Szexuális zaklatásért elítélt összművészt lát vendégül a Nemzeti Színház

  • narancs.hu
  • 2024. március 8.

Színház

A belga Jan Fabre 18 hónap felfüggesztettet kapott 2022-ben, nálunk idén a MITEM látja vendégül.

„A 11. MITEM-et a bolgár színházi élet jelentős rendezője, Diana Dobreva vizuálisan lenyűgöző előadása nyitja  meg. Olyan nagy sikerű alkotók térnek vissza, mint Rimas Tuminas, Jan Fabre, Teodórosz Terzopulosz és Alessandro Serra, aki legújabb előadásának világpremierjét Budapesten tartja, Juan Mayorga spanyol drámaíró saját darabjának rendezőjeként is bemutatkozik a MITEM közönségének” – áll a lelkesítő közlemény a Nemzeti Színház oldalán, majd még egyszer elbüszkélkedik vele kicsit később, hogy „Jan Fabre, a belga multidiszciplináris művész nyolc órás előadását is láthatja a magyar közönség a Mítikasz-csúcs (az Olümposz tetején) címmel.”

 
Jan Fabre 2009-ben
Wikimedia Commons
 

 A bejelentés azért érdekes, mert a belga Jan Fabre 2022-ben kapott erőszakért és szexuális zaklatásért 18 hónap felfüggesztett börtönbüntetést, aminek részeként a következő öt évben például megvonják a szavazati jogától is az országban. 

Fabre végig tagadta a vádakat, de a bíróság akkor kimondta, hogy hírnevével vissszaélve többször is megalázó aktképek készítésére kényszerítette nőket műtermében, bármiféle művészi szándék nélkül. „A bíróság úgy ítélte meg, hogy a vádlott ugyanazzal a büntetendő szándékkal járt el, amikor ismételten és személyesen felkereste tánctársulatának fiatal táncosait, és nem kívánt szexuális cselekményeket követett el velük szemben” – állt a bíróság ítéletében.

A Fabre elleni vádak szinte ironikusan akkor kerültek elő, amikor egy interjúban azzal dicsekedett, hogy tánctársulatában az elmúlt 40 évben még nem fordult elő zaklatás. Összesen húsz egykori alkalmazott, táncos és gyakornok írt nyílt levelet a megaláztatásokról.

A férfi ettől függetlenül úgy tűnik, akadály nélkül folytathatta karrierjét, aminek részeként például már tavaly is volt Budapesten.

1999-ben mellesleg a Narancs is interjúzott vele, ezt ide kattintva akár el is olvashatja!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.