcsarnokban s a nézőtéren is lázasan keresett kutya nem lett meg, ám a kutyakomédia nélküle is teljessé vált. A színpadi felfordult világ kiszámíthatóan és fegyelmezetten omlott össze, s ez a jól rendezett katasztrófa a mulatságon túl akár még némi reményt is ébreszthetett a nézőben. Lám, a teljes összeomlás is lehet derűs és pontosan időzített! Ha máshol nem is, hát legalább a színházban.

Centrál Színház, szeptember 27.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)